Istnieje wiele spekulacji na temat tego, co przedstawiciele pokolenia Y mogą zaoferować w miejscu pracy. Każdy na pewno słyszał wiele z nich – „milenialsi są leniwi”, „milenialsi są przekonani o swojej wyjątkowości”, „milenialsi mają obsesję na punkcie technologii”. Tymczasem prawda jest taka, że chociaż tak zwanym ekspertom wydaje się, że rozumieją pokolenie milenialsów, fakty w żaden sposób nie potwierdzają tych stereotypowych opinii.
Ponieważ najstarsi przedstawiciele pokolenia Z wchodzą właśnie na rynek pracy, zaś milenialsi zaczynają zajmować stanowiska kierownicze, pora przyjrzeć się uważniej, co tak naprawdę mają do zaoferowania i zmierzyć się z tymi mitami. Oto 5 przykładów takich stereotypów.
1. Milenialsi domagają się nieustannych pochwał
W ostatnim badaniu IBM większość milenialsów stwierdziła, że chce, aby ich szef postępował w sposób uczciwy, etyczny, przejrzysty i konsekwentny oraz był godzien zaufania. Tylko 29 procent oznajmiło, że zależy im na pochwałach za ich osiągnięcia. To z całą pewnością obala mit, że milenialsi domagają się przede wszystkim pochwał.
2. Milenialsi są przekonani o swojej wyjątkowości
Nie ma wyraźnych dowodów, które potwierdzałyby tezę, że milenialsi są przekonani o swojej wyjątkowości bardziej niż poprzednie pokolenia. Milenialsi są jednak bardziej skłonni do wyrażania swoich opinii, nawet wobec przełożonych, niż starsze pokolenie. Nie boją się poprosić o podwyżkę czy awans lub podjąć ryzyko i zmienić pracę w razie konieczności.
3. Milenialsi mają obsesję na punkcie technologii
Milenialsi dorastali otoczeni przez technologię, nic więc dziwnego, że stanowi ona istotną część ich życia. Jeżeli jednak chodzi o preferowaną przez nich metodę komunikacji w miejscu pracy, 39 procent milenialsów stwierdziło, że cenią sobie osobisty kontakt bardziej niż wiadomości e-mail i wiadomości tekstowe.
4. Milenialsi są leniwi
Milenialsi mogą pracować w inny sposób, ale określanie ich mianem leniwych nie oddaje całości obrazu. Pokolenie to kieruje się mottem „pracuj mądrzej, nie ciężej”. Gardzą brakiem wydajności i biurokracją, dlatego nieustannie szukają sposobu na wykonanie większej ilości pracy w mniejszym czasie. W tym świeżym podejściu nie ma nic złego. Może ono nawet pomóc w udoskonaleniu procesów biznesowych i zwiększeniu ogólnej produkcji.
5. Milenialsi nie przestrzegają etykiety w mediach społecznościowych
Nic bardziej błędnego. Pokolenie to dorastało z mediami społecznościowymi i zdaje sobie sprawę lepiej niż inne pokolenia na rynku pracy z niebezpieczeństw płynących z zacierania granic między ich życiem osobistym a zawodowym. Są lepiej przystosowani do wyznaczania tych granic niż poprzedzające ich pokolenie X.
Najwyższa pora pożegnać się z tymi niepotwierdzonymi mitami na temat milenialsów i uznać ich za utalentowanych, ambitnych i wydajnych pracowników. Zrozumienie pracowników z pokolenia milenialsów i ważnej roli, jaką pełnią w dzisiejszym wielopokoleniowym środowisku pracy, może pomóc w opracowaniu silniejszej strategii zatrudniania, która przyciągnie najlepszych i najzdolniejszych przedstawicieli tego pokolenia.
Jeżeli interesuje Cię tematyka obszaru marki pracodawcy oraz identyfikowanie kluczowych aspektów zatrudnienia z perspektywy poszczególnych grup pracowników, zachęcamy do zamówienia raportu Randstad Employer Brand Research.
zamawiamJuż kwietniu 2018 roku po raz ósmy poznamy wyniki polskiej edycji tego globalnego badania. Zamów raport już dziś, wypełnij formularz i otrzymaj naszą publikację tuż po premierze.