Rynek IT w Polsce to przede wszystkim rynek pracownika. Specjaliści są świadomi obecnych niedoborów kadrowych, przebierają w ofertach i pozwalają pracodawcom walczyć o możliwość ich zatrudnienia. Płace rosną w tempie nieporównywalnym do innych branż, a firmy prześcigają się w spełnianiu oczekiwań kandydatów, oferując im coraz bardziej atrakcyjne benefity pozapłacowe. 

wpływ pandemii na sektor IT 

Doskonale wiemy, że Covid-19 praktycznie w ogóle nie zaszkodził pozycji specjalistów IT. Jednak w początkowych miesiącach pandemii reakcja rynku była dość nerwowa. Nie wiedzieliśmy jeszcze z czym przyjdzie nam się zmierzyć. Zapewne wszyscy pamiętamy jak w 2020 firmy, bojąc się spowolnienia gospodarczego i negatywnych skutków COVID-19, wstrzymywały procesy rekrutacyjne, a czasami nawet podejmowały decyzje o zwolnieniach.

Z powodu obawy pracodawców przed brakiem samodzielności i niską efektywnością przy pracy zdalnej, skutki redukcji etatów najbardziej odczuły osoby zatrudnione na stanowiskach juniorskich. Finalnie okazało się, że pandemia „zmusiła” organizacje do przejścia w tryb zdalny, co być może przyspieszyło o parę lat transformację cyfrową. Pandemia wpłynęła również na wynagrodzenia, jakie oferował do tej pory rynek. Emigrowanie do krajów Europy Zachodniej lub dalej praktycznie przestało być możliwe. Dopiero później, kiedy zarówno pracodawcy, jak i pracownicy zdali sobie sprawę, że praca zdalnie nie oznacza utraty efektywności, miejsce zamieszkania pracownika zaczyna odgrywać drugorzędną rolę.

Obecnie zauważalny jest natomiast odwrotny trend - to pracodawcy z krajów Europy Zachodniej coraz śmielej sięgają po naszych specjalistów, przebijając oferty polskich przedsiębiorców. Z dużym prawdopodobieństwem w niedalekiej przyszłości można się spodziewać stopniowego zanikania różnic płacowych pomiędzy poszczególnymi regionami w kraju.

employees discussing with mask
employees discussing with mask

Szukasz specjalistów z branży IT? Sprawdź, jak możemy Ci pomóc w rekrutacji specjalistów.

dowiedz się więcej

plusy i minusy home-office

Chociaż pandemia początkowo namieszała na rynku, to w dłuższej perspektywie nie odwróciła trendu wzrostowego. Inwestycji przybywa, a w centrach miast pojawiają się nowe biurowce. Pracodawcy zastanawiają się, w jaki sposób dostosować się do zmian, które zaszły na przestrzeni ostatnich miesięcy. Spora część pracowników przyzwyczaiła się do pracy w domu, ze względu na jej oczywiste plusy: oszczędność czasu oraz możliwość zamieszkania w dowolnym miejscu w kraju. Przekłada się to na wyższy poziom work-life balance, a co za tym idzie – na większą satysfakcję zawodową pracowników. Praca w modelu zdalnym daje również możliwość dotarcia do większej puli kandydatów.

Z drugiej strony, niewiadome są jeszcze długofalowe skutki pracy zdalnej. Praca z domu najczęściej oznacza także mniejszą aktywność fizyczną i trudność z rozdzieleniem życia zawodowego od prywatnego. Jednym z wyzwań, jakie w obecnych czasach mają organizacje, jest zadbanie o dobre samopoczucie pracowników. Jednym z potencjalnych rozwiązań jest wdrożenie hybrydowego modelu pracy. Łączy on zarówno pracę zdalną, jak i tradycyjną, biurową. Najczęściej to pracownik podejmuje decyzje sam bądź w porozumieniu z pracodawcą, jaką część pracy wykonuje w domu, a jaką w biurze. Celem tego podejścia jest znalezienie równowagi pomiędzy potrzebami pracowników a produktywnością i jakością współpracy. Praca hybrydowa to również oszczędność dla przedsiębiorstwa – firma może zmniejszyć kosztowną przestrzeń biurową, jednocześnie poprawiając swój employer branding. 

jak będzie wyglądać przyszłość i jakich kompetencji będą potrzebować pracodawcy? 

wzrost znaczenia sztucznej inteligencji 

Digitalizacja i postępujący przyrost danych to bodźce, które zdeterminowały kolejne zjawiska. Jednym z nich jest potrzeba automatyzacji procesów i poszukiwanie najbardziej efektywnych sposobów na wykorzystanie gromadzonych danych. Zapotrzebowanie na inżynierów AI i specjalistów z dziedziny uczenia maszynowego niezmiennie będzie rosnąć.

Eksperci twierdzą, że rozwój sztucznej inteligencji poprawi sytuację większości ludzi w ciągu następnej dekady, ale wielu ma obawy, jak postępy w AI wpłyną na postrzeganie produktywności i korzystanie z wolnej woli. Cyfrowe życie zwiększa ludzkie możliwości, ale też zmienia sposób naszego działania. Sztuczna inteligencja pozostaje jednym z najpopularniejszych trendów technologicznych. Nie wyhamowała go pandemia, wręcz przeciwnie – organizacje sięgają po narzędzia wykorzystujące algorytmy AI, żeby zrozumieć zjawiska i zachowania ludzi oraz znaleźć odpowiedzi na swoje wyzwania i potrzeby odbiorców swoich usług i produktów. W służbie zdrowia – pandemia sprawiła, że niegdyś niszowa telemedycyna, w obliczu redukowania bezpośrednich kontaktów i ograniczonej dostępności personelu medycznego, stała się w wielu przypadkach jedynym sposobem prowadzenia opieki nad pacjentem. 

W bardziej zaawansowanych systemach medycznych klinicyści korzystają z algorytmów sztucznej inteligencji do modelowania kierunku rozwoju zdrowia pacjenta i szacowania ryzyka oraz diagnostyki w zakresie konkretnych chorób. Do tego ogromna ilość danych dotycząca zakażeń wirusem i skuteczności prowadzenia działań, spływająca z różnych źródeł, wymaga inteligentnych narzędzi do stałego monitorowania, przetwarzania i interpretacji. W biznesie – wyzwaniem staje się zrozumienie zachowań klientów i ich potrzeb, znalezienie wzorów, według których podejmują np. decyzje zakupowe, a także automatyzacja komunikacji – inteligentne boty, czy dostaw – drony. Tak zwane „inteligentne” systemy mają pojawiać się na wielu polach eksploatacji – w społecznościach, pojazdach, budynkach i obiektach użyteczności publicznej, w gospodarstwach rolnych i w procesach biznesowych. Ich zaangażowanie pozwolić zaoszczędzić czas, pieniądze i potencjalnie uratować wiele ludzkich żyć.

cyberbezpieczeństwo

Od początku pandemii system pracy hybrydowej jest na szczycie trendu – wiele organizacji już go przyjęło, inne są w trakcie wdrażania. Organizacje modyfikują swoją infrastrukturę IT w taki sposób, aby elastyczność lokalizacji nie stwarzała żadnych przeszkód dla pracowników. Jakie wyzwania w zakresie bezpieczeństwa mogą napotkać pracodawcy? Lista jest dość długa, a my przyjrzymy się tym najważniejszym.

Organizacje wskazują na dwojakie zasady bezpieczeństwa IT, z restrykcjami zarówno w warunkach pracy zdalnej, jak i biurowej. W rezultacie zespoły IT biorą pod uwagę oba środowiska, aby uregulować swoje rutynowe zadania związane z oceną ryzyka i czujnością. Pracują, na poziomie infrastruktury firmy, nad zasadami kontroli dostępu do krytycznych systemów oraz aplikacji. Ponadto, uwierzytelnianie użytkownika końcowego musi być bardzo solidne, aby uniknąć złośliwych podmiotów na obrzeżach sieci. Szanse dla cyberprzestępców wzrastają, ponieważ wiele organizacji korzysta z usług zewnętrznych dostawców, aby zapewnić ciągłość działania.

Wykorzystanie punktów końcowych, takich jak komputery stacjonarne, laptopy czy zewnętrzne dyski twarde, wzrosło wykładniczo. Jednocześnie, także w wyniku rozpowszechnienia systemów Bring-Your-Own-Device (BYOD) i Work From Anywhere (WFA), wzrosła liczba zagrożeń, których nie da się kontrolować i mierzyć. Organizacje stosujące praktyki WFA są najbardziej narażone na ataki na punkty końcowe. Aplikacje, które nie są zgodne z zasadami dostępu opartymi na rolach i regułach, w tym aplikacje z uprawnieniami „always-on”, mogą być najbardziej narażone na nietypowe działania. 

wzrost znaczenia rozwiązań chmurowych – multicloud

Już przed pandemią dyskutowano na temat łączenia chmury prywatnej i publicznej lub korzystania z usług kilku chmur publicznych w tym samym czasie – jednak operacyjnie niewiele firm się na to decydowało. Aktualnie dostawcy usług w chmurze budują swoje platformy jako wszechstronne, w pełni wystarczalne systemy, obejmujące wszystkie dane, zasoby i techniczne potrzeby organizacji. Już niedługo ich model biznesowy będzie ukierunkowany na upsell i cross-sell w obrębie swoich platform. Jeszcze długo przed pandemią zaczęły pojawiać się apele do największych dostawców, aby budowano „mosty” między swoimi platformami – nie pozostały one bez odpowiedzi.

Microsoft i Oracle podjęły już w 2019 roku współpracę w zakresie oferowania zintegrowanej platformy chmurowej przy wykorzystaniu zarówno Microsoft Azure, jak i Oracle Cloud. Współpraca między takimi firmami przyniesie nie tylko więcej korzyści dla klientów w zakresie korzystania z narzędzi różnych dostawców, ale też ułatwi współpracę między podmiotami, które potrzebują wymiany danych i dostępów dla nowych rozwiązań i usług oraz podejmują się łączenia usług i upraszczania operacji pomiędzy platformami chmurowymi różnych dostawców. 

W niedalekiej przyszłości wbrew pozorom, z chmury będą korzystać nie tylko duże korporacje, które dysponują olbrzymimi zbiorami danych. To rozwiązanie, przyda się zarówno największym na świecie koncernom spożywczym, czy przemysłowym, jak i niewielkim, rodzinnym przedsiębiorstwom – bo one także mogą zaoszczędzić, przechowując dane w chmurze. Cloud docenią też z pewnością firmy prowadzące szkolenia z obsługi zaawansowanego oprogramowania. Teraz nie muszą już wydawać olbrzymich pieniędzy na zakup infrastruktury. Wystarczy, że materiały umieszczą w chmurze, a użytkownicy i kupujący będą mogli je stamtąd pobrać.

Szukasz specjalistów z branży IT? Sprawdź, jak możemy Ci pomóc w rekrutacji specjalistów.

dowiedz się więcej
o autorze
Karolina Lipska
Karolina Lipska

Karolina Lipska

senior it recruitment consultant w randstad polska

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się