Firmy z sektora SSC/BPO, oferujące innym organizacjom usługi w zakresie wsparcia biznesowego i outsourcingu procesów, w ostatnich latach rozwijają się bardzo dynamicznie. I choć wraz z początkiem pandemii tempo ich rozwoju na chwilę wyhamowało, to dziś – mimo kryzysu inflacyjnego – obszar SSC/BPO notuje jedne z najwyższych wzrostów na rynku. 

Dynamiczny rozwój sektora Business Process Outsourcing/Shared Service Center skutkuje pojawieniem się wielu rekrutacyjnych wyzwań, którym muszą dziś stawić czoło przedsiębiorstwa działające w tym obszarze. Jakiego rodzaju trudności w pozyskiwaniu pracowników napotykają obecnie firmy z sektora SSC/BPO?

document check

mierzysz się z wyzwaniami rekrutacyjnymi w sektorze SSC/BPO? pobierz nasz przewodnik

pobieram

duża konkurencja o talenty

Szybki wzrost tej gałęzi gospodarki zaowocował skokowym wzrostem zapotrzebowania na pracowników. A to oznacza, że wśród firm działających w obszarze SSC/BPO można zaobserwować dziś bardzo dużą konkurencję o tych samych, najlepszych kandydatów na rynku – zwłaszcza o wysoko wykwalifikowanych profesjonalistów z dobrą znajomością języków obcych. Największa bitwa o talenty toczy się zwłaszcza w ramach wąskich specjalizacji, takich jak księgowość, finanse, obsługa klienta, zakupy i logistyka, analiza danych czy IT.

W przypadku wymienionych wyżej branż konkurencja nierzadko odbywa się już nie tylko pomiędzy przedsiębiorstwami z jednej branży. Firmy często muszą konkurować o talenty z przedsiębiorstwami z innych sektorów.

To wszystko sprawia, że przyciąganie talentów i zatrzymywanie ich w organizacji w tak dynamicznych warunkach rynkowych staje się jednym z największych wyzwań rekrutacyjnych, z którymi muszą dziś mierzyć się przedsiębiorstwa działające w sektorze SSC/BPO.

 

potrzeba zrekrutowania dużej liczby pracowników w krótkim czasie

Rozwój działalności firm z sektora SSC/BPO nierozerwalnie wiąże się ze zwiększeniem zakresu usług świadczonych dla klientów oraz z otwarciem centrów usług wspólnych w nowych lokalizacjach. 

Rozwój struktur w ramach organizacji, niezależnie od tego, czy są to nowe procesy, czy rozbudowa już istniejących, nierozerwalnie wiąże się z koniecznością powiększenia zespołów. Często jest tutaj mowa o zatrudnieniu dużej liczby pracowników w krótkim czasie.

Przeprowadzenie bardzo sprawnej wysoko wolumenowej rekrutacji to jedno z największych wyzwań, z którymi muszą mierzyć się firmy z sektora SSC/BPO. Tego rodzaju procesy rekrutacyjne muszą być wyjątkowo szybkie, a jednocześnie skrupulatne, by zapewnić firmie odpowiednich kandydatów. A to oznacza, że wymagają odpowiednich zasobów w postaci doświadczonego zespołu rekrutacyjnego, sprawdzonych narzędzi oraz dostępu do dużych baz kandydatów. Tylko w ten sposób organizacja ma szansę obsłużyć duży wolumen zgłoszeń i przeprowadzić skuteczną selekcję kandydatów.

Man and woman having a conversation
Man and woman having a conversation

oczekiwania dotyczące umiejętności, zwłaszcza znajomości języków obcych

Charakterystyczną cechą sektora SSC/BPO jest praca w ramach zespołów wielokulturowych, które często zajmują się obsługą procesów z różnych zakątków świata. Właśnie dlatego firmy operujące w tej branży często stoją przed koniecznością zrekrutowania pracowników o ściśle określonych umiejętnościach językowych. Oznacza to, że trzecim kluczowym wyzwaniem rekrutacyjnym, z którym niejednokrotnie muszą mierzyć się firmy działające w sektorze SSC/BPO, jest konieczność skutecznego znalezienia na rynku kandydatów znających dany język obcy w stopniu umożliwiającym efektywną pracę i komunikację na stanowisku. Nie zawsze jest to proste zadanie. W niektórych regionach może występować niedobór pracowników posługujących się określonym, nierzadko mało popularnym językiem, co może zaowocować poważnymi problemami rekrutacyjnymi. Właśnie dlatego centra usług wspólnych i centra outsourcingu procesów biznesowych mocno walczą o kandydatów, którzy znają różnego rodzaju języki obce. Podczas rekrutacji zwracają szczególną uwagę nie tylko na kompetencje kandydata, ale także na jego umiejętności lingwistyczne, w szczególności w zakresie swobodnej mowy.

 

poufność projektu

Projekty najczęściej są poufne, ponieważ firmy z sektora Business Services mogą przejmować proces z innej lokalizacji (lokalna obsługa) lub od innej firmy w ramach centralizacji usług. To może wiązać się z tym, że osoby oddające proces zostają bez pracy i właśnie dlatego właściwa komunikacja w odpowiednim terminie ma tutaj kluczowe znaczenie.

Ograniczenie dostępu do informacji na temat projektu, szczególnie we wczesnych fazach jego realizacji, często może skutkować problemami z efektywnym pozyskiwaniem pracowników do inicjatyw objętych klauzulą poufności. Stanowi więc niemałe wyzwanie rekrutacyjne dla sektora SSC/BPO.

Co więcej, ofert pracy dla kandydatów jest bardzo dużo. I często to właśnie małe detale stają się kluczowym aspektem przy podjęciu decyzji o tym, która rekrutacja jest warta zaangażowania lub którą ofertę pracy warto przyjąć. Zdarza się, że im mniej informacji o projekcie, tj. branży, lokalizacji, zakresie obowiązków, a nawet brak nazwy firmy, tym trudniej zachęcić kandydatów do zaangażowania się. Dotyczy to zarówno kandydatów na stanowiska juniorskie, którzy nie są pewni tego, co ich czeka, jak i specjalistów lub seniorów, którzy mają swoje konkretne oczekiwania i wizję na rozwój zawodowy.

W tej sytuacji firma musi zmierzyć się z trudnym zadaniem przekonania potencjalnych pracowników, że jej oferta jest atrakcyjna i wartościowa mimo braku pełnej informacji o projekcie. Z tego względu kluczowym zadaniem rekrutera jest bardzo dobra analiza projektu i jego wymagań oraz profili wytypowanych kandydatów.

Co więcej, poufność projektu oznacza dla firm działających w tym sektorze wyzwanie związane z należytą weryfikacją kandydatów. Rekrutacja do wrażliwych na wyciek informacji inicjatyw oznacza, że organizacje muszą zastosować szczególnie rygorystyczne i skrupulatne procedury sprawdzania referencji i przeszłości zawodowej potencjalnych pracowników. Często w trakcie trwania rekrutacji lub jeszcze przed jej rozpoczęciem, pracodawcy decydują się na podpisywanie NDA, jako jeden z elementów procesu, co zapewnia im bezpieczeństwo, a także może wpływać na otwartość kandydatów do zaangażowania się w taką rekrutację

 

mierzysz się z wyzwaniami rekrutacyjnymi w sektorze SSC/BPO?

Jeśli masz trudności w pozyskiwaniu kandydatów w sektorze Shared Service Center & Business Process Outsourcing, przygotowaliśmy coś specjalnie dla Ciebie. Pobierz nasz przewodnik „SSC/BPO: proste sposoby na sukces w przyciąganiu i pozyskiwaniu pracowników” i zyskaj pigułkę wiedzy, dzięki której zwiększysz szansę Twojej organizacji na udaną rekrutację.

Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia w rekrutacjach – również wolumenowych – dla sektora SSC/BPO. Z przyjemnością poprowadzimy Twoją organizację przez pełną wyzwań ścieżkę do udanego pozyskiwania talentów w obszarze Shared Service Center/Business Process Outsourcing.

document check

mierzysz się z wyzwaniami rekrutacyjnymi w sektorze SSC/BPO? pobierz nasz przewodnik

pobieram
o autorze
Małgorzata Kościuch
Małgorzata Kościuch

Małgorzata Kościuch

division manager (ssc/bpo) w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się