jak korzystać z mediów społecznościowych w życiu zawodowym?

Już 40% osób poszukujących pracy korzysta w tym celu z mediów społecznościowych. W jaki sposób używają ich kandydaci i rekruterzy opowiada Beata Romanowska, Team Leader w Randstad.

Rozwijający się w coraz większej liczbie branż rynek kandydata sprawia, że pracodawcy muszą być otwarci na nowe kanały komunikacji z potencjalnymi pracownikami. Poszukujący ofert pracy oczekują szybkiego, bezpośredniego kontaktu i łatwego dostępu do informacji o firmie. Z drugiej strony oni sami także powinni dbać o własny profesjonalny wizerunek w sieci. Tegoroczna edycja badania Randstad Award pokazuje, jakich serwisów w mediach społecznościowych kandydaci używają do poszukiwania pracy oraz w jaki sposób z nich korzystają.

Najczęściej wskazywanym przez badanych serwisem – wymienianym aż przez 2/3 badanych - jest Facebook. Co ciekawe, specjalistyczne, rekrutacyjne serwisy były wskazywane zdecydowanie rzadziej - 1/4 zadeklarowała korzystanie z GoldenLine, a 17% LinkedIn.

Tymczasem, jak zauważa Beata Romanowska, Team Leader w Randstad, posiadanie profilu zawodowego w mediach społecznościowych o charakterze biznesowym może zasadniczo skrócić drogę kandydata do pracodawcy. - Dlatego warto korzystać z biznesowych portali społecznościowych adresowanych do profesjonalistów. Istotne jest, aby osoby otwarte na zmianę pracy prezentowały swoje pełne profile zawodowe, chwaliły się sukcesami, czy zdobytymi referencjami. Te informacje zwiększają szansę otrzymania ciekawej propozycji pracy. – radzi ekspertka.

w jaki sposób korzystamy z mediów społecznościowych?

Jak pokazuje raport Randstad Award, uczestnicy badania w Polsce wykorzystują media społecznościowe do poszukiwania pracy na różne sposoby. Dla blisko 3/4 badanych najważniejszy jest bezpośredni kontakt z pracodawcą. Media społecznościowe traktują jako szybszą i wygodniejszą alternatywę dla telefonu, czy wysyłania wiadomości e-mailowych. 2/3 badanych poszukuje informacji o potencjalnych pracodawcach na ich firmowych profilach, w szczególności dotyczących ścieżek kariery i etapów procesów rekrutacyjnych. Połowa badanych śledzi w ten sposób trendy i wydarzenia w swojej branży lub regularnie aktualizuje i uzupełnia swój profesjonalny profil. Takie „bycie na bieżąco” jest bardzo pozytywnie odbierane przez rekruterów, którzy widzą zaangażowanie kandydata, a także otrzymują pełne informacje na temat potencjalnego przyszłego pracownika. 30% respondentów zwiększa swoje szanse na otrzymanie atrakcyjnych propozycji pracy rozszerzając sieć swoich profesjonalnych kontaktów. Nie są one jednak przez uczestników badania w pełni wykorzystywane, gdyż jedynie 16% badanych aktywnie zabiera głos w grupach dyskusyjnych i publikuje swoje opinie, co mogłoby im pomóc w zaprezentowaniu swojej branżowej wiedzy, a także umiejętności argumentowania czy negocjowania.

Z mediów społecznościowych korzystają także rekruterzy. W codziennej pracy bardzo chętnie poszukujemy kandydatów do prowadzonych procesów rekrutacyjnych poprzez media społecznościowe. Dlaczego? Jest to narzędzie, które, przyspiesza proces dotarcia do specjalistów na rynku, jak również daje szansę dotarcia do nieaktywnej grupy kandydatów, którzy nie przesyłają swoich aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia – wyjaśnia Beata Romanowska.

Obecnie niemal wszyscy uczestnicy rynku pracy, zarówno kandydaci, jak i rekruterzy, podczas procesów rekrutacyjnych korzystają z mediów społecznościowych. To istotna wskazówka dla firm - warto dbać o wizerunek w sieci, zapewniając łatwy i szybki dostęp do podstawowych informacji dotyczących rekrutacji i kariery oraz możliwość kontaktu poprzez oficjalne profile firmy w serwisach społecznościowych.

< powrót do poprzedniej strony