Z najnowszego raportu ABSL Sektor Usług Biznesowych w Polsce wynika, że w 2019 r. centra usług biznesowych tworzyły każdego miesiąca 2550 nowych miejsc pracy. Niskie koszty zatrudnienia przestały być magnesem dla inwestorów. Wraz z rozwojem branży usług nowoczesnych rosną pensje, ale i oczekiwania wobec pracowników.
Sektor usług nowoczesnych w Polsce tworzy obecnie 1513 centrów obsługi procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centrów badawczo-rozwojowych (R&D). W ciągu ostatniego roku pod względem zatrudnienia branża urosła o 10%. Podobna dynamika utrzymuje się od kilku lat. O ile w roku 2016 sektor tworzył około 214 000 stanowisk pracy, dziś jest to 338 000. Jest to druga pod względem wielkości zatrudnienia gałąź gospodarki w Polsce.
Paradoksalnie, bodźcem do dalszego rozwoju branży usług nowoczesnych w Polsce, a zatem wzrostu zatrudnienia, może być obecna sytuacja epidemiczna. Sprzyjać będą temu światowe trendy, takie jak nearshoring, czyli zlecanie obsługi biznesu podmiotom geograficznie bliższym miejscu jego prowadzenia. Tendencja do skracania łańcuchów dostaw w światowej gospodarce może spowodować, że polskie centra przejmą zlecenia płynące do tej pory do Azji. Spodziewa się tego blisko połowa (45%) badanych przez ABSL firm.
rosną kompetencje…
Pośród 970 firm posiadających w Polsce centra usług biznesowych, 71% to inwestorzy zagraniczni, zatrudniający czterech na pięciu pracowników branży (82%).