media społecznościowe pomagają inżynierom w budowaniu kariery

Media społecznościowe to narzędzia, które niewątpliwie mogą ułatwić planowanie kariery inżyniera i to bez względu na to, na jakim etapie zawodowym jest – czy dopiero poszukuje pierwszej pracy, czy w branży jest już od lat.

Portale społecznościowe to realna szansa na tworzenie sieci kontaktów z ludźmi, którzy mogą Ci pomóc w karierze, ale też wyróżnić Twój profil spośród innych profili inżynierów. To także możliwość wymiany doświadczeń z ludźmi z całego świata, którzy potrafią zwiększyć Twoje spektrum zawodowych możliwości – znacznie bardziej, niż kiedykolwiek rozważałeś.

Twój profil

Największym portalem społecznościowym związanym z budowaniem kariery jest LinkedIn. Skierowany jest przede wszystkim do profesjonalistów z różnych dziedzin. Znacznie rozszerza perspektywy znalezienia ciekawej pracy. Warto rozważyć więc korzystanie z tego portalu, jeśli myślisz o nowych możliwościach w życiu zawodowym.

Po założeniu profilu w serwisie LinkedIn, trzeba poświęcić trochę czasu, aby był on atrakcyjny dla potencjalnych pracodawców i kontaktów zawodowych. Warto spojrzeć na niego, jako na szansę do zaprezentowania się na rynku pracy. Na profilu możesz umieścić informacje o swoich kwalifikacjach i osiągnięciach, pokazać się jako najlepszy kandydat na stanowiska, na których chcesz pracować.
Choć inżynieria to dziedzina tradycyjna, jest jednocześnie podstawą technologicznej rewolucji. A więc obecność w tak nowoczesnym narzędziu jest koniecznością. Ważne jest jednak, aby pokazać się tam jak profesjonalista. Odpowiednie zdjęcie profilowe pozwoli zaprezentować się jako poważny kandydat. Zupełnie przeciwny efekt da Ci zrobione smartfonem selfie z przyjęcia. Warto więc może pomyśleć o zdjęciu wykonanym przez profesjonalnego fotografa, dobrze by było ono w miarę aktualne. Pamiętaj bowiem, że często liczy się pierwsze wrażenie.

Dziś pracodawcy zanim wyrobią sobie opinię w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, najpierw sprawdzają kandydata w Internecie. Warto zadbać, aby nasza obecność w sieci korespondowała z tym, jak chcemy być postrzegani z perspektywy wybranej przez nas ścieżki kariery.

„Jakimi profesjonalistami chcielibyśmy być w oczach otoczenia? Jakie zajęcia sprawiają nam przyjemność w pracy? Dlaczego w ogóle założyliśmy profil na LinkedIn? To podstawowe pytania, które trzeba sobie zadawać, gdy tworzymy nasz profil na LinkedIn. To definicja naszej osobistej marki.” – wyjaśnia Melanie Pinola, blogerka i autorka książki „LinkedIn in 30 Minutes”.

Jest wiele miejsc na portalu LinkedIn, grup zainteresowań, gdzie rekruterzy mogą poszukiwać wykwalifikowanych kandydatów. Aby zwrócić ich uwagę, trzeba wykazać się aktywnością: stale poszukiwać wysokiej jakości treści, którymi warto się dzielić, dodając przy tym własne przemyślenia i komentarze, czy zadawać trafne pytanie, których jeszcze nikt nie zadał. Jeśli natrafisz na jakąś nowinkę, ciekawe rozwiązanie, po prostu o tym napisz.

Liderów opinii, ekspertów w dziedzinie inżynierii także znajdziesz na portalu LinkedIn. Poszukaj znanych specjalistów, właścicieli nowatorskich firm z branży, prezesów stowarzyszeń technicznych czy naukowców z renomowanych uczelni polskich i zagranicznych. To właśnie ich powinieneś obserwować w serwisie, bo dzięki udostępnianym przez nich treściom będziesz na bieżąco z nowościami w inżynierii.

aktywność w społeczności

Choć Twitter nie jest narzędziem ściśle związanym rynkiem pracy, to tutaj także można znaleźć innych inżynierów. Większość stowarzyszeń i największych firm w branży, także w Polsce, prowadzi swoje konta na Twitterze. Dzielą się tam nowościami, trendami w sektorze, istotnymi dla niego wydarzeniami, a często także ofertami pracy.

Wykorzystywanie trendów na Twiterrze to także dobry pomysł na to, aby zostać dostrzeżonym. Wystarczy oznaczyć własny post popularnymi hashtagiem, np. #MondayMotivation to idealny hashtag, aby dzielić się najciekawszymi doświadczeniami z własnej pracy. Premiera nowego auta, czy prezentacja najnowszego samolotu często trafiają na listę trendów Twittera – wystarczy odpowiednio oznaczyć swoją publikację, aby trafić w sam środek gorącej branżowej dyskusji.
Jedną z najważniejszych kwestii w obecności w mediach społecznościowych jest bieżąca aktualizacja swoich profilów. Warto logować się na nich regularnie, warto też często dzielić się treściami.
Innym miejscem, które może pomóc nam w karierze, są branżowe fora internetowe. Tu także może pojawić się informacja o ciekawej ofercie pracy. Dlatego warto czasem zabłysnąć na forach swoją fachową wiedzą.

blogosfera

Niektórych może zaskoczyć, że blogowanie może być doskonałą szansą na rozwój życia zawodowego inżynierów. Faktycznie grupa ta nie znajduje się pewnie na szczycie rankingu popularności autorów blogów, ale zalet pisania o inżynierii nie brakuje.

Po pierwsze pozycjonuje Cię to jako eksperta w branży. Wystarczy, że na swoim blogu będziesz dzielił się istotnymi informacjami na temat tego, czym żyje współczesna inżynieria w Polsce  na świecie. Na przykład, jeśli swoją premierę miało jakieś nowe rozwiązanie, napisz o tym, jakie korzyści może przynieść branży. Możesz także objaśniać zawiłości techniczne rozwiązania szerokiemu gronu odbiorców – pokaże to, że umiesz zrozumieć potrzeby każdego czytelnika i masz wysokie zdolności komunikacyjne.

Ponadto dzięki blogowaniu możesz być postrzeganym jako entuzjasta dziedziny, którą się zajmujesz, a więc też jako bardziej atrakcyjny dla rekruterów i potencjalnego pracodawcy.
Tworząc nazwę bloga pamiętaj  tym, by zawierała twoje imię i nazwisko – pomoże to w budowaniu Twojej własnej marki, a także ułatwi jego wyszukiwanie, gdy tylko rekruter będzie chciał sprawdzić Twoją aktywność w Internecie.

Skuteczne wypromowanie bloga sprawi, że – postrzegany jako ekspert – będziesz zapraszany na branżowe wydarzenia, a to znów pomóc może w budowaniu kariery.

Aby blog spełnił swoje funkcje, należy go stale aktualizować, a ponadto promować w różnych kanałach, chociażby w grupach w portalu LinkedIn.

< powrót do poprzedniej strony