firmy IT muszą wzmocnić swój wizerunek pracodawcy, by zatrzymać specjalistów w branży

W Polsce 36% uczestników tegorocznej edycji Randstad Employer Brand Research wskazało sektor telekomunikacyjny i IT jako atrakcyjne miejsce pracy. Wynik plasuje branżę poza dziesiątką najlepiej postrzeganych przez respondentów. Nieco lepiej nastawieni są do niej młodzi ludzie. Sektor stoi więc przed wyzwaniami – tworzy coraz więcej wyspecjalizowanych stanowisk, ale wciąż musi też intensywnie pracować nad swoim wizerunkiem, aby przyciągać najlepszych ekspertów.

pobierz globalny raport o employer brandingu w IT »

Wśród respondentów ze wszystkich 26 krajach, które uczestniczyły w tegorocznej edycji Randstad Employer Brand Research, sektor IT jako atrakcyjne miejsce pracy postrzega blisko połowa badanych. Warto jednak zauważyć, że w Ameryce Północnej i regionie Azji i Pacyfiku ten sektor przoduje pod względem atrakcyjności dla pracowników (odpowiednio: 45% i 57%).

pół miliona wakatów w sektorze IT w europie

Choć w Europie sektor IT nie jest postrzegany tak dobrze, jak na innych kontynentach, to zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej do 2020 roku w branży będzie brakowało pół miliona wykfalifikowanych specjalistów od technologii komunikacyjnych i informatycznych.

Rośnie więc zapotrzebowanie firm z branży na pracowników, a jednocześnie na Starym Kontynencie – według Randstad Employer Brand Research – najmniej absolwentów swoją przyszłość chce związać z sektorem IT (39%). Dla porównania w Ameryce Północnej to 45%, w Ameryce Łacińskiej – 51%, a w regionie Azji i Pacyfiku (61%).

Wyniki badania są sygnałem, że w Europie sektor informatyczny może zmagać się z trudnościami wizerunkowymi, ale także szkolnictwo może w niewystarczającym stopniu zachęcać do studiów na kierunkach związanych z nowymi technologiami. Jedno jest pewne – wskazuje Richard Narine, dyrektor w Randstad Global Client Solutions – tradycyjni giganci rynku IT powinni stale dbać o swoją markę pracodawcy. Już działają, ale wciąż mają wiele do zrobienia – dodaje Narine. „To wartości uczyniły je gigantami rynku, ale pytanie, czy teraz utrzymają pozycję w stale ewoluującym biznesie, gdzie redefiniowanie oferty dla pracowników nie odbywa się raz na jakiś czas, a jest w zasadzie elementem codziennych wyzwań.”

start-upy kuszą skuteczniej niż wielkie korporacje

I faktycznie przed dużymi firmami w sektorze IT pacy jest najwięcej, bo nie tylko sama branża nie jest postrzegana jako szczególnie atrakcyjna, ale także korporacja nie zawsze jawi się informatykom jako wymarzone miejsce pracy. W Europie chce w nich pracować 26% specjalistów IT – wynika z tegorocznej edycji Randstad Employer Brand Research.

Znacznie bardziej przyciągają informatyków start-upy. Dlatego giganci tacy, jak Amazon czy IBM, zakładają firmy, które nie są częścią ich głównej działalności. Tworzone w ten sposób zespoły z jednej strony charakteryzuje energia typowa dla start-upów, z drugiej strony staje za nimi stabilny partner o ugruntowanej pozycji na rynku.

Cechą wyróżniającą branżę telekomunikacji i IT jest waga jaką pracownicy przywiązują do rozwoju zawodowego. Przez respondentów z grupy specjalistów od nowoczesnych technologii ten czynnik definiujący atrakcyjnych pracodawców wskazywany jest częściej niż przez ankietowanych wyspecjalizowanych w innych dziedzinach. W Polsce w przypadku branży informatycznej respondenci najbardziej doceniają to, że firmy z sektora wykorzystują najnowsze technologie, mają dobrą sytuację finansową i dobrą reputację.

informatycy skłonni do zmiany sektora

Trendem, który może okazać się wyzwaniem dla firm z branży, jest to, że 75% wszystkich pracowników IT, którzy brali udział w badaniu Randstad, byłoby skłonnych do zmiany sektora. Z jednej strony świadczyć to może o atrakcyjności innych branż, np. inżynieryjnej, z drugiej – o malejącej lojalności pracowników w sektorze IT.

Optymistyczne dla branży są wyniki atrakcyjności sektorów wśród młodych ludzi. W Polsce w grupie wiekowej od 18 do 24 lat branża telekomunikacyjna i informatyczna znalazła się na 3 miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych, ustępując tylko elektrotechnicznej i inżynieryjnej.

pobierz globalny raport o employer brandingu w IT »

< powrót do poprzedniej strony