Okazuje się, że typ firmy, w której pracujemy i jej kultura organizacyjna mogą mieć kolosalne znaczenie, czasem nawet większe niż często wskazywana przez pracowników pensja. Od typu firmy może zależeć stabilność zatrudnienia – aspekt tak często wskazywany przez uczestników polskiej edycji Randstad Employer Brand Research jako istotna cecha idealnego pracodawcy (57%). Niewiele mniej ważne dla Polaków są przyjemna atmosfera pracy (52%), równowaga między życiem prywatnym a zawodowym (50%) i rozwój zawodowy (44%). Na to także wpływać może typ firmy oraz przyjęta w niej kultura organizacyjna.

dawid czy goliat?

Wielkość firmy, w której pracujesz, może w zdecydowany sposób wpływać na twoje codzienne życie, począwszy od spraw prozaicznych – np. nazwy stanowiska. Praca w mniejszych firmach może być pasjonująca. Masz okazję poznać w nich wszystkich pracowników, łatwiej jest w takich firmach forsować skutecznie swoje pomysły, bo po prostu mniej osób trzeba do nich przekonać. W mniejszych przedsiębiorstwach łatwiejsza jest praca nad projektami w mniejszych zespołach, w gronie ludzi blisko ze sobą współpracujących. Może to być świetna okazja do rozwoju swojej kariery i poszerzania wiedzy, także z innych dziedzin.

pobierz raport randstad employer brand research »

Jednak duże firmy także mają swoje zalety. Często oferują pracownikom znacznie lepsze pakiety świadczeń i dodatki, np. zniżki do sklepów, czy karty umożliwiające bezpłatne korzystanie z obiektów sportowych. Potencjalnie mogą też dać pracownikowi większe bezpieczeństwo zatrudnienia, ponieważ duże przedsiębiorstwa, dzięki gromadzonym środkom, mogą sobie pozwolić na większe ryzyko finansowe i są bardziej odporne na kryzysy gospodarcze, choć nie jest to regułą. Większa firma to większa liczba wyspecjalizowanych stanowisk z różnych dziedzin, a więc nie musimy zmieniać miejsca pracy, aby sprawdzić się w innym zakresie obowiązków. Zwiększa to też twoje szanse względem kandydatów z zewnątrz, ponieważ wiesz, czego oczekuje firma na danym stanowisku, a w dodatku masz pewnie styczność z pracownikami, którzy już takie zadania wykonują.

Małe lub średnie przedsiębiorstwa to typ firmy najbardziej preferowany przez polskich uczestników Randstad Employer Brand Research. Nad duże międzynarodowe korporacje Polacy przedkładają także własną działalność gospodarczą.

na akord czy na etat?

Na kulturę pracy wpływ już nawet sam sposób naliczania wynagrodzenia – czy zależy od godzin, które faktycznie poświęcamy realizacji zadań, czy jest to stała kwota miesięczna. Ten pierwszy typ jest rzadszy w Polsce, ale niektóre firmy właśnie tak rozliczają pracowników (np. przy umowach zlecenie lub umowach z tytułu praw autorskich) lub mieszają oba modele. Rozliczenie za godzinę nie pozostawia żadnych wątpliwości przy naliczaniu ewentualnych nadgodzin. Ponadto pracownikowi jest łatwiej po prostu zakończyć pracę, gdy nadejdzie pora. W przypadku stałej miesięcznej pensji firmy z reguły nie prowadzą ewidencji czasu pracy – liczy się wykonanie powierzonych zadań, bez względu na to, ile nam to zajmie. Ale są także korzyści – płatny wolne (w przypadku rozliczania godzinowego na umowie zleceniu, gdy nie pracujemy – nie zarabiamy).

na starcie czy z ugruntowaną pozycją?

Firmy ze stabilną pozycją na rynku działają często od pokoleń. Mają ugruntowaną strukturę i tradycyjną kulturę organizacyjną wypracowaną przez lata. Większość procesów jest już sprawdzona w praktyce, dzięki czemu możemy bez obaw uczyć się i próbować różnych rozwiązań. Praca w stabilnym środowisku może okazać się dla nas komfortową, ale warto pamiętać, że zmiany w takich organizacjach zachodzą powoli. Rynek i gospodarka ewoluują, a czasami nawet te najbardziej uznane firmy pozostają w tyle, nawet jeśli dotychczas dobrze sobie radziły.

Nowe firmy na rynku mogą okazać się wyjątkowo ciekawym miejscem pracy. Mogą odpowiadać bowiem na nowy popyt w gospodarce oraz zwracać szczególną uwagę na tworzenie kreatywnego środowiska pracy. Specyficzna dla tego rodzaju rozwijających się firm jest różnorodność powierzanych pracownikowi zadań, często takich, których nie ma się okazji wykonywać w firmach z długoletnią tradycją. Jednocześnie jednak takie nowe przedsiębiorstwa mogą wymagać od zespołu wzmożonego wysiłku, aby firma mogła skutecznie walczyć o udziały w rynku. Może to czasem oznaczać nadgodziny i to bez uprzedzenia. Praca w nowych przedsiębiorstwach wydaje się też nieco mniej stabilna, ponieważ ich produkty i usługi dopiero walczą o uznanie klientów i nie zawsze od razu zyskują ich zaufanie.

Warto pomyśleć o tym, do jakiego typu firmy składasz dokumenty aplikacyjne czy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną, ale nie zawsze masz możliwość takiego wyboru. Każda firma jest inna, więc najważniejsze wydaje się sprawdzenie w czasie rozmowy z rekruterem, czy u tego konkretnego pracodawcy będzie nam się dobrze pracowało. Nawet jeśli zazwyczaj trafiasz głównie do dużych firm o ugruntowanej pozycji na rynku, nie bój się czasem spróbować czegoś nowego, jeśli uznasz, że warto.

O tym, w których firmach najchętniej chcielibyśmy pracować i jakie elementy mają wpływ na nasze decyzje, przeczytać można w tegorocznym raporcie z polskiej edycji Randstad Employer Brand Research.

pobierz raport randstad employer brand research »