czym zajmuje się doradca klienta?

15/10/2019 14:32:43

Przedsiębiorcy z wielu branż poszukują zaangażowanych pracowników, którzy będą odpowiadali za kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz kontakt z jej odbiorcami. Jest to odpowiedzialne zajęcie, które wymaga nie tylko odpowiednich predyspozycji i cech charakteru, ale również wiedzy. Praca jako doradca klienta jest więc stosunkowo złożona. Osoby, które chcą ją wykonywać, mogą jednak liczyć na możliwość rozwoju i zdobywanie cennych doświadczeń.

Doradca klienta – opis zawodu

W przypadku zawodu, jakim jest doradca klienta, obowiązki na tym stanowisku są często uzależnione od profilu konkretnego przedsiębiorstwa. Mimo to, podstawowe zadania zawsze są podobne. Najogólniej mówiąc, osoba pracująca w tej branży odpowiada za nawiązywanie pozytywnych kontaktów z odbiorcami oferty danego przedsiębiorstwa. Po jej stronie leży prezentowanie towarów lub usług proponowanych przez firmę, udzielanie porad i informacji na ich temat, a także dostosowywanie ich do potrzeb i preferencji konkretnych klientów. Rolą doradcy klienta jest często pozyskiwanie nowych odbiorców i budowanie z nimi długotrwałych relacji.

Pod tym względem, zakres obowiązków doradcy klienta w sklepie czy w banku jest bardzo podobny. Różnice mogą z kolei dotyczyć  technik i sposobów działania osób pełniących to stanowisko. Wynika to z tego, że doradcy klienta muszą spełniać standardy narzucone przez konkretne przedsiębiorstwa.

Co ważne, oprócz bezpośredniego kontaktu z odbiorcami oferty firmy, doradca klienta zajmuje się także wieloma kwestiami formalnymi. Do jego zadań może należeć m.in. przygotowywanie umów i zestawień, a także sporządzanie raportów sprzedażowych.

Wymagania do pracy doradcy klienta

Biorąc pod uwagę szeroki zakres obowiązków na tym stanowisku, praca jako doradca klienta wymaga odpowiedniej wiedzy i kompetencji. Przede wszystkim, przydatne może się okazać posiadanie umiejętności sprzedażowych, a także znajomość technik negocjacji. Oprócz tego doradca klienta indywidualnego czy biznesowego musi odznaczać się szeregiem konkretnych cech i predyspozycji – powinien być osobą komunikatywną, otwartą, samodzielną, odporną na stres, a także posiadającą dużą kulturę osobistą. Wśród wymogów formalnych warto także wymienić bardzo dobrą umiejętność obsługi komputera oraz znajomość języka obcego (najczęściej angielskiego).

Rodzaje pracy jako doradca klienta
Praca jako doradca klienta może dotyczyć wielu firm. Najbardziej popularne jest zatrudnienie w sklepach, np. z branży odzieżowej, kosmetycznej czy motoryzacyjnej, a także w placówkach reprezentujących sieci telekomunikacyjne. Równie znane zajęcie stanowi praca jako doradca klienta w banku. W instytucjach finansowych zawód ten można wykonywać na jednym z kilku odrębnych stanowisk. Najpopularniejszymi z nich są:

  • doradca klienta indywidualnego, czyli osoba odpowiedzialna za utrzymywanie kontaktów z indywidualnymi odbiorcami oferty banku;
  • doradca klienta biznesowego, czyli osoba zajmująca się obsługą przedstawicieli biznesu.

Ile zarabia doradca klienta?

Jeśli chodzi o zarobki na tym stanowisku, to mogą być zróżnicowane. Wiele zależy od lokalizacji i profilu działalności danej firmy. Przykładowo, kwestia tego, ile zarabia doradca klienta w banku, prezentuje się zgoła inaczej niż wysokość wynagrodzenia osoby pracującej w sklepie. Istotny jest także staż pracy i doświadczenia konkretnego pracownika. Co do zasady, początkujący doradca klienta może zarobić około 2000 zł brutto, natomiast dobry specjalista zatrudniony w banku nawet ponad 10000 zł brutto.