Za sprawą intensywnego rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji obszar HR zmienia się dziś w mgnieniu oka. Ta innowacyjna technologia nie tylko przyspiesza i optymalizuje tradycyjne procesy rekrutacyjne, ale także otwiera przed HR-owcami zupełnie nowe możliwości zarządzania zasobami ludzkimi w firmie. Od automatyzacji rutynowych zadań, przez personalizację doświadczeń rekrutacyjnych, po te mniej oczywiste, zaskakujące rozwiązania niczym z filmów science-fiction – AI staje się ważnym narzędziem w rękach specjalistów HR, umożliwiając im skupienie się na bardziej strategicznym podejściu do swoich zadań i poświęceniu większej ilości czasu na bezpośredni kontakt z uczestnikami procesów rekrutacyjnych i zatrudnionym zespołem.

Jakie konkretnie rozwiązania pomagające w skutecznej rekrutacji i zarządzaniu talentami ma do zaoferowania AI? Przyjrzyjmy się im bliżej.

AI jako asystent rekrutacji, czyli od napisania ogłoszenia do… analizy emocji kandydata

Jak wynika z doświadczeń wielu pracodawców, sztuczna inteligencja zastosowana w sferze rekrutacji jest w stanie dziś wspierać pracodawców na co najmniej pięć sposobów:

redagowanie treści ogłoszeń

Jednym z pierwszych zadań, z którymi mierzy się każdy rekruter podczas pozyskiwania nowego pracownika, jest stworzenie i opublikowanie skutecznego ogłoszenia o pracę. I już na tym etapie AI może zaoferować HR-owcom nieocenioną pomoc. Jak czytamy w raporcie Randstad „Rynek pracy i AI. Powód do obaw czy szansa?”, sztuczna inteligencja w perspektywie krótkoterminowej przyniesie firmom dużą korzyść: pomoc w pisaniu lepszych ofert pracy i opisywaniu wymagań wobec kandydatów.

Dzięki analizie informacji o stanowisku i identyfikacji odpowiednich słów kluczowych, narzędzia oparte na algorytmach sztucznej inteligencji pomagają tworzyć atrakcyjne ogłoszenia, które nie tylko są w stanie przyciągnąć uwagę właściwych kandydatów, ale również są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). A to z kolei zwiększa szanse na szybkie znalezienie idealnego kandydata.

Sztuczna inteligencja, AI, webinary
Sztuczna inteligencja, AI, webinary

automatyzacja i personalizacja kontaktu z kandydatem

AI rewolucjonizuje także sposób komunikacji z kandydatami. Z pomocą narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji rekruterzy mogą w krótkim czasie stworzyć więcej spersonalizowanych wiadomości do kandydatów i pozostawać z nimi w ciągłym kontakcie. To duże ułatwienie zwłaszcza podczas dużych rekrutacji, w których bierze udział wielu kandydatów.

Z kolei napędzane sztuczną inteligencją chatboty są w stanie przejąć od rekruterów podstawową komunikację z osobami aplikującymi do firmy. Mogą udzielać im na przykład informacji organizacyjnych w procesie rekrutacji czy odpowiadać na często zadawane pytania. Dzięki takiemu rozwiązaniu specjaliści ds. HR mogą skupić się na bardziej wymagających zadaniach związanych z rekrutacją, a kandydaci otrzymują szybką i spersonalizowaną odpowiedź na swoje pytania.

dopasowywanie kandydatów do ofert pracy

Algorytmy AI mogą także znacznie usprawnić proces dopasowywania kandydatów do ofert pracy. Dzięki wnikliwej analizie profili zawodowych kandydatów i porównywaniu ich z wymaganiami dla konkretnych stanowisk, narzędzia AI są w stanie precyzyjnie dopasować do siebie obie strony i w ten sposób zwiększyć szanse na powodzenie rekrutacji. Korzystając z rekomendacji AI, rekruterzy mogą nadawać priorytety najbardziej odpowiednim kandydatom i obsadzać wolne stanowiska niemal natychmiast.

szacowanie szans na sukces na określonym stanowisku w firmie

Zaawansowane algorytmy AI mogą analizować ogromne ilości danych dotyczących historii zatrudnienia, osiągnięć, umiejętności oraz innych cech kandydatów, aby przewidzieć ich potencjalny sukces na danym stanowisku. Prognozowanie, w jaki sposób może potoczyć się droga kandydata po zatrudnieniu, pozwala zminimalizować ryzyko nietrafionej rekrutacji.

analiza emocji kandydatów podczas rozmów kwalifikacyjnych

Niczym policyjny profiler czy agent FBI, sztuczna inteligencja jest dziś w stanie analizować wypowiedziane przez kandydatów słowa, język ciała, ton głosu czy emocje malujące się na ich twarzach podczas rozmów kwalifikacyjnych prowadzonych w formie wideo. Dzięki takiemu szerszemu spojrzeniu na emocjonalne i psychologiczne aspekty prezentacji kandydata rekruterzy są w stanie lepiej poznać jego osobowość, emocje, motywacje i ocenić potencjalne dopasowanie do kultury firmy. Co więcej, specjaliści HR dostrzegają w tego rodzaju narzędziach potencjał do zmniejszenia poziomu ludzkich uprzedzeń pojawiających się podczas tradycyjnej rekrutacji.

Prowadzona przez AI analiza zachowania podczas rozmów kwalifikacyjnych staje się coraz bardziej popularna wśród przedsiębiorstw poszukujących nowych sposobów oceny kandydatów. Już od kilku lat stosuje ją m.in. międzynarodowa firma Unilever.

Man and woman sitting at table having a chat, while woman working on a tablet.
Man and woman sitting at table having a chat, while woman working on a tablet.

sztuczna inteligencja jako codzienne wsparcie w zarządzaniu talentami w firmie

AI jest w stanie wspierać pracodawców nie tylko w procesach rekrutacji. Ale również w wielu zadaniach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Przyjrzyjmy się kilku przykładom tego typu rozwiązań:

śledzenie poziomu zaangażowania i zadowolenia pracowników

Pracownicy, którzy są zaangażowani w swoje obowiązki i zadowoleni z pracy, są bardziej efektywni i lojalni wobec pracodawców. Właśnie dlatego utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania i satysfakcji pracowników to jeden z priorytetów w pracy działu HR. W tym zadaniu coraz częściej wspiera go AI. Narzędzia oparte na algorytmach sztucznej inteligencji analizują m.in. dane z ankiet pracowniczych czy śledzą aktywności zatrudnionych w wewnętrznych systemach, aby identyfikować wzorce i trendy w zachowaniu pracowników. Dzięki temu można wcześnie rozpoznać ewentualne problemy związane ze spadkiem zaangażowania pracowników i wypracować strategię naprawczą. W ten właśnie sposób AI pomaga działom HR zwiększać retencję talentów.

personalizacja ścieżek rozwoju zawodowego

Sztuczna inteligencja może również pomóc w układaniu spersonalizowanych ścieżek rozwoju pracowników. Na podstawie analizy umiejętności, wyników czy największych osiągnięć na zajmowanym stanowisku AI jest w stanie wytyczyć najlepszą ścieżkę awansu lub zaproponować odpowiednie kursy, certyfikacje czy inicjatywy, dzięki którym pracownik będzie w stanie rozwijać swój potencjał. W ten sposób kadra zarządzająca zyskuje pewność, że każdy pracownik, który jest gotowy zrobić kolejny krok na swojej ścieżce rozwoju, zostanie zauważony i doceniony.

wykrywanie ryzyka wypalenia zawodowego

Algorytmy sztucznej inteligencji coraz częściej stosuje się także do wczesnego identyfikowania ryzyka wypalenia zawodowego. Takie narzędzia zazwyczaj monitorują różne wskaźniki (np. efektywność, frekwencję, komunikację), które pomagają działowi HR wcześnie identyfikować pracowników zagrożonych wypaleniem zawodowym. Dzięki temu menedżerowie mogą odpowiednio szybko zareagować i zaoferować niezbędne wsparcie.

szacowanie ryzyka rezygnacji z pracy

Kolejnym sposobem wykorzystania AI w procesach HR jest przewidywanie, którzy pracownicy mogą w najbliższym czasie złożyć wypowiedzenie. Według pracodawców stosujących tego typu rozwiązania, źródła danych, na których podstawie sztuczna inteligencja jest w stanie wykonać taką analizę, to między innymi: liczba pełnionych ról, stopień zaangażowania w wykonywaną pracę, staż na obecnym stanowisku czy nawet częstotliwość logowania się do systemów firmowych oraz liczba interakcji ze współpracownikami.

wsparcie zdrowia psychicznego pracowników

Sztuczną inteligencję coraz częściej stosuje się także jako wsparcie w dbaniu o zdrowie psychiczne pracowników. Przykładem takiego rozwiązania są wirtualni asystenci – chatboty funkcjonujące w firmowym intranecie, z którymi pracownicy mogą porozmawiać w chwili gorszego samopoczucia czy dużego stresu.

Chatbot może na przykład poprosić pracownika o opisanie jego samopoczucia, a następnie zaproponuje mu spersonalizowane rozwiązania. W trosce o komfort pracowników, dane wymieniane podczas takiej konwersacji są zanonimizowane i nie są udostępniane pracodawcy​​. Badania wskazują, że najbardziej zainteresowani tego rodzaju rozwiązaniami są młodsi pracownicy – przedstawiciele pokolenia Z i millenialsów.

poszukiwanie pracy online
poszukiwanie pracy online

dowiedz się więcej o tym, jak AI zmienia obszar HR

Jak widzimy, zastosowanie AI w obszarze HR otwiera przed pracodawcami wiele nowych, często fascynujących możliwości bardziej efektywnego pozyskiwania nowych pracowników i zarządzania talentami w organizacji. Od automatyzacji komunikacji po zaawansowane analizy i personalizację rozwoju w strukturach firmy – możliwości jej wykorzystania stają się niemal nieograniczone. W Randstad już dziś stosujemy niektóre z tego typu rozwiązań, z sukcesem łącząc kompetencje naszych pracowników z możliwościami nowych technologii opartych na sztucznej inteligencji. Dzięki temu nasi specjaliści mogą skupić się na najważniejszych aspektach pracy z kandydatami: poznawaniem ich oczekiwań, potrzeb i umiejętności, by znaleźć dla nich idealne miejsca pracy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak AI zmienia dziś procesy rekrutacyjne – zarówno po stronie pracodawców, jak i kandydatów, którzy coraz częściej wykorzystują AI podczas aplikowania na oferty pracy, koniecznie zajrzyj do najnowszego raportu Randstad „Rynek pracy i AI. Powód do obaw czy szansa?”.

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się