Osoby, które nie mają zatrudnienia, mogą zapisać się do lokalnego urzędu pracy. To dobre rozwiązanie, zwłaszcza gdy mają problemy z samodzielnym znalezieniem zajęcia zarobkowego. Instytucja nie tylko pomoże im w poszukiwaniach, lecz także zapewni ubezpieczenie zdrowotne. Jak zarejestrować się w urzędzie pracy?

Zapisanie się do urzędu pracy to jeden ze sposobów na znalezienie nowego zatrudnienia. Choć wiele osób stroni od takiego rozwiązania, w praktyce ma ono swoje korzyści. Aby uzyskać status bezrobotnego, wystarczy dopełnić ważnych formalności. Obecnie nie trzeba nawet w tym celu wychodzić z domu. Warto więc wiedzieć, jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet.

Jak się zarejestrować w urzędzie pracy jako bezrobotny? Potrzebne dokumenty

Zastanawiając się, jak zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotny, trzeba pamiętać, że ma się do wyboru kilka rozwiązań. Najprostsze z nich to oczywiście wizyta w lokalnej placówce instytucji. Ważne, aby zabrać ze sobą wszystkie niezbędne dokumenty. To przede wszystkim:

  • dokument potwierdzający tożsamość (najlepiej dowód osobisty);
  • świadectwo, które potwierdza ukończenie danego etapu edukacji;
  • zaświadczenia potwierdzające ukończenie szkoleń oraz kursów;
  • otrzymane dotąd świadectwa pracy;
  • potwierdzenie przeciwwskazań do wykonywania konkretnych obowiązków zawodowych (jeżeli się je ma);
  • orzeczenie o niepełnosprawności (jeżeli się je ma);
  • książeczka wojskowa (w przypadku mężczyzn, którzy odbyli zasadniczą służbę wojskową);
  • zaświadczenie informujące o wysokości wynagrodzenia i odprowadzanych składkach (w rozłożeniu na konkretne miesiące), jeżeli pracowało się na niepełny etat lub na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług.

To najważniejsze dokumenty, które trzeba przygotować. Nie jest to jednak pełna lista. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego Służb Zatrudnienia „Zielona Linia”. Można też uzyskać takie informacje od pracownika urzędu pracy.

Jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet?

O wiele wygodniejszym rozwiązaniem niż wizyta w placówce, jest załatwienie wszystkiego za pośrednictwem wirtualnej sieci. Jak się zarejestrować w urzędzie pracy przez Internet? Należy to zrobić poprzez oficjalny portal rządowy praca.gov.pl. Taka opcja przysługuje osobom, które mają:

  • kwalifikowany podpis elektroniczny, który podlega weryfikacji za pośrednictwem kwalifikowanego certyfikatu;
  • profil zaufany.

przeczytaj też: emerytura po 10 latach pracy – ile wynosi w Polsce i w innych krajach?

W obu przypadkach również trzeba przygotować wszystkie niezbędne dokumenty i je zeskanować.

A jak zarejestrować się w urzędzie pracy online krok po kroku? Trzeba kolejno:

  • po wejściu na witrynę praca.gov.pl kliknąć przycisk „Rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy”;
  • kliknąć przycisk „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”;
  • wpisać w wyświetlonym formularzu nazwę swojego urzędu pracy;
  • wypełnić ankietę poprzez zaznaczenie odpowiednich oświadczeń;
  • wybrać formę rejestracji poprzez kliknięcie „Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”;
  • wypełnić wniosek danymi osobowymi zgodnie z instrukcją;
  • dodać zeskanowane dokumenty jako załączniki.

Kwestia tego, jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet, nie jest więc skomplikowana. Najważniejsze to posiadanie odpowiedniego podpisu elektronicznego.

Student, students, young people, youngsters, school, college, study, studying
Student, students, young people, youngsters, school, college, study, studying

Jak się zarejestrować w urzędzie pracy poprzez tzw. prerejestrację?

Warto wiedzieć, że istnieje także tzw. prerejestracja. Pozwala ona złożyć wniosek do urzędu pracy w formie elektronicznej. Dana osoba może wówczas umówić się na wizytę w placówce stacjonarnej w wyznaczonym terminie, aby tam potwierdzić poprawność danych i dostarczyć urzędnikowi niezbędne załączniki. Takiej rejestracji na termin również dokonuje się poprzez stronę praca.gov.pl.

przeczytaj też: czym jest zatrudnienie przez agencję pracy tymczasowej? wady i zalety rozwiązania

Jak zarejestrować się do urzędu pracy w czasie pandemii? Przepisy czasowe

W związku z pandemią koronawirusa nie zaleca się osobistych wizyt w urzędach. Na czas epidemii wprowadzono specjalne przepisy czasowe. Zmieniają one zasady związane z prerejestracją. Zgodnie z nimi osoby bezrobotne nie stawiają się po niej w urzędzie pracy – zamiast tego pracownik instytucji dzwoni do nich i telefonicznie potwierdza rejestrację, a w razie potrzeby wyjaśnia też kwestie dotyczące zapisów elektronicznych czy wymaganych dokumentów.

oferty pracy dla Ciebie

znajdź pracę