Rozwój pracowników to element, który pracodawcy powinni mieć na uwadze nawet w dobie pandemii – nie mają wątpliwości autorzy ebooka SmartLunch „Biurowy vs. Produkcyjny. Który pracownik ma więcej wymagań wobec pracodawcy?”. Zmotywowany, zaangażowany zespół, który ma świadomość wsparcia pracodawcy, szybciej reaguje na niespodziewane zdarzenia i proponuje bardziej nowatorskie rozwiązania. W obecnej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości to dla przedsiębiorstwa szansa, by zbudować swoją przewagę konkurencyjną. Jak w dobie pandemii dbać o rozwój pracowników? Co zrobić, by szedł on w parze z oczekiwaniami załogi?

rozwój w korelacji z potrzebami pracowników

Brak możliwości rozwoju to – obok niskiego wynagrodzenia i braku szacunku ze strony przełożonego – jedna z głównych przyczyn, z powodu której pracownicy decydują się na poszukiwanie nowego miejsca zatrudnienia. Problem w większej mierze dotyczy pracowników biurowych, jednak i personel produkcyjny coraz bardziej ceni sobie ten aspekt. Czy w dobie pandemii możliwość rozwoju wciąż ma znaczenie? Okazuje się, że tak.

Jak skutecznie planować rozwój zawodowy pracowników w dobie pandemii? Podpowiedzi ekspertów znajdziesz przygotowanym przez SmartLunch w ebooku we współpracy z Randstad Polska:

pobieram

Uwypuklenie roli rozwoju można nawet określić jednym ze skutków pandemii. Pracownicy, którzy już wcześniej o niego dbali, budowali swoją markę osobistą i postawili na wszechstronność, mieli większe szanse na znalezienie pracy w trakcie rynkowych zawirowań. A tym, którzy nie musieli zmieniać zatrudnienia, wachlarz kompetencji pozwolił lepiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Jak wynika z doświadczeń menedżerów i kierowników zespołów, pracownicy coraz rzadziej chcą wyłącznie wykonywać obowiązki służbowe i mieć przysłowiowy „święty spokój”. Pragną być zauważeni i docenieni. Chcą mieć udział w celach osiąganych przez organizację. Daje im to bowiem poczucie sprawczości.

Inwestując w rozwój pracowników, pokazujesz, że są dla Ciebie ważni i wiążesz z nimi przyszłość organizacji. Pamiętaj jednak, że nie zawsze to, co sobie założysz, będzie odpowiadać pracownikowi. Ścieżka jego rozwoju powinna być skorelowana nie tylko ze strategią firmy, ale również z jego indywidualnymi potrzebami. Te zaś zmieniają się w czasie. 

jak pandemia zmieniła potrzeby pracowników?

Pandemia koronawirusa ma wpływ niemal na każdą sferę życia. Nic więc dziwnego, że w jej wyniku również i potrzeby pracowników uległy przewartościowaniu. Rozwój wciąż jest ważny, jednak większy nacisk kładzie się na bezpieczeństwo i stabilizację zatrudnienia. Jak możesz zagwarantować to załodze?

zadbaj o bezpieczne środowisko pracy

Żeby ochronić personel przed zakażeniem, wielu pracodawców zdecydowało się na pracę zdalną. To rozwiązanie, które pozwala ograniczyć kontakty międzyludzkie, a co za tym idzie ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Jednak nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na wdrożenie trybu zdalnego. Jeśli należysz do tej grupy, nie oznacza to jednak, że nie masz żadnych możliwości, by zadbać o pracowników.

jak w dobie pandemii dbać o rozwój personelu
jak w dobie pandemii dbać o rozwój personelu

Zainwestuj przede wszystkim w środki ochrony osobistej oraz zadbaj o częstą i dokładną dezynfekcję przestrzeni i narzędzi pracy. Stwórz również system szybkiego reagowania na wypadek pojawienia się zakażeń w zakładzie. O poczuciu bezpieczeństwa mogą przesądzać detale, takie jak rozłożenie pasażerów w autobusach dowożących ich do pracy czy też reorganizacja systemu pracy w taki sposób, aby w firmowej stołówce na raz przebywało mniej osób.

postaw na swobodę i poczucie autonomii

Pandemia sprawiła, że godzenie obowiązków rodzinnych z zawodowymi jest szczególnie trudne. Dotyczy to zwłaszcza tych pracowników, którzy muszą zaopiekować się dziećmi. Dlatego bądź otwarty na inne godziny pracy. Przy ustalaniu harmonogramów weź pod uwagę oczekiwania załogi. Niektóre osoby mogą preferować pracę w godzinach wieczornych, a nawet nocnych, np. gdy dzieci śpią lub drugi rodzic może przejąć opiekę nad nimi.

Dzięki tak rozumianej swobodzie i autonomii w zakresie tego, jak pracownicy wykonują swoje obowiązki, możesz nie tylko utrzymać ich motywację, ale również zwiększyć ich efektywność. Połóż nacisk na rezultat, a nie sposób, w jaki został on osiągnięty. W ten sposób pokażesz swojej załodze, że jej ufasz i wierzysz w jej umiejętności. Odniesie to pozytywny skutek: zwiększy zaangażowanie personelu.

zadbaj o komunikację wewnętrzną

Dzięki sprawnej i transparentnej komunikacji wewnętrznej pracownicy zyskują rzetelną informację na temat zmian toczących się w przedsiębiorstwie, co sprzyja budowaniu silnych więzi na linii pracodawca-załoga. Brak jasnych komunikatów zawsze wprowadza niepewność i nerwowość. Nie unikaj więc żadnych tematów, nawet tych trudnych. 

W przypadku firm działających w trybie zdalnym lub hybrydowym zadbanie o komunikację jest o tyle trudne, że wymaga zastosowania nowych form komunikacji.

istotna potrzeba afiliacji

Poczucie bezpieczeństwa i stabilności nie jest jedyną kwestią, o którą w dobie pandemii pracodawca powinien zadbać. W nowej rzeczywistości pracownicy mają spore trudności w realizacji potrzeby afiliacji i bliskości. Dbałość o rozwój pozytywnych relacji w zespole jest więc kluczowa. Jak zintegrować załogę?

Warto postawić na częste spotkania online, dzięki którym personel będzie mógł spędzić ze sobą nieco czasu. Niekoniecznie muszą to być spotkania wyłącznie towarzyskie. Zespół można integrować także, oddelegowując zadania, które wymagają współpracy w grupie.

jak dbać o rozwój pracowników w dobie pandemii?

Niezależnie od sytuacji rynkowej pracownik powinien mieć wyznaczoną jasną ścieżkę rozwoju. Przy jej określaniu należy wziąć pod uwagę indywidualne preferencje pracownika. W dobie pandemii nie każda firma może sobie pozwolić na przyznawanie awansów na wyższe stanowiska. Może natomiast wdrażać przesunięcia pionowe, w ramach których personel otrzymuje bardziej wymagające wzywania, zwiększające motywację.

Współcześnie rozwój powinien koncentrować się na wszechstronności. Istotna jest dbałość o rozwój emocjonalny pracowników. Bez niego są oni bardziej podatni na stres oraz gorzej radzą sobie z presją czasu. Na szczęście, na rynku nie brakuje szkoleń i warsztatów online, z których załoga i management może dowiedzieć się, jak radzić sobie z trudnymi emocjami.

Na jakich jeszcze aspektach warto się skupić w planowaniu rozwoju pracowników? Sprawdź w ebooku przygotowanym przez SmartLunch we współpracy z Randstad Polska:

pobieram
o autorze
Mateusz Żydek
Mateusz Żydek

Mateusz Żydek

pr and social media coordinator w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się