Przedsiębiorcom oraz pracownikom zależy na tym, aby jak najefektywniej zarządzać czasem pracy. Jednym z ciekawszych, a jednocześnie prostych rozwiązań, jest wdrożenie techniki Pomodoro. Została ona opracowana już w latach osiemdziesiątych XX wieku.

Technika Pomodoro doskonale sprawdza się zarówno podczas pracy w biurze, jak i w przypadku zadań wykonywanych zdalnie. Metoda ta opiera się na prostych zasadach, nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów i nie jest trudna do wykonania. 

Na czym polega technika Pomodoro?

Technika Pomodoro jest metodą, która pomaga w efektywnym zarządzaniu czasem pracy i nauki. Jedynym rekwizytem potrzebnym do stosowania tej techniki jest budzik, może być taki w smartfonie. Do najważniejszych zasad tej techniki należą następujące reguły:

  1. Pierwszym krokiem jest stworzenie listy zadań na dany dzień. Powinna ona zakładać tylko te czynności, które rzeczywiście można wykonać w wyznaczonym czasie. 
  2. Następnie należy usiąść do pracy, np. przed laptopem, i ustawić budzik na 25 minut. W tym czasie trzeba wykonywać zadania z listy i wyłączyć wszelkie rozpraszające powiadomienia, odseparować się od dystraktorów. 
  3. Kiedy zadzwoni budzik, należy zrobić 5-minutową przerwę. Ten czas również można odmierzać, korzystając z timera. 
  4. Po przerwie znowu trzeba wrócić do pracy na 25 minut. 
  5. Po czterech takich cyklach (25 minut pracy + 5 minut przerwy), należy zrobić dłuższą przerwę, np. 15- lub 20-minutową. 

przeczytaj też: które najlepsze książki psychologiczne związane z rozwojem i karierą warto znać?

Osoby, które lubią różne gadżety, mogą wykorzystać specjalne budziki w kształcie pomidora lub zdecydować się na zainstalowanie specjalnej aplikacji mobilnej. Warto pamiętać o dłuższej przerwie po czterech cyklach, w której trakcie można zjeść posiłek, przejść się lub wypić kawę. Należy zaznaczyć, że kiedy technika Pomodoro powstała (lata 80. XX wieku), nie było jeszcze komputerów, smartfonów ani aplikacji mobilnych. Obecnie nie jest łatwo odseparować się od tych wszystkich urządzeń. W biurze trudno może być też nie rozmawiać przez dłuższy czas ze współpracownikami. Właśnie dlatego dobrym pomysłem jest wyłączenie powiadomień, odinstalowanie pewnych aplikacji, które przeszkadzają, a także zadbanie o komfort pracy. 

Kiedy i dlaczego warto wykorzystać technikę Pomodoro?

Technika Pomodoro wykorzystywana jest przez wiele osób – uczniów, studentów, pracowników. Warto tę metodę stosować przede wszystkim w momentach, gdy trudno się skoncentrować na pracy lub nauce. Niektórzy wykorzystują technikę Pomodoro w codziennych zadaniach i w ten sposób uczą się skutecznego zarządzania czasem. Do najważniejszych zalet tej techniki można zaliczyć:

  • zwiększenie swojej produktywności, ponieważ krótkie przerwy dają chwilę odpoczynku;
  • zadbanie o higienę pracy, unikanie przepracowania;
  • koncentracja na najważniejszych zadaniach, a nie na dystraktorach;
  • poprawa równowagi między pracą a życiem osobistym;
  • poprawienie swoich wyników w pracy lub na studiach. 

przeczytaj też: jak wygląda dobra organizacja czasu?

Technika Pomodoro uczy uwagi, koncentracji oraz skupienia na najważniejszych sprawach. 

Efektywne zarządzanie czasem w pracy 

Technika Pomodoro jest jednym ze sposobów organizacji czasu w miejscu pracy – nie ma znaczenia, czy jest to biuro w korporacji, małej firmie, czy w domu. Ta metoda pozwala na naukę zarządzania czasem, ponieważ dzięki stosowaniu jej pojawia się przyzwyczajenie odcinania się od dystraktorów. Dodatkowo można z łatwością obliczyć, ile minut potrzeba do wykonania danego zadania (np. napisanie e-maila do ważnego klienta to 1 Pomodoro, czyli 25 minut). Efektywne zarządzanie czasem w pracy ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia produktywności. Właśnie dlatego warto sprawdzić technikę Pomodoro i zacząć ją stosować w codziennej pracy.

Mamy oferty pracy specjalnie dla Ciebie

Nie czekaj i sprawdź nasze oferty pracy. Pokierujemy Cię w stronę nowej pracy pełnej korzyści. Odkryj możliwości, które na Ciebie czekają.

poznaj nasze oferty pracy