Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele firm z powodzeniem wdrożyło model pracy zdalnej. Okazało się, że wydajność pracowników na home office nie spada, a nawet może się zwiększyć – pracując w tym trybie, można się wyspać i nie traci się czasu na dojazdy. Wadą tego rozwiązania jest jednak brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, stąd też model hybrydowy, który łączy wykonywanie obowiązków w domu z regularnymi wizytami w biurze. 

Praca hybrydowa – co to znaczy?

Praca hybrydowa (ang. hybrid work model) to model mieszany, w ramach którego możesz wykonywać część obowiązków w domu, ale regularnie pojawiasz się także w siedzibie firmy, gdzie uczestniczysz w spotkaniach i ustalasz plan działania na najbliższy czas. Rozwiązanie to jest znane i praktykowane od wielu lat, jednak dopiero pandemia COVID-19 sprawiła, że stało się popularne. Wielu pracodawców miało wątpliwości, czy taki elastyczny model pracy nie będzie miał niekorzystnego wpływu na motywację pracowników, jednak szybko okazało się, że są oni równie wydajni, a nawet bardziej zadowoleni ze swojej sytuacji zawodowej. 

Nie istnieją z góry ustalone proporcje między czasem spędzonym w firmie a obowiązkami, które wykonujesz w domowym zaciszu. Wszystko zależy od decyzji i możliwości organizacyjnych pracodawcy. Przykładowy system może wyglądać następująco: przez 2 dni w tygodniu przychodzisz do biura, a 3 dni pracujesz zdalnie – w domu, w kawiarni lub w innym miejscu, gdzie możesz bez przeszkód wykonywać swoje obowiązki. Tak właśnie może wyglądać praca stała, która jest doskonałą alternatywą dla zawodowej monotonii.

Sprawdź też: Co to jest praca nakładcza? Przykłady i rodzaje

W jakich zawodach sprawdza się praca hybrydowa?

Niestety, nie każda praca daje możliwość stworzenia modelu hybrydowego. Trudno wyobrazić sobie sprzedawcę lub pracownika gastronomii, który wykonuje swoje obowiązki w trybie mieszanym. Praca w szczególnych warunkach – np. na budowie czy przy montażu konstrukcji stalowych – również nie daje takiej możliwości. Do zawodów wykonywanych hybrydowo zaliczają się m.in.:

  • programiści i inni pracownicy branży IT;
  • księgowi;
  • pracownicy administracyjno-biurowi;
  • dziennikarze;
  • pracownicy marketingu (np. agencji reklamowych);
  • pracownicy HR;
  • redaktorzy i korektorzy w czasopismach;
  • tłumacze wykonujący np. pracę z językiem angielskim;
  • pracownicy branży e-commerce;
  • pracownicy różnych działów;
  • pracownicy fundacji.

Zalety pracy hybrydowej

Główną zaletą pracy hybrydowej jest brak monotonii. Z jednej strony daje ona możliwość dłuższego snu i komfortowej pracy w domowym zaciszu, a z drugiej zapewnia regularny kontakt ze współpracownikami. Utrzymywanie relacji z innymi pracownikami pozytywnie wpływa na efektywność prowadzonych działań, a konieczność wyjścia do biura mobilizuje, aby dbać o wygląd zewnętrzny i czuć się atrakcyjnie.

Przeczytaj również: Jak wygląda praca w kinie i czy warto ją podjąć?

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Jak wprowadzić pracę hybrydową?

Pracodawca, który zamierza wprowadzić hybrydowy model pracy, musi przede wszystkim zadbać o sprawną formę komunikacji między pracownikami. Komunikacja mailowa może okazać się niewystarczająca, dlatego lepiej sprawdzą się takie narzędzia jak Slack czy Google Meet.

Czy praca hybrydowa jest bardziej efektywna niż praca tylko w biurze?

Badania amerykańskiego profesora Nicholasa Blooma wykazały, że pracownicy zdalni są o ok. 10% bardziej efektywni niż ich koledzy, którzy pracują wyłącznie w biurze. W przypadku modelu hybrydowego sytuacja wygląda bardzo podobnie.

Czym różni się praca hybrydowa od pracy zdalnej?

Praca hybrydowa łączy home office z wizytami w biurze, natomiast praca zdalna wykonywana jest wyłącznie w domu.