W pracy emocje lepiej trzymać na wodzy, bez względu na to, czy chodzi o rozmowę z ważnym klientem, kierownikiem działu, czy też nielubianym współpracownikiem. Zarządzanie emocjami pozwala na kontrolę i regulację swoich odczuć w obliczu różnych sytuacji. 

W miejscu pracy okazywanie swoich emocji najczęściej uznawane jest za nieprofesjonalne. Wszystkie ludzkie uczucia są ważne i potrzebne, jednak w sytuacjach zawodowych najlepiej powściągnąć swoje reakcje. Właśnie dlatego tak ważna jest umiejętność zarządzania emocjami. 

Na czym polega zarządzanie emocjami?

W życiu prywatnym i zawodowym emocje są ważną częścią ludzkiego funkcjonowania. Jednak w polskiej kulturze przyjęło się, że w miejscu pracy lepiej ich nie pokazywać. Odkrywanie swoich uczuć przed współpracownikami, pracodawcami, a także klientami najczęściej uznawane jest za słabość. Rzeczywiście, takie podejście wciąż dominuje, ale warto zauważyć, że zdaniem naukowców lepiej pozwolić sobie na okazanie uczuć, ale w kontrolowany sposób. Zarządzanie emocjami można więc zdefiniować jako regulowanie i kontrolowanie ich po to, aby czuć się jak najlepiej z samym sobą, a także efektywnie współistnieć z innymi ludźmi. Warto zaznaczyć, że zarządzanie emocjami odnosi się zarówno do uczuć pozytywnych, jak i negatywnych. 

przeczytaj też: na czym polega work-life balance i dlaczego warto go osiągnąć?

Dlaczego warto panować nad emocjami w pracy?

W zdecydowanej większości miejsc pracy dobrze jest zdyscyplinować się pod względem emocjonalnym. Ma to szczególne znaczenie w kontaktach z klientami np. w banku, sklepie lub innym punkcie usługowym. Kontrola emocji jest wówczas profesjonalnym i odpowiednim zachowaniem. Zarządzanie nimi ma bardzo duże znaczenie w sytuacjach stresogennych. W końcu to właśnie stres jest wrogiem człowieka i może stać się przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych oraz zmniejszyć efektywność pracy. Należy kontrolować samego siebie na tyle, by czuć się dobrze, a jednocześnie nie być zbyt emocjonalnym. Ma to też znaczenie w kontekście rozmów ze współpracownikami. Lepiej nie odkrywać przed nimi swoich uczuć, ponieważ niektóre osoby mogą to wykorzystać. Również w kontaktach z pracodawcą, kierownikiem czy team leaderem nie powinno się ujawniać swoich emocji, zwłaszcza tych negatywnych. Panowanie nad nimi sprawia, że to pracownik staje się liderem samego siebie, często także może zacząć kierować zespołem. 

Sposoby kontroli swoich emocji w miejscu pracy

Można wyróżnić przynajmniej kilka metod zarządzania emocjami, a do najważniejszych należą:

  1. Rozpoznanie swoich emocji i nazwanie ich – czasami pracownik nie wie, co odczuwa: czy jest to złość, irytacja, a może smutek lub zmęczenie? Nazwanie tych emocji pozwala na opracowanie planu działania i poskromienie negatywnych uczuć. 
  2. Rozładowanie emocji w kontrolowany sposób – chodzi tutaj np. o zapisanie się na zajęcia z boksu, taniec w domu, spotkanie ze znajomymi, poświęcenie czasu na inne aktywności lub zainteresowania. 
  3. Mówienie o emocjach i przedstawianie ich w ważnych sytuacjach – przykładowo, po kłótni ze współpracownikiem warto przedstawić mu nie tylko swój punkt widzenia, lecz także opisać własne emocje. 

przeczytaj też: jak radzić sobie ze stresem w pracy i poza nią?

Osoby, które mają problemy z zarządzaniem emocjami, mogą zapisać się na specjalny kurs. W końcu taka umiejętność to jedna z ważnych kompetencji miękkich, przydatnych w pracy oraz w życiu prywatnym. Kurs zarządzania emocjami może być dobrym pomysłem także dla całego zespołu pracowników. 

Mamy oferty pracy specjalnie dla Ciebie

Nie czekaj i sprawdź nasze oferty pracy. Pokierujemy Cię w stronę nowej pracy pełnej korzyści. Odkryj możliwości, które na Ciebie czekają.

poznaj nasze oferty pracy