jak marka pracodawcy przekłada się na wyniki finansowe?

Wizerunek pracodawcy i angażowanie najlepiej wykwalifikowanych pracowników ma obecnie większe znaczenie dla wyników przedsiębiorstwa niż kiedykolwiek. To stwierdzenie Cię nie przekonuje? Spójrz na laureatów nagrody Global Randstad Award 2014: ich marki produktów cieszą się powszechną popularnością, a wizerunek jako pracodawców – uznaniem. Zjawiska te idą ze sobą w parze. Badanie Randstad dowodzi niezbicie, że sprawne zarządzanie marką przedsiębiorcy pozostaje w związku z wynikami biznesowymi.

Badanie Global Randstad Award przeprowadzono po raz pierwszy w 2014 roku – jego celem było zmierzenie atrakcyjności 100 największych spółek na świecie. Nie było dla nikogo zaskoczeniem, że najatrakcyjniejszym globalnym przedsiębiorcą roku zostało BMW, a kolejne miejsca zajęły Sony i Samsung. Aż 61% spośród 200 tys. ankietowanych pracowników z całego świata wskazało tego motoryzacyjnego giganta jako firmę, w której chętnie by się zatrudnili. BMW stanęło na czele szeregu powszechnie rozpoznawanych marek, takich jak Sony, Samsung, GE, Coca-Cola, Siemens, HP, IBM, Johnson & Johnson i Volkswagen.

Jeżeli przyjrzymy się bliżej, zobaczymy, że BMW konsekwentnie stosuje rygorystyczną procedurę oceny i monitorowania swojego wizerunku jako pracodawcy oraz zadowolenia pracowników, skutecznie komunikuje swoją ofertę potencjalnym pracownikom i podkreśla dostępne szkolenia i możliwości rozwoju kariery. Dzięki temu spółka jest w swojej branży bardzo pożądanym pracodawcą i ma możliwość optymalizacji pracy w całym przedsiębiorstwie – a to przede wszystkim przekłada się na wyniki finansowe. BMW przoduje wśród konkurencji pod względem trzyletnich zwrotów z akcji: ich wskaźnik jest imponujący i wynosi 55%. Volkswagen, który również znalazł się w gronie 10 najlepszych pracodawców i laureatów globalnej Randstad Award, odnotował zwrot w wysokości 44%, zajmując drugie miejsce w tej kategorii. Dodajmy, że większość spośród 10 najlepszych spółek wyprzedziła swoich konkurentów z tej samej branży.

Newralgiczne znaczenie dla sukcesu firm ma ich zdolność do innowacji w ramach swojego rynku. Siedmiu spośród 10 zwycięzców znajduje się na liście 100 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw, sporządzonej przez Thompson Reuters w roku 2013. Na przykład Siemens zgłasza dziennie średnio 38 wynalazków. Z kolei Samsung ściśle współpracuje z licznymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi na całym świecie. Tylko inwestowanie w markę przedsiębiorcy daje tym firmom szansę na przyciągnięcie talentów niezbędnych do utrzymania innowacyjności na wysokim poziomie.

co jeszcze cechuje 10 najbardziej popularnych pracodawców wyłonionych w badaniu randstad award?

Agresywna ekspansja rynkowa. Spółki takie jak Coca-Cola, Porsche czy IBM wkraczają na liczne rynki wschodzące w poszukiwaniu nowych możliwości. Tymczasem Siemens otworzył fundusz kapitałowy mający na celu przekładanie innowacji na dochody.
Skupienie na udziałach w rynku. Wszystkie zwycięskie przedsiębiorstwa w ostatnich latach utrzymały pozycję lidera lub znacząco zwiększyły swój udział w rynku. Na przykład Coca-Cola miała ponad dwukrotnie większy udział w rynku niż jej najbliższy konkurent, a Volkswagen poprawił swój wynik o niemal 20% w ciągu ostatnich 10 lat.

Nieustanne zwiększanie dochodów i marży. Spośród 10 najlepszych spółek 7 odnotowało wzrost dochodów w ciągu ostatnich trzech lat. Ponadto spółki takie jak BMW, Volkswagen czy Coca-Cola osiągają wyższe marże niż ich konkurenci.

Ewolucja przedsiębiorstwa. W ostatnich latach BMW, Sony, Coca-Cola i Siemens, pomimo sukcesów, przeprowadziły znaczące zmiany w zakresie struktury spółki i zarządzania. Innymi słowy, firmy te nie stoją bezczynnie w miejscu, czekając, aż konkurencja je wyprzedzi.
Jasna komunikacja oferty dla potencjalnych pracowników. Zwycięskie przedsiębiorstwa rozwijają się z pomocą najlepiej wykwalifikowanych pracowników z całego świata. Dzięki jasnej komunikacji oferty dla potencjalnych pracowników firmy takie jak BMW, Sony, Samsung, Coca-Cola i GE zyskały rangę najbardziej atrakcyjnych pracodawców na świecie. Ich pozycję potwierdza nagroda Global Randstad Award 2014.

Jednocześnie te przedsiębiorstwa wypadają dobrze pod względem cech, których pracownicy pragną najbardziej. Jako pracodawcy uważane są za godne zaufania, uczciwe i bezpieczne. Skutecznie konkurują z innymi firmami pod względem kluczowych kryteriów, które pracownicy biorą pod uwagę przy wyborze pracodawcy: m.in. w zakresie płac i dodatków, bezpieczeństwa zatrudnienia i przyjemnej atmosfery pracy.

Jak widać, pomiędzy wynikami biznesowymi a zarządzaniem talentami istnieje niezaprzeczalny związek. Zdolność do przyciągania najzdolniejszych i najlepiej wykwalifikowanych pracowników jest koniecznością nie tylko dla HR, lecz również dla całego przedsiębiorstwa. Już niebawem kolejna edycja Randstad Award. Jesteśmy przekonani, że kolejne grono zwycięzców i liderów również potwierdzi nierozerwalny związek między marką pracodawcy, zarządzaniem talentami i wynikami finansowymi.

o autorze

Richard Jager - Dyrektor zarządzający w Global Client Solutions

Richard dołączył do Randstad w 1997 roku jako konsultant, po czym dołączył do kierownictwa regionalnego i został dyrektorem operacyjnym oddziału Randstad w Holandii. W 2011 roku został dyrektorem zarządzającym oddziału w Szwajcarii. Przez lata systematycznie odnosił sukcesy, rozwijając firmę, i ostatecznie doprowadził ją do solidnej trzeciej pozycji na rynku szwajcarskim. Obecnie Richard jest dyrektorem zarządzającym w Global Client Solutions.

< powrót do poprzedniej strony