Jakiś czas temu mogliście przeczytać na blogu mój wpis na temat tego dlaczego udzielanie informacji zwrotnej jest ważne. Postanowiłam uzupełnić ten wątek i podpowiedzieć JAK powinno się takiej informacji udzielać. Wbrew pozorom przekazanie feedbacku nie jest proste, mam tu na myśli zwłaszcza feedback negatywny, chociaż i przekazanie pozytywnej części feedbacku stanowi często nie lada wyzwanie. Warto jednak nabyć tę umiejętność, ponieważ przyniesie Ci ona wiele korzyści. Dlaczego i jak to zrobić?

cechy dobrego feedbacku: konkretny i klarowny

Feedback powinien być przede wszystkim jasny, klarowny i konkretny. Dotyczyć ma wskazanych umiejętności (bądź ich braku) albo danej sytuacji. Nie ma tu miejsca na uogólnienia, ponieważ doprowadzają one jedynie do dezorientacji ocenianej strony, nie wnosząc nic do jej życia. Bardzo ogólny feedback może mocno zaszkodzić, gdyż nie jest informacją na temat tego co osoba powinna zmienić w swoim zachowaniu albo działaniach, a jedynie podcina skrzydła prowadząc do frustracji, w niektórych przypadkach również do straty wartościowego pracownika.

021.jpg
021.jpg

moment feedbacku – kiedy udzielić informacji zwrotnej

Informacji zwrotnej udzielaj w taki sposób, żeby nikogo nie urazić. Niech nie odnosi się ona bezpośrednio do osoby, ale do konkretnych faktów, zachowań i sytuacji. Ważny jest także czynnik czasu. Feedbacku najlepiej udzielać jest od razu, a przynajmniej… jak najszybciej. Przekazywanie swoich uwag po - załóżmy - miesiącu czy nawet tygodniu od zdarzenia, będzie odebrane nieprofesjonalnie,  a już na pewno nie przyniesie zakładanych efektów.

czym jest negatywny feedback i jak go udzielać

Dobrą, a nie zawsze stosowaną praktyką jest to, żeby po udzieleniu negatywnej informacji zwrotnej zakończyć ocenę wskazaniem pozytywnych działań ocenianego. Po prostu warto podkreślić także to, co dobre - odrobina pozytywnych emocji równoważy końcowe wrażenia po otrzymaniu kiepskiego feedbacku i motywuje do działania. Często zapominamy niestety wdrożyć tę praktykę w życie, a to naprawdę działa. Spróbujcie sami.

przykład z życia

Odpowiednia informacja zwrotna może być zbawienna w skutkach. Moja znajoma poszukiwała pracownika do swojej firmy. Na stanowisko to aplikowała pewna kobieta, niestety jej umiejętności nie były jednak wystarczające, by dostać tę posadę. Moja koleżanka nie odłożyła na szczęście jej CV do tzw. „szuflady zapomnienia”, a udzieliła jej konstruktywnego, rzetelnego feedbacku dotyczącego tego co powinna poprawić, nad czym może popracować, ale też co jest jej mocną stroną. Kandydatka ta zaaplikowała do tej samej firmy po roku, poprawiając wszystko na co zwrócono jej uwagę i pracę otrzymała. W ten prosty sposób owa kobieta dostała wymarzoną pracę, a moja znajoma zyskała świetnego, zmotywowanego pracownika, który koniecznie chciał pracować właśnie w tej firmie. Czy nie o to właśnie chodzi?

blog hr

subskrybuj blog hr randstad

zapisz się

Autor: Magdalena Czekaj

o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się