Praca dla sektora SSC/BPO to praca przede wszystkim dla klientów międzynarodowych, którzy otwierają swoje biura w Polsce. Bardzo często dla osób zatrudnianych w Polsce praca według polskiego kalendarza to rzecz oczywista. Jednak czy na pewno?

Firmy międzynarodowe z obszaru SSC/BPO otwierają swoje międzynarodowe biura w Polsce, by stąd wspierać swoje procesy globalne np. w księgowości czy obsłudze klienta. Chcąc rozbudowywać swoje struktury, podejmują się przeniesienia procesów do Polski lub wspierają swoje jednostki globalne w pracy operacyjnej. Często jest to równoznaczne z dostosowaniem kalendarzy do danego kraju lub nawet strefy czasowej. Dla polskich pracowników oznacza to pracę i obchodzenie świąt zgodnego z kalendarzem regionu, który obsługują, a nie według lokalnego, czyli polskiego. Najczęściej wspieranymi rynkami wśród SSC jest Europa Zachodnia, Europa Środkowo-Wschodnia, kraje Nordyckie, Europa Południowa oraz USA.

Group in an office having a conversation
Group in an office having a conversation

Pojawia się zatem wyzwanie dla pracodawców obsługujących rynki zagraniczne związane z dodatkowym dniem wolnym od pracy w polskie święta. Zdecydowana większość pracowników stara się uzyskać dni wolne w okresie obchodzonych świąt. Jest to pokierowane chęcią spędzenia czasu np. z rodziną, która pracuje według lokalnego kalendarza. O ile pracownicy są zadowoleni z pracy operacyjnej na różne regiony, które dają im możliwości rozwoju, o tyle mieszkając w Polsce, jest to w pewien sposób problematyczne, z powodu konieczności wykorzystania urlopu, aby obchodzić święta, które standardowo są dniami wolnymi od pracy.

Jest też druga strona medalu, która może w pewien sposób rekompensować pracę w święta, ponieważ kiedy wszyscy w Polsce pracują według naszego kalendarza, pracownicy organizacji zagranicznych będą obchodzić święta według danego rynku, dla którego pracują. Wiąże się to z dniami wolnymi od pracy w niestandardowym czasie, gdy większość osób pracuje.

Pracownicy, którzy wspierają rynek Europejski, najczęściej pracują w tej samej strefie czasowej. Natomiast osoby wspierające rynki, gdzie pojawia się duża różnica czasowa np. USA, Kanada pracują według podziału zmianowego. Coraz częściej pojawia się jednak elastyczny czas pracy, dzięki któremu pracownicy mogą dostosować pracę do życia codziennego.

Według polskiego prawa obowiązuje zakaz pracy w niedziele i święta z wyjątkiem prowadzenia akcji ratowniczych, transporcie, przy pracy zmianowej, przy niezbędnych remontach, w zakładowych strażach pożarnych i w zakładowych służbach ratowniczych, przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, w rolnictwie i hodowli. Żadna z tych branż nie pokrywa się z działalnością SSC w Polsce. Dlatego, jeżeli firma jest zarejestrowana w Polsce pracodawcy, muszą trzymać się wyznaczonych przepisów i prawa, aby pracownicy byli odpowiednio rozliczani zgodnie z regulacjami.

Dla większości kandydatów, którzy mają wcześniejsze doświadczenie w pracy w SSC/BPO, zmiana kalendarza z polskiego na zagraniczny z reguły nie stanowi problemu, są przyzwyczajeni do takiego trybu pracy. Jednak dla osób, które dopiero rozpoczynają drogę zawodową lub pracowały na polskim rynku, zmiana ta może być dosyć odczuwalna. Spowoduje to reorganizację dotychczasowych planów prywatnych czy nieobecność na świętach, gdzie spotyka się cała rodzina. Jak przekonać pracowników do pracy w takim systemie mimo niegodności?

Pracodawcy, chcąc zapewnić ciągłość utrzymywanych procesów na obsługiwanych rynkach, proponują różne rozwiązania kompensacyjne dla pracowników, którzy wykonują pracę dla zagranicznego klienta w trakcie Polskich świąt. Może to być m.in.:

  • Wypłata 200% wynagrodzenia
  • Odbiór dnia wolnego
  • Zapewnienie dyżurów w biurze
  • Praca zdalna

Warto umilić czas pracownikom podczas wyżej wspomnianej pracy bądź dyżuru w biurze w dniu święta. Jednym z takich pomysłów może być przekazanie bonu, który można wykorzystać na zamówienie wspólnego lunchu do biura.

W Europie środkowo-wschodniej to właśnie Polska jest liderem pod względem ilości centrów usług wspólnych. Głównym atutem są wykwalifikowani pracownicy z językami obcymi, a także koszt utrzymania biur. Powoduje to powstawanie coraz to nowych biur lub rozbudowa już istniejących. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy wychodzili naprzeciw oczekiwań potencjalnych przyszłych pracowników, tak by znaleźć wspólny mianownik, by praca była dla nich jak najbardziej efektywna.

W poszukiwaniu nowych specjalistów ważne zatem będzie, aby w ogłoszeniu lub na etapie początkowych rozmów poinformować kandydatów o planowanej pracy według rynkowego kalendarza lub pracy w systemie zmianowym. Jest to istotna informacja, która może zaważyć na finalnej decyzji - przyjęcia bądź odrzucenia oferty pracy.

Jeżeli poszukujesz specjalistów z obszarów finansów, księgowości, bankowości, obsługi klienta, zakupów czy IT w ramach Shared Service Centre i Business Process Outsourcing zaufaj ekspertom Randstad. Znajdziemy dla Ciebie pracowników, którzy pomogą w rozwijaniu prawdziwego potencjału Twojej firmy.

dowiedz się więcej
o autorze
Agata Kalbarczyk
Agata Kalbarczyk

Agata Kalbarczyk

recruitment specialist ssc/bpo w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się