Jeśli zależy Ci na tym, aby zwiększyć produktywność, kreatywność i zaangażowanie w zespole, to jesteś we właściwym miejscu. Utrzymanie motywacji pracowników oraz zapewnienie przyjaznej atmosfery pracy, w której każdy członek zespołu czuje się doceniony, to cel każdego pracodawcy. W jaki sposób to zrobić? Zachęcamy do zapoznania się z naszymi poradami.

Według raportu Randstad Employer Brand Research 2023, atrakcyjne wynagrodzenie i benefity zajmują pierwsze miejsce w rankingu kluczowych czynników decydujących o atrakcyjności pracodawcy. Warto jednak wspomnieć, że od kilku lat na drugim miejscu znajduje się przyjazna atmosfera pracy. Patrząc na te wyniki, zaczynamy dostrzegać ogromny wpływ kultury pracy na satysfakcję i rotację pracowników.

W tym artykule opowiemy, czym jest motywacja pracowników i dlaczego warto znać ich potrzeby oraz podzielimy się 4 świetnymi strategiami motywacji zespołu. 

focus

randstad employer brand research 2023 - pobierz raport krajowy

pobierz raport

czym jest motywacja pracowników?

Motywacja pracowników to poziom zaangażowania pracownika w swoją pracę i energii, jaką wkłada w realizację zadań. Zależy ona od wielu czynników. Obejmują one:

  • satysfakcję z pracy. Satysfakcja z pracy to przyjemność i poczucie spełnienia, jaką pracownik czerpie ze swojej pracy. Jest ona zależna od takich czynników, jak poziom autonomii, zależności między umiejętnościami a specyfikacją stanowiska oraz relacje ze współpracownikami.
  • uczucie uznania. 83,6% pracowników uważa, że uznanie wpływa na ich zdolność do odczuwania motywacji w pracy. W raporcie stwierdza się, że największego uznania potrzebują osoby w wieku 35–44 lat oraz osoby z wykształceniem podyplomowym, aby mogły czuć się doceniane i zmotywowane w pracy.
  • kulturę pracy. W Polsce, atmosfera w miejscu pracy jest drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność pracodawców, a globalnie - czwartym. Większość osób utożsamia ją z życzliwym wspierającym zespołem, docenieniem przez przełożonych oraz wzajemnym zaufaniem. Biorąc pod uwagę te dane, możemy zakładać, że skupienie się na kulturze miejsca pracy będzie miało bezpośredni wpływ na motywację, zaangażowanie i ogólną satysfakcję pracowników.
  • możliwości rozwoju. Brak możliwości rozwoju kariery to drugi najważniejszy powód, dla którego osoby odchodzą od pracodawcy w Polsce. Jeśli pracownicy nie wiedzą, dokąd zmierzają, mogą czuć się zdemotywowani i skłonni do szukania innej pracy.
  • zgodność z misją firmy. Kiedy pracownicy zgadzają się z nadrzędnymi celami i wartościami organizacji, ich praca nabiera znaczenia, co daje im poczucie celu i motywacji.

zrozumienie swoich pracowników.

Zrozumienie potrzeb pracowników to pierwszy krok w projektowaniu kultury miejsca pracy, która sprzyja motywacji, zaangażowaniu i ogólnemu samopoczuciu. Rozpoznając i zaspokajając specyficzne potrzeby swoich pracowników, kładziesz nacisk na atmosferę, która nie tylko przyciągnie najlepsze talenty, ale także je zatrzyma.

Chociaż raport Randstad Employer Brand Research może dostarczyć świetnych informacji na temat ogólnych trendów i punktów odniesienia, niuanse dotyczące Twojego zespołu wykraczają poza statystyki. Bardzo ważne jest uzupełnienie tych informacji głębszym zrozumieniem osób tworzących Twój zespół. Możesz zebrać te informacje poprzez:

  • spersonalizowane ankiety pracownicze. Stwórz ankietę pracowniczą, która wykracza poza standardowe pytania i zagłębia się w specyficzne potrzeby i aspiracje każdego pracownika. Zapytaj o styl pracy, preferowane metody komunikacji i cele rozwoju osobistego. Pomoże Ci to zrozumieć wyjątkowe potrzeby Twoich pracowników i odpowiednio dostosować strategie motywacyjne.
  • grupy fokusowe dla pracowników. Grupy fokusowe dla pracowników umożliwiają pracownikom wymianę zdań w celu omówienia poziomu motywacji i potrzeb. Ważne jest, aby podczas spotkań obecny był także niezależny mediator, który zadba o to, aby grupa nie dała się ponieść emocjom ani nie zeszła z tematu.
  • zajęcia integracyjne. Zajęcia z elementami team-buildingu mogą pomóc Twojemu zespołowi poczuć się bardziej komfortowo ze sobą i zyskać większą pewność w dzieleniu się tym, co naprawdę czuje.  Socjalizacja pracowników może poprawić komunikację nawet o 50%!
man
man

strategie motywacji pracowników.

informacje zwrotne typu peer-to-peer

Zachęcanie do dzielenia się feedbackiem to świetny sposób na wspieranie kultury współpracy w organizacji. Komunikacja w sytuacji, gdy pracownicy są zachęcani do przekazywania informacji zwrotnej swoim współpracownikom, jest skuteczniejsza niż tradycyjna komunikacja odgórna. Ludzie zawsze woleliby otrzymać informację zwrotną od przyjaciela niż od menedżera.

Zadbaj o pozytywne relacje między swoimi pracownikami, aby mogli przekazywać sobie nawzajem informacje zwrotne. W ten sposób pracownicy nie będą mieli poczucia, że ich koledzy atakują ich, co wpłynie na budowanie zaufania i wsparcia w zespole.

elastyczne warunki pracy

Według globalnego raportu potrzeba większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest głównym powodem, dla którego pracownicy odchodzą z pracy., w Polsce znajduje się ona na trzecim miejscu. Praca zdalna może być kluczem do pomocy pracownikom w odnalezieniu równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym.

Oferowanie elastycznych warunków pracy pokazuje zarówno Twoje zaangażowanie w dobro pracowników, jak i zaufanie względem Twoich pracowników. Dajesz im poczucie, że wierzysz w to, że będą oni pracować tak samo, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Możliwość oddzielenia życia rodzinnego od zawodowego pomoże pracownikom poczuć większą motywację i zaangażowanie w pracę.

Jeśli to możliwe, spróbuj wprowadzić wśród swoich pracowników możliwość pracy hybrydowej. Ten rodzaj pracy polega na pracy przez kilka dni w biurze i kilka dni w domu. Zapewni to pracownikom elastyczność pracy w domu z korzyściami społecznymi i komunikacyjnymi wynikającymi z pracy biurowej.

programy uznania

Programy uznania pomagają pracownikom rozwijać się. Regularne docenienie to pierwszy krok w tworzeniu pozytywnego środowiska pracy, w którym ich wkład jest doceniany i odpowiednio nagradzany. Pozytywny wpływ tych programów odgrywa kluczową rolę na drodze zawodowej pracownika, zwiększając jego morale i satysfakcję z pracy.

Spróbuj zacząć od czegoś małego. Na przykład możesz zaoferować kartę podarunkową do kawiarni każdemu, kto osiągnie swoje cele lub kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) w danym tygodniu. Na tej podstawie możesz zbudować coś większego, na przykład kwartalny program premii, zachęty dla pracowników miesiąca, a nawet możliwości rozwoju umiejętności i awansu zawodowego dla osób osiągających najlepsze wyniki.

dbanie o well-being.

Troska o well-being może obejmować wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, elastyczne warunki pracy, badania profilaktyczne, pomoc w opiece nad dziećmi, zdrowe przekąski lub wszelkie inne inicjatywy mające na celu poprawę dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego pracowników.

Oferowanie inicjatyw na rzecz dobrego samopoczucia pracowników świadczy o zaangażowaniu w zdrowie i szczęście pracowników, jednocześnie wspierając motywację pracowników i przyczyniając się do sukcesu organizacji.

Zanim zdecydujesz się na pakiet wsparcia, spróbuj zapytać swoich pracowników, z jakiego rodzaju zachęt związanych z dobrym samopoczuciem najchętniej by korzystali. Takie podejście sprawi, że wdrażane inicjatywy na rzecz dobrego samopoczucia będą chętnie wykorzystywane przez Twój zespół.

focus

randstad employer brand research 2023 - pobierz raport krajowy

pobierz raport

ostatnie przemyślenia na temat strategii motywacji pracowników.

Strategie motywacji pracowników są kluczem do tworzenia wspierającego i dynamicznego środowiska pracy. Odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu zaangażowania pracowników, produktywności i ogólnej satysfakcji z pracy. Rozmowa z pracownikami jest ważna, aby dokładnie zrozumieć, co pomoże im poczuć się bardziej zmotywowanym w pracy. Jednak dbanie o regularne przekazywanie informacji zwrotnych, świadczenia dodatkowe i elastyczne warunki pracy to świetny początek.

Aby lepiej zrozumieć, czego szukają pracownicy, zapraszamy do rejestracji na webinar pt. “Największe wyzwania pracodawców w 2024 roku. Wyniki Randstad Employer Brand Research”, który odbędzie się 14 maja 2024 roku o godzinie 9:30. 

Podczas spotkania opowiemy, czego oczekują pracownicy od swoich pracodawców, aby czuć się komfortowo w miejscu pracy, jak zadbać o well-being i bezpieczeństwo finansowe pracowników, a także jaki wpływ na pracodawców będą miały zmiany prawne dotyczące jawności wynagrodzeń.

Zapraszamy do zapisów.

rebr

Webinar: Największe wyzwania pracodawców w 2024 roku. Wyniki Randstad Employer Brand Research

zapisz się
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się