3 lekcje na temat przyciągania talentów z sektora IT

Dawno minęły czasy, gdy pracowników IT z miejsca postrzegano jako samotnych wstukiwaczy kodu siedzących w ciemnych pokojach i prawie niezdolnych do komunikacji z niczym, co nie ma klawiatury. W badaniu Randstad Award 2015 sektor IT kolejny rok z rzędu znalazł się na szczycie jako najbardziej atrakcyjny dla pracowników w skali globalnej. To z niego pochodzą trzy, spośród 10 najatrakcyjniejszych wybranych w tym roku spółek, z firmą Microsoft na miejscu pierwszym oraz HP i IBM na miejscu odpowiednio 6. i 8.

Sektorowi gratulujemy imponującego sukcesu w dziedzinie pozyskiwania talentów, a przed Państwem chcemy odkryć niektóre spośród najlepszych stosowanych w nim praktyk w odniesieniu do utalentowanych specjalistów.

1. nie sprzedawaj wakatów, sprzedawaj wizję 

Wszyscy pragniemy być częścią czegoś wielkiego, czegoś, co – jak mamy nadzieję – zmieni świat na lepsze. Jest to zasada, którą kierują się zwłaszcza ambitne talenty najwyższej próby. Sektor IT zawsze ma w zanadrzu wielkie wizje. Wystarczy spojrzeć na motto firmy Apple: „przekształcać wielkie technologie w narzędzia pomagające ludziom realizować marzenia i zmieniać świat na lepsze” czy IBM: „stworzyć spółkę, która nigdy nie przestaje zmierzać ku przyszłości”, aby szybko zrozumieć wyznawane przez nie wizje. Sprzedawanie wizji spółki to tylko jeden z istotnych elementów. Dla potencjalnego talentu równie ważna jest jasna wizja tego, w jaki sposób podjęcie pracy dla Państwa firmy uwolni w pełni potencjał pracownika, pozwalając mu wzrastać wraz z firmą.

Można zapytać, dlaczego to takie ważne przy rekrutacji np. programisty. Tak naprawdę, jeśli w głowie kandydata nie powstanie Państwa wizja, to zespół rekrutacyjny będzie miał problem ze sprzedaniem wakatów, zwłaszcza jeśli Państwa firma nie oferuje atrakcyjnych zarobków lub jej sektor nie należy do najbardziej poszukiwanych na rynku.

Jeśli chcemy przyciągnąć i zatrzymać u siebie największe talenty, pierwszą lekcją będzie stworzenie wizji i zabranie kandydata w podróż, która zainspiruje go nie tylko do objęcia stanowiska, ale również pozostania w Państwa zespole.

2. pobudzaj zainteresowanie talentów dzięki odpowiednio sformułowanemu przekazowi

W dzisiejszych czasach kandydaci coraz częściej myślą i działają jak konsumenci: już przed rozmową z rekruterem przeprowadzają wnikliwe badania, aby jak najwięcej dowiedzieć się o Państwa firmie – zarówno na temat perspektyw rozwoju, jak i kultury organizacyjnej. Kiedy ostatnio weryfikowali Państwo przekaz, który dociera do kandydatów? Czy zawarty w nim zwięzły opis jest dość przekonujący, aby przyciągnąć największe talenty do Państwa firmy, a nie konkurencji?

Jednym z często niedostrzeganych owoców wzbudzania zainteresowania wśród talentów odpowiednim przekazem jest baza zaangażowanych kandydatów, posiadających umiejętności idealnie pasujące do procesów firmy. Sformułowanie dobrego, autentycznego przekazu nie tylko pomoże Państwu zbudować mocniejsze więzi z kandydatami – może również sprawić, że chętni będą dobrze dopasowani do kultury Państwa firmy, gdyż zadali sobie wcześniej trud sprawdzenia własnych predyspozycji.

Warto więc poświęcić czas na przegląd używanych sposobów na angażowanie kandydatów za pomocą przekazu, który odzwierciedlałby kulturę Państwa firmy i był atrakcyjny z punktu widzenia zainteresowań i aspiracji zawodowych kandydatów. Należy też poeksperymentować ze stosowaniem różnych formatów i tematów, sprawdzając, które z nich najlepiej przemawiają do potencjalnych pracowników. Co najważniejsze – zalecamy zweryfikować, czy Państwa strategia budowania przekazu odpowiada temu, jaki sposób przyswajania informacji preferują na co dzień Państwa kandydaci.

3. wzmacniaj pozycję kobiet w świecie technologii

Muszę powiedzieć, że kiedy dowiedziałem się, że sektor IT jest numerem 1 pod względem perspektyw kariery dla kobiet, byłem dość zdziwiony – mam świadomość długiej drogi, jaka dzieli nas od równouprawnienia płci w całym sektorze. Przyjrzawszy się jednak uważniej staraniom sektora w zachęcaniu kobiet do wiązania kariery z technologią, jestem zdania, że nagroda ta jest ze wszech miar zasłużona.

Interesującym spostrzeżeniem jest to, że „kobiety w technologii” to czołowy temat na stronach internetowych poświęconych karierze prawie każdej spółki IT. Jest to miejsce, gdzie kobiety zainteresowane karierą w dziedzinie technologii mogą wirtualnie spotkać się z innymi kobietami, które już zdążyły mocno zaistnieć w tej branży, dowiedzieć się o ich ciekawych projektach, jak również uzyskać poradę, jak osiągnąć sukces zawodowy bez uszczerbku dla życia prywatnego. Jesteśmy przekonani, że podejście “kobiety dla kobiet” odgrywa kluczową rolę w odblokowywaniu pełnego potencjału kobiet.

Oto nasza rada dla spółek z sektorów, w których kobiety nadal nie są szeroko reprezentowane, bądź w których wskaźnik migracji kobiet jest wciąż wysoki: należy podkreślać rolę kobiecych wzorów do naśladowania i rozwój ich kariery, do czego inne kobiety mogłyby aspirować. Jednocześnie trzeba promować odpowiednie inicjatywy w całym sektorze lub w środowiskach wspierających kobiety, pomagając im tym samym przezwyciężać przeszkody na drodze do sukcesu.

Opisaliśmy tu zaledwie kilka najlepszych praktyk, które mogą Państwo wdrożyć, by wyróżniać się jako pracodawca. Polecamy też raport Randstad Award 2015, dzięki któremu lepiej poznają Państwo kluczowe czynniki decydujące w dzisiejszych czasach o zatrudnianiu talentów, a także najatrakcyjniejsze firmy, dla których warto pracować.

o autorze

Jochen Schoenmaeckers - Dyrektor Globalny IT

Jochen odpowiada za rozpoznawanie nowych możliwości i tworzenie strategii rynku IT w ujęciu pionowym, strategiczne zarządzanie klientami kluczowymi oraz globalne zarządzanie interesariuszami w naszych spółkach operacyjnych w pionie technologii informacyjnych. Dzięki ścisłemu monitorowaniu trendów rynkowych, rozwijaniu i doprowadzaniu do perfekcji najlepszych praktyk oraz prowadzeniu konsultacji z naszymi klientami, Jochen prowadzi zespół, który nie przestaje poszukiwać sposobów na ewolucyjne zmiany w podejściu firmy, a także stale wprowadza korzystne dla klientów ulepszenia i innowacje.

< powrót do poprzedniej strony