marka pracodawcy: pracownicy prześwietlają firmy, zanim zdecydują się na posadę

W dobie trudności z pozyskaniem kandydatów batalię o najlepszych specjalistów wygrać mogą przede wszystkim firmy, które świadomie budują swoją markę pracodawcy. Idzie za nią coraz bardziej istotna dla pracowników reputacja przedsiębiorstwa, w którym szukają pracy. Jej kształtowanie jest wynikiem długofalowych procesów, natomiast zburzyć może się w jeden dzień, czasem wystarczy jedna negatywna opinia, która lawinowo rozprzestrzeni się w sieci i w ciągu kilku godzin dotrze do tysięcy użytkowników.

pobierz raport randstad employer brand research »

Z tegorocznej edycji Randstad Employer Brand Research wynika, że pracownicy najczęściej szukają informacji na temat pracodawców wśród swoich najbliższych – rodziny i znajomych. Dlatego tak istotne dla budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy są komfort pracy i dobra atmosfera w zespole. W ten sposób nie tylko dbamy o lojalność pracowników i wspieramy ich wydajność, ale także – jak się okazuje – inwestujemy w najlepszy sposób na przyciąganie talentów do firmy.

Firmy w Polsce na pewno dostrzegają, jak taka komunikacja nieformalna ma znaczenie dla rynku pracy. Widać to w innym badaniu prowadzonym przez Randstad – w „Planach Pracodawców”. Przedsiębiorcy sami w poszukiwaniu nowych pracowników najczęściej sięgają po rekomendacje dotychczasowego zespołu (76%) lub swoich znajomych (75%). Pozostałe metody zyskują znacząco mniejszą liczbę zwolenników.

Oznacza to, że firmy muszą budować swoje wartości tak, aby pracownik czuł się na tyle komfortowo, by z jednej strony przekazywał swoim bliskim dobre opinie na temat firmy, z drugiej – był skłonny z pełną odpowiedzialnością zarekomendować znajomego do pracy w danym przedsiębiorstwie. Idealne jest budowanie takiej wspólnoty pracowników, która sprawi, że będą chciały tam pracować całe rodziny, kolejne pokolenia – członkom swojej najbliższej rodziny nie polecilibyśmy przecież niczego, co mogłoby być dla nich niekorzystne. Nic skuteczniej nie zapewni firmie dopływu talentów, jak polecenia od pracowników. W świecie HR  skłonności do rekomendacji swojego pracodawcy znajomym jest uznawany za jeden z ważniejszych wskaźników tego, jak pracownicy postrzegają swojego pracodawcę i na ile identyfikują się z organizacją.– podkreśla Justyna Sławik, Recruitment & EB Manager w Randstad Polska.

Co więcej, wartości, które stają się podstawą budowania wizerunku pracodawcy, muszą być przede wszystkim autentyczne i podzielane przez pracowników. Jeśli tylko pojawi się rozdźwięk pomiędzy tym, co deklaruje pracodawca a tym, jak swoje miejsce pracy postrzegają pracownicy, to od razu będzie to miało wpływ na to, jaką opinię o firmie potencjalnym kandydatom przekazywać będą już zatrudnieni.

Jak wynika z Randstad Employer Brand Research kandydaci w weryfikowaniu reputacji marki pracodawcy, oprócz opinii i rekomendacji od znajomych i rodziny sprawdzają zakładkę kariera na stronie internetowej firmy. Na ten kanał przedsiębiorcy mają wpływ – dlatego całkowicie zasadne wydaje się takie zbudowanie zakładki, aby w atrakcyjny sposób prezentowała wartości istotne dla danego pracodawcy, specyfikę pracy w różnych działach, ale też np. ścieżki kariery i korzyści, które wyróżniają ofertę pracodawcy. Im bliżej ludzi są przedstawiane treści, a ich propagatorami są pracownicy firmy, tym lepiej dla autentyczności przekazu.

Ankietowani, którzy uczestniczyli w tegorocznej edycji Randstad Employer Brand Research, informacji o firmie szukają nie tylko na zakładce kariera, ale także na profilach pracodawców (na Facebooku czy GoldenLine), w wyszukiwarce, na portalach branżowych, w dyskusjach w sieci.  Na markę pracodawcy wpływ mają więc publikacje dziennikarzy, blogerów, liderów opinii i każdego w zasadzie użytkownika. W pewnym stopniu można na nie wpływać, przybliżając opinii publicznej otwarcie wszystkie aspekty pracy w danej firmie. Jeśli jednak tylko obraz ten różni się od rzeczywistości, to w dobie Internetu wystarczy czasem kilka kwadransów, by w sieci rozgorzała burza opinii – zarówno w komentarzach pod artykułami, jak i w portalach społecznościowych. Wracamy tu więc znów do punktu wyjścia – w tym przypadku potrzebne są także solidne wartości, na których budowana jest polityka kadrowa firmy.

Kluczowe jest więc skupienie się nie tyle na budowaniu idealnego wizerunku w kampaniach employer brandingowych i promocyjnych, ale wpierw na spojrzenie wewnątrz organizacji i sprawdzeniu tego, jak naszą firmę oceniają pracownicy. Gdzie są nasze słabe punkty albo tzw. „wąskie gardła”? Czym możemy pochwalić się już teraz? A nad jakimi elementami w firmie powinniśmy pracować? Wraz z długofalowa strategią employer branding potrzebna jest jednoczesna akceptacja tego, że firmy muszą ciągle trzymać rękę na pulsie oraz monitorować potrzeby i opinie swoich pracowników, a także reagować stosowanie do sytuacji – podsumowuje Justyna Sławik, Recruitment & EB Manager w Randstad Polska.

pobierz raport randstad employer brand research »

< powrót do poprzedniej strony