Podróż zdecydowanej większości kandydatów w poszukiwaniu pracy zaczyna się dziś od wyszukiwarki internetowej. W sieci drzemie nieograniczony potencjał, który można wykorzystać do budowy relacji z kandydatami zanim jeszcze zdecydują, do którego miejsca wysłać swoją aplikację. Podejmując odpowiednie kroki możesz zwiększyć swoje szanse na to, że CV wyląduje właśnie na Twojej skrzynce mailowej.

dostarcz wartościowe informacje

Poszukując zatrudnienia kandydaci chcą dowiedzieć się, jak pracę w danej firmie odbierają jej obecni pracownicy. Postaraj się zatem dostarczyć im informacji dotyczących warunków zatrudnienia, atmosfery w Twojej firmie czy obowiązującej w niej kultury organizacyjnej. To normalne, że kandydaci chcą pracować w miejscu, w którym ludzie kierują się podobnymi wartościami, co oni. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom już na początku możesz zyskać przewagę nad konkurencją. To wcale nie musi być jednak proste, a pozyskiwanie uwagi kandydatów do pewnego stopnia może przypominać pracę specjalistów ds. content marketingu, których głównym zadaniem jest przecież tworzenie atrakcyjnych treści dla swojej grupy odbiorców. Czy nie inaczej jest w przypadku rekrutacji?

Rozważając, jak zainteresować kandydatów swoją firmą postaraj się myśleć trochę jak content marketer. Posiadasz przecież wszystkie elementy układanki, które pozwolą Ci dostarczyć wyjątkową oraz angażującą treść, przedstawiającą zalety pracy w Twoim przedsiębiorstwie. Znasz swoich odbiorców (potencjalni kandydaci), masz jasny cel (pokazanie, że warto pracować w Twojej firmie) oraz wiesz, jakich informacji potrzebują Twoi czytelnicy (więcej informacji, jak wygląda organizacja od środka).

Jakie aspekty są najważniejsze dla pracowników przy zmianie pracy? Sprawdź w naszym raporcie

pobieram

informacje z pierwszej ręki

Zgodnie z badaniem LinkedIn Global Trend Reports kandydaci chcą pozyskać te informacje od obecnych pracowników, dowiadując się nie tylko o zaletach, ale także wadach pracy w tym miejscu. Umożliwiając im zdobycie takiej wiedzy ułatwisz im podjęcie decyzji czy chcą aplikować do Twojej firmy. Jednocześnie kandydaci oczekują, że potencjalny pracodawca będzie z nimi szczery jeśli chodzi o rotacje pracowników, a także ogólną wizję i strategię firmy. Chcą wiedzieć, jaka jest kondycja Twojego przedsiębiorstwa oraz jej cele i trudno się temu dziwić. Warto zatem rozważyć podzielenie się tymi informacjami – oczywiście w granicach rozsądku.

Woman looking away while sitting at table working on a tablet.
Woman looking away while sitting at table working on a tablet.

promuj miejsce pracy

Skoro już posiadasz wartościową treść – niezależnie czy mówimy o artykułach, wideo czy zdjęciach pokazujących Twoją organizację – przyszedł czas na ich odpowiednią promocję i maksymalizację efektów.

Media społecznościowe mogą okazać się najwłaściwszą drogą do promocji Twojej marki pracodawcy, zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę, że 62% kandydatów właśnie w nich sprawdza opinie o potencjalnym miejscu pracy. Publikując posty postaraj się wzbogacić je o pytania, które pobudzą dyskusję między Twoją marką, a odbiorcami. Takie podejście jest rekomendowane także we wspomnianym już raporcie LinkedIn: „dobre treści posiadają wartość dla Twoich odbiorców, dając im użyteczne informacje. Nie powinna być to jednak jednostronna komunikacja o Twojej marce”. Celem nie jest zatem samo dostarczenie informacji, ale także wzmocnienie zainteresowania Twoją firmą oraz interakcja z kandydatem.

docieraj do biernych kandydatów

Warto dostosować treść do kanału, na którym ją publikujesz. Wideo sprawdza się nie tylko na Facebooku, ale także na Twitterze, gdzie takie posty są nawet sześciokrotnie częściej retweetowane, czyli podawane dalej, niż twitty zawierające zdjęcia. Media społecznościowe mogą pomóc Ci także w docieraniu do biernych kandydatów. W tym przypadku skuteczniejsze jest jednak wykorzystanie LinkedIn’a oraz GoldenLine’a, czyli portali, na których znajdziesz tysiące specjalistów. Nie zawsze poszukują oni zatrudnienia, lecz fakt, iż obserwują Twoją firmę na tych portalach może sprawiać, że są oni idealnymi kandydatami na pracowników, m.in. dlatego, że mało prawdopodobne, by brali udział w rekrutacjach do innych firm.

angażuj kandydatów w rozmowę

Jedną z rzeczy, którą możesz zrobić, by wzmacniać swój wizerunek marki pracodawcy jest odpowiednie angażowanie potencjalnych kandydatów. Postaraj się podjąć kroki, by Twoja firma była dostępna dla każdego z nich. Przyjęcie odpowiedniego tonu rozmowy może okazać się kluczowe, by odbiorca przekonał się czy pasuje do kultury organizacyjnej obowiązującej w Twojej firmie.

Możesz spróbować zaangażować kandydatów tworząc dla nich Q&A, w którym odpowiesz na pytania, które pojawiają się na Twoich mediach społecznościowych, wizytówce Google czy innych miejscach, w których mówi się o Twojej firmie, np. na portalu Glassdoor, a następnie podzielisz się z nimi tymi informacjami, zamieszczając je na swojej stronie internetowej czy Facebooku. Wiedząc o jakie aspekty pytają możesz lepiej dostosować swoją ofertę do ich oczekiwań. Wchodzenie w interakcje z kandydatami pokazuje im Twoje zaangażowanie. Dajesz do zrozumienia, że ich zdanie jest dla Ciebie cenne, co jest kluczowym aspektem w budowie wizerunku pracodawcy. Jeśli jesteś w stanie podchodzić w ten sposób do kontaktu z osobami, które jeszcze nawet nie zaaplikowały do Twojej firmy, stawiasz się w świetnej pozycji na tle konkurencji, która niekoniecznie inwestuje swój czas w budowanie takich relacji.

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się