Znalezienie nowego zatrudnienia często stanowi wyzwanie, zwłaszcza dla osób rozpoczynających karierę lub takich, które od wielu lat pracowały w jednym miejscu. Jak szukać pracy, by zwiększyć swoje szanse na sukces? Ważne są przede wszystkim wielotorowe działania, odpowiednio przygotowane dokumenty aplikacyjne i dobry plan.

Konkurencja na rynku pracy jest duża. Znalezienie nowego zajęcia zarobkowego nie zawsze jest takie łatwe i wymaga odpowiedniego zaangażowania i cierpliwości. Niestety pierwsze, nieudane próby bywają frustrujące. Warto więc wiedzieć, jak skutecznie szukać pracy – nawet pozornie proste porady mogą okazać się bardzo przydatne.

Jak zacząć szukać pracy? Działania na dobry początek

 

Stojąc przed koniecznością znalezienia nowego zatrudnienia, w pierwszej kolejności warto przeanalizować sytuację na rynku pracy. Sprawdzając, które profesje w danym regionie są uznawane za deficytowe, a które za nadwyżkowe, można lepiej oszacować, czy szukanie zajęcia zarobkowego w swoim zawodzie będzie łatwe, czy zajmie nieco więcej czasu. Pozwoli to lepiej wszystko zaplanować.

przeczytaj też: jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet lub w tradycyjny sposób?

Rozważania na temat tego, jak skutecznie szukać pracy, warto też rozpocząć od analizy siebie. Trzeba więc zastanowić się, jakie się ma osiągnięcia, kompetencje i mocne strony oraz przemyśleć swoje plany dotyczące kariery zawodowej. Należy również określić, na jakim stanowisku chciałoby się pracować i czym wyróżnia się wymarzone miejsce zatrudnienia. Pomoże to w późniejszej selekcji ogłoszeń.

Student, students, young people, youngsters, school, college, study, studying
Student, students, young people, youngsters, school, college, study, studying

Jak efektywnie szukać pracy? Dobre dokumenty aplikacyjne to podstawa

 

Zastanawiając się, jak najlepiej szukać pracy, nie można pominąć kwestii odpowiedniego przygotowania dokumentów aplikacyjnych. Pierwszy z nich to oczywiście życiorys zawodowy. CV powinno być czytelne i estetyczne oraz napisane oficjalnym językiem. Musi także zawierać wszystkie niezbędne sekcje (dane osobowe i kontaktowe, podsumowanie zawodowe, sekcje dotyczące doświadczenia, umiejętności i wykształcenia oraz klauzulę poufności). Warto dodać do niego profesjonalne zdjęcie. Jeżeli ma się ciekawe pasje, również można je opisać. Bardzo ważne jest to, aby CV było skrojone pod daną ofertę zatrudnienia. Nie powinno wysyłać się tego samego dokumentu masowo w odpowiedzi na wszystkie ogłoszenia. Zawsze można go dopasować do oczekiwań firmy, do której się aplikuje. Trzeba więc pamiętać o wnikliwym czytaniu ofert pracy – dzięki temu można stworzyć odpowiadający im życiorys zawodowy.

Drugim ważnym dokumentem jest list motywacyjny. Tutaj również nie można zapominać o kwestiach formalnych oraz dostosowaniu go do danego ogłoszenia. Należy przy tym podkreślić, że list motywacyjny warto wysłać nawet wtedy, gdy firma go nie wymaga – pokazuje to zaangażowanie i determinację.

Warto także stworzyć profil na portalu biznesowo-zawodowym w Internecie. Choć nie jest to dokument aplikacyjny, wielu rekruterów sprawdza, czy kandydat ma takie konto. Na tego typu stronach można też budować swój wizerunek eksperta, co stanowi dodatkową zachętę dla potencjalnych pracodawców.

Jak i gdzie szukać pracy?

 

Wiadomo, że przygotowanie dokumentów aplikacyjne jest ważne. Trzeba jednak wiedzieć, jak podejść do znalezienia ogłoszeń oferujących zatrudnienie. Jak aktywnie szukać pracy? Najlepiej postawić na działania wielotorowe i nie ograniczać się do przeglądania ofert tylko w jednym miejscu. Propozycji można więc szukać:

  • na portalach z ogłoszeniami (ogólnopolskich, lokalnych lub specjalistycznych),
  • w mediach społecznościowych (na witrynach o charakterze biznesowo-zawodowym lub w grupach na portalach typu Facebook),
  • w biurach pośrednictwa pracy,
  • w lokalnym urzędzie pracy,
  • na stronach konkretnych firm (oferty pracy znajdują się zazwyczaj w takich zakładkach, jak „Praca”, „Kariera”, „Dołącz do naszego zespołu” itp.),
  • na branżowych forach.

przeczytaj też: jak przygotować dobre CV dla studenta bez doświadczenia, by zwiększyć szansę na pracę?

Oprócz tego warto oczywiście zasięgnąć informacji od rodziny i przyjaciół. Być może ktoś z nich pracuje akurat w firmie, która poszukuje nowych pracowników.

Jak szukać pracy za granicą?

 

W kwestii tego, jak szukać pracy za granicą, oczywiście można skorzystać z portali z ogłoszeniami czy mediów społecznościowych. Lepszym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób z małym doświadczeniem lub takich, które czują się niepewnie, jest zgłoszenie się do agencji zatrudnienia. Zadaniem takiej placówki jest pomoc w łączeniu pracowników z pracodawcami. Sprawdzona firma tego typu daje też gwarancję bezpieczeństwa pracy za granicą.

 

oferty pracy dla Ciebie

znajdź pracę