chcemy przede wszystkim dobrze zarabiać, ale zarobki to nie wszystko

Atrakcyjne wynagrodzenie to podstawa. Jednak w sytuacji poprawiającej się koniunktury pracownicy oczekują od pracodawców także m. in. komfortu bezpieczeństwa zatrudnienia i przyjaznej atmosfery pracy. Przede wszystkim za te właśnie cechy uczestnicy polskiej edycji badania Randstad Award 2015, wyróżnili najbardziej atrakcyjnych pracodawców. Zwycięzcą rankingu została firma KGHM Polska Miedź, drugie miejsce zajął Zespół Elektrowni PAK, a trzecie - Volkswagen Motor Polska.

wynagrodzenie to nie wszystko

Wyniki tegorocznej, piątej już polskiej edycji Randstad Award - największego na świecie badania wizerunku pracodawców pokazują, że blisko 2/3 Polaków uważa wynagrodzenie za najważniejszy aspekt decydujący o atrakcyjności pracodawcy. Jednak tylko nieznacznie mniejsza grupa wskazywała jako kluczowe bezpieczeństwo zatrudnienia (57%) oraz przyjazną atmosferę w miejscu pracy (53%). Blisko połowa badanych podkreślała znaczenie stabilności finansowej firmy oraz interesującej treści pracy.

Kładzenie nacisku na wysokość wynagrodzenia otrzymywanego od pracodawcy łączy wszystkich badanych, wyraźne są jednak różnice w preferencjach w pozostałych obszarach. Dla kobiet istotniejsze jest bezpieczeństwo zatrudnienia, przyjazna atmosfera pracy, a także zachowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym oraz elastyczny czas pracy. Panowie bardziej cenią sobie możliwość korzystania z najnowszych technologii, wysokiej jakości produktów i usług, a także zdecydowane kierowanie firmą przez zarząd.

Patrząc z kolei z perspektywy wieku, dla najstarszych pracowników (45-65 lat) poza zarobkami liczą się aspekty gwarantujące bezpieczeństwo zatrudnienia i stabilność finansową firmy. Najmłodsi na rynku pracy (osoby w wieku 18-24 lata) przywiązują do tych cech zdecydowanie mniejszą wagę. Częściej zależy im za to na interesujących zadaniach, korzystaniu z najnowszych technologii, możliwości międzynarodowej kariery i elastycznym czasie pracy.

Dla pracowników o średnim lub wyższym wykształceniu większe znaczenie mają możliwość udziału w szkoleniach i rozwoju kariery oraz interesująca treść pracy. Dla badanych o wykształceniu podstawowym istotniejsze są zaś stabilność finansowa firmy i dogodna lokalizacja.

poprawa sytuacji na rynku pracy wyzwaniem dla pracodawców

Badanie Randstad Award 2015 pokazuje też, że w ubiegłych 12 miesiącach aż jeden na pięciu badanych znalazł nowego pracodawcę (21%). Wśród czynników, które decydowały o zmianie pracodawcy ponad połowa (54%) respondentów wskazała zbyt niskie wynagrodzenie, ale też aż 38% brak możliwości rozwoju kariery, a co czwarty badany brak uznania i nagród.

„Rosnąca rotacja pracowników jest faktem. Poprawa sytuacji rynkowej, ośmielająca pracowników do poszukiwania nowych pracodawców, jest w tym sensie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Aby pozyskiwać dobrych pracowników każdego szczebla, firmy muszą włożyć więcej wysiłku w pozyskiwanie zaufania do swojej marki i podnoszenia atrakcyjności miejsc pracy. Wynagrodzenia są podstawą, ale w tym roku dystans między zarobkami a innymi cenionymi czynnikami zatrudnienia maleje. Coraz bardziej doceniamy pozapłacowe aspekty zatrudnienia. Jest to cenna informacja dla tych firm, które nie mają obecnie możliwości podniesienia wynagrodzeń, ale zależy im, by oferowane przez nich warunki pracy były jak najbardziej atrakcyjne dla pracowników i kandydatów do pracy. W badaniu widzimy, że pracodawcy mają również możliwość utrzymania najlepszych pracowników, między innymi dzięki wsparciu równowagi między życiem prywatnym i zawodowym oraz zadbaniu o odpowiedni dobór inspirujących zadań i wyzwań.” – komentuje Kajetan Słonina, Dyrektor Zarządzający Randstad Polska.

najbardziej atrakcyjne firmy

Jak w kontekście złożonych oczekiwań pracowników prezentują się polskie firmy? Biorący udział w badaniu mogli wskazywać, które z największych polskich przedsiębiorstw byłyby dla nich aktrakcyjnym pracodawcą. Zebrane głosy 9000 respondentów stworzyły ranking najlepiej ocenianych firm. Zwycięzcą zestawienia Randstad Award 2015, na którego uczestnicy badania oddali najwięcej głosów, został KGHM Polska Miedź. Drugie miejsce zajął Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, a na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen Motor Polska.

KGHM Polska Miedź zajął pierwsze miejsce w kategoriach: wysokie wynagrodzenia i benefity pracownicze, bezpieczeństwo zatrudnienia i stabilna sytuacja finansowa firmy. Jednocześnie został bardzo wysoko oceniony w kwestiach wsparcia utrzymania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, możliwości rozwoju kariery, a także silnego kierownictwa.

Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin to firma, która zdaniem badanych zapewnia najlepsze możliwości rozwoju kariery, a także najbardziej dba o równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. Przedsiębiorstwo znalazło się także na drugiej pozycji w kategorii wysokie wynagrodzenia i benefity pracownicze, przyjemna atmosfera pracy i troska o środowisko naturalne. Zajęło również trzecie miejsce pod względem bezpieczeństwa zatrudnienia i stabilności finansowej firmy.

Volkswagen Motor Polska to firma ceniona przede wszystkim za wysokiej jakości szkolenia. Zajęła również drugie miejsce w kategoriach możliwości rozwoju kariery, stabilności sytuacji finansowej, interesującej treści pracy oraz silnego kierownictwa.

W gronie 20 najbardziej atrakcyjnych pracodawców w zestawieniu Randstad Award 2015 znalazły się:

  1.  KGHM Polska Miedź
  2.  Zespół Elektrowni PAK
  3. Volkswagen Motor Polska
  4. Volvo Polska
  5. Samsung Electronics Polska
  6. PGNiG
  7. Toyota Motor Manufacturing Poland
  8. PGE Polska Grupa Energetyczna
  9. Siemens
  10. ABB
  11. Robert Bosch
  12. TVN
  13. Polskie Sieci Elektroenergetyczne
  14. Philips Lightning Poland
  15. OGP Gaz-System
  16. GlaxoSmithKline Pharmaceuticals
  17. Tauron Polska Energia
  18. Kompania Piwowarska
  19. Alstom Power
  20. PKN Orlen

Kajetan Słonina komentuje: „Gratulujemy zwycięzcom Randstad Award 2015 i całej czołowej dwudziestce firm. Warto przeanalizować kategorie, w których zostały wyróżnione i zastanowić się nad doborem narzędzi, dzięki którym firma może wpływać na tworzenie dobrego wizerunku. Ponieważ inwestycja w wizerunek to realne wsparcie działań biznesowych.”  

informacje o badaniu:

Randstad Award to największy na świecie projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 roku w Belgii. Dziś obecne jest już w 23 krajach i obejmuje 225 000 respondentów. W tym roku ma piątą edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców oraz 9000 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu), zdolnych do pracy Polaków, w wieku od 18 do 65 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy. Badanie było przeprowadzone w okresie od września do grudnia 2014 r. za pomocą ankiet on-line przez międzynarodowy instytut badawczy ICMA. 

< powrót do poprzedniej strony