Rozmowa rekrutacyjna w formie online to dosyć nowa forma kontaktu z kandydatem. Z pewnością może ona dostarczyć więcej konkretów niż rozmowa telefoniczna. Co więcej, fakt, że spotkanie odbywa się online sprawia, że mogą wziąć w nim udział osoby z różnych zakątków nie tylko kraju, ale całego świata. Odbywając taką rozmowę online możesz wyselekcjonować najbardziej dopasowane osoby i spośród nich zaprosić 3-4 kandydatów do swojej siedziby.

Warto pamiętać, że odpowiednie przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej online z kandydatem może pomóc wzmocnić wizerunek marki pracodawcy, a co za tym idzie wzbudzić zaufanie i zwiększyć zainteresowanie pracą w Twojej firmie. 

Poniżej przedstawiam kilka porad, które mogą pomóc w przeprowadzeniu profesjonalnej rozmowy online i przełożą się na skuteczną rekrutację.

refer a friend - arrow pointing to a person in various color combinations. Please use the background color as indicated in the file name.

jak skutecznie dotrzeć do wykwalifikowanych pracowników?

pobierz

przygotuj dokumenty, notatki, określ długość rozmowy

Postaraj się wcześniej przygotować dokumenty i notatki, które mogą przydać Ci się podczas rozmowy. Ważne, by korzystać z nich dyskretnie i żeby znajdowały się poza kadrem. Jeśli po analizie CV kandydata masz jakieś dodatkowe pytania, uwagi zapisz je gdzieś z boku. Niezbyt profesjonalnie wygląda korzystanie podczas rozmowy z wyszukiwarki, podobnie jak przerzucanie CV kandydata. Szelest dokumentów może zakłócić dźwięk podczas rozmowy. Warto przygotować plan rozmowy. Określ o co chcesz zapytać, ale też jakie informacje przekażesz, np. co możesz zaproponować kandydatom, przybliżenie wartości i kultury organizacyjnej. Jeśli planujesz przeprowadzenie kilku rozmów jednego dnia, to nie umawiaj ich jedna po drugiej. Nawet niewielkie przeciągnięcie jednej rozmowy może sprawić, że spóźnisz się na kolejną i zostaniesz uznany mało profesjonalnego.

rozluźnij atmosferę – small talk

Rozmawiając z kandydatem online nie mamy możliwości, jak to zwykle bywa w biurze zaproponowania czegoś do picia. Dobrym wyjściem będzie jednak przeprowadzenie krótkiej pogawędki, tak zwanego small talk-u. Nie wszyscy kandydaci mają doświadczenie w rozmowach online. Często mogą czuć się nieswojo rozmawiając z ‘komputerem’. Rozmowę zacznij więc od neutralnego tematu, np. samopoczucia kandydata. Uśmiechaj się. To też może wzbudzić zaufanie. Dobrym rozwiązaniem jest też zarysowanie porządku rozmowy. Określ przebieg rozmowy. Oszczędzisz w ten sposób kandydatowi całkowicie niespodziewanych pytań, które mogą wprowadzić go w zakłopotanie i dasz mu szansę na to, aby jego odpowiedzi były przemyślane. 

wskazówek na skuteczną rozmowę kwalifikacyjną online
wskazówek na skuteczną rozmowę kwalifikacyjną online

złap kontakt wzrokowy

Warto nawiązać z kandydatem kontakt wzrokowy. W ten sposób najłatwiej okazać swój szacunek rozmówcy. Uciekanie wzrokiem nie świadczy o nas dobrze. Nie warto też przesadzać w drugą stronę. Wpatrywanie się w kogoś przez całą rozmowę może wywołać u kandydata dyskomfort. Pamiętaj też o gestykulacji. Jeśli podczas rozmów z innymi lubisz gestykulować, to podczas rozmowy online spróbuj to nieco ograniczyć. W przypadku problemów z łączem obraz może się zacinać. Zachowujmy się powściągliwie, ale naturalnie.

zadbaj o swoją prezencję

Ubiór jest bardzo ważny – mimo, że rozmowa odbywa się online, nie oznacza, że powinieneś podejść do niej mniej poważnie. Potraktuj ją jak tradycyjną rozmowę twarzą w twarz w biurze. Jest to tak samo formalna odmiana spotkania z potencjalnym kandydatem, co tradycyjna rozmowa o pracę - wymaga więc zadbania o wizerunek. Wybierając garderobę na tę okazję uwzględnij przede wszystkim to, by dobrze prezentowała się przed kamerą. Z pewnością sprawdzi się na przykład marynarka, z kolei koszula w pasy może spowodować, że obraz u odbiorcy będzie rozmazany i niewyraźny. Tak samo jak ma to miejsce w przypadku rozmowy w biurze wybierz stonowane kolory. Krzykliwe mogą rozpraszać Twojego rozmówcę. Zadbaj również o swoja fryzurę. Odbywając rozmowy przez komunikatory często zapominamy o naszym domowym, nieformalnym stylu. Raczej nikt nie zwróci uwagi na nasze kapcie na nogach, ale nie warto ryzykować założenia marynarki do spodni dresowych. Co jeśli przyjdzie nam  w pewnym momencie wstać, żeby coś poprawić?

zadbaj o porządek w miejscu odbywania rozmowy

Kolejnym krokiem jest zadbanie o porządek w miejscu, z którego odbędziesz rozmowę. Nietrudno o wpadkę, gdy nie upewnimy się, że usunęliśmy z pola widzenia ubrania, albo w tle widać nieuporządkowaną kanapę czy mogący budzić kontrowersje plakat. Doskonale sprawdzi się za to ściana, regał z książkami. Ważne, aby znajdowały się na niej pozycje branżowe. W przypadku, gdy odbywamy rozmowę z domu i przebywają z nami dzieci zadbajmy o to, aby zostały w innym pomieszczeniu. Poprośmy, aby na czas naszej rozmowy nikt nam nie przeszkadzał. To samo dotyczy naszych milusińskich. Jeśli jesteśmy posiadaczami psa lub innego zwierzęcia wybierzmy takie pomieszczenie, aby szczekanie lub drapanie w drzwi nie było słyszane przez kandydata i nie rozpraszało także Ciebie. Kot przechodzący przed kamerą wzbudzi raczej salwy śmiechu naszego rozmówcy niż doda nam profesjonalizmu.

sprawdź łącze internetowe

Wydaje się dość oczywiste. Podczas spotkań online z kandydatami często okazuje się, że dźwięk nagle się urywa i zamiast płynnej rozmowy słychać trzaski i widzimy rozmyty obraz. Wybija to z rytmu zarówno nas – prowadzących, jak i kandydata. Sprawdź wszystko odpowiednio wcześniej. W przypadku, gdyby jakość połączenia pozostawiała wiele do życzenia, a kłopoty pojawiały się przez dłuższy czas, poinformuj o tym kandydata. Przeproś i zaproponuj rozmowę przez telefon, jeśli wyrazi taką chęć i będzie chciał w taki sposób kontynuować lub w ostateczności, gdyby problemy się powtarzały poszukajcie wspólnie innego terminu.

dostosuj odpowiednie oświetlenie

Warto przed rozmową połączyć się przez komunikator ze znajomym, z którym sprawdzisz, czy wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Jeśli przebywasz w pomieszczeniu z dużą liczbą okien spróbuj je nieco przyciemnić, tak, aby światło nie padało na monitor. Lampa skierowana na nas sprawi, że będziemy wyglądać blado, natomiast oświetlenie za naszymi plecami doda nam aureoli. To może wyglądać zabawnie. Jeśli nie masz dużego doświadczenia w łączeniu się online z kandydatami lub pracujesz w różnych pomieszczeniach, sprawdź kilka lokalizacji przed rozmową. Zobacz, jak wypada poszczególne tło w kamerce – zbliż lub oddal komputer od siebie, zobacz w jakim formacie będziesz wyglądać korzystniej. Warto mieć jakąś opcję zapasową.

Niezależnie od tego, w jakiej formie i za pośrednictwem jakich kanałów przeprowadzana jest rozmowa o pracę, zawsze należy się do niej odpowiednio przygotować. Budujemy w ten sposób własną markę i wiarygodność. Wiadomo, że nie wszyscy są przyzwyczajeni do odbywania takich rozmów online. Praktykujmy więc jak najczęściej, nagrywajmy się w celu sprawdzenia. Nawet jeśli pomylimy się pamiętajmy, że uczmy się na błędach.

Dla szukających sposobów, jak prowadzić proces zatrudniania w świecie online, Randstad przygotował przewodnik po przydatnych narzędziach i skutecznie dotrzeć do wykwalifikowanych pracowników.

refer a friend - arrow pointing to a person in various color combinations. Please use the background color as indicated in the file name.

jak skutecznie dotrzeć do wykwalifikowanych pracowników?

pobierz
o autorze
Karolina Lipska
Karolina Lipska

Karolina Lipska

senior it recruitment consultant at randstad polska

Z Randstad związana od 3 lat. Specjalizuje się w rekrutacjach IT i rozwoju biznesu. Wcześniej związana z obszarem sprzedaży w branży logistycznej i bankowej. Absolwentka Zarządzania zasobami ludzkimi na Uniwersytecie Łódzkim i Biznesu na Uniwersytecie Kantabrii w Santander (Hiszpania). Od tego roku wspiera Randstad jako wewnętrzny trener IT. Do głównych zadań należą: rekrutacja i selekcja kandydatów z branży IT, rozwijanie biznesu poprzez kontakt z potencjalnymi, jak i aktualnymi klientami w województwie mazowieckim, wspieranie bloga firmowego poprzez publikacje artykułów branżowych, jak również prowadzenie szkoleń dla konsultantów, którzy chcą poszerzać wiedzę merytoryczną z zakresu rekrutacji IT, narzędzi, technologii i specyfiki branży.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się