Absolwenci lub jeszcze studenci różnych kierunków studiów chcą pracować w zawodzie zgodnym z ich wykształceniem. Organizacje SSC/BPO, ruszając z rekrutacją na konkretne stanowiska, zazwyczaj posiadają jasno sprecyzowane oczekiwania odnośnie do wykształcenia przyszłego pracownika. I mamy tutaj swego rodzaju konsensus: organizacje wymagają posiadania konkretnego wykształcenia do wykonywania pracy na danym stanowisku, kandydaci z określonym dyplomem również chcą pracować w swoim zawodzie. Wszystko brzmi zatem książkowo: pracodawca oczekuje, pracownik posiada i oferuje. Jednak rzeczywistość w ramach SSC/BPO czasami nie jest jednak tak idealna i obfituje w różne nieoczywiste sytuacje.

Szukając nowego pracownika, warto zdawać sobie sprawę z tego, jak obecnie kształtuje się rynek pracy i jakim wyzwaniom powinni sprostać pracodawcy. Czy organizacje typu SSC/BPO to dobre miejsce dla absolwentów studiów wyższych? Jeśli tak, to jakie możliwości zawodowe stwarzają firmy tego typu dla absolwentów konkretnych kierunków studiów? A co z kandydatami, którzy chcieliby dołączyć do struktur SSC, a nie posiadają wymaganego wykształcenia? 

To tylko część pytań, na które postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

praca w ssc/bpo, a wykształcenie kierunkowe
praca w ssc/bpo, a wykształcenie kierunkowe

sytuacja modelowa

Nie ulega wątpliwości, że centra usług wspólnych są obecnie jednym z prężniej rozwijających się sektorów na rynku pracy. Organizacje typu SSC/BPO stwarzają miejsca pracy dla absolwentów i studentów bardzo wielu kierunków studiów, stanowiąc jednocześnie doskonałą przestrzeń do zdobywania doświadczenia zawodowego i dalszego rozwoju w ramach konkretnych profesji. 

Poniżej przedstawiamy przykładowe kierunki studiów i możliwości, które daje rynek SSC/BPO po ich ukończeniu. Czy jednak po studiach lingwistycznych czeka nas wyłącznie praca w obsłudze klienta, a  kierunki prawnicze zostaną docenione tylko w bankowości? Niekoniecznie! Przekonają się Państwo o tym w dalszej części artykułu.

sytuacja modelowa

Kierunek studiów

Przykładowe obszary rozwoju w ramach SSC/BPO

Kierunki Ekonomiczne: np. Finanse i rachunkowość, Zarządzanie i marketing; Ekonomia.

Accountancy; FP&A Analysis; Business Analysis

Kierunki Logistyczne

Supply Chain, Procurement

Kierunki Lingwistyczne

dział: Customer Care, Complaints; Order Management; Help Desk

Kierunki Społeczne: np. Nauki społecznie; Psychologia, Pedagogika

HR department (payroll&benefits), Talent Aqusition department

Kierunki Prawnicze

bankowość, AML Analysis

Kierunki Informatyczne

Devloper, Tester, Programmer itp.

Co do zasady widzimy, że centra usług wspólnych stwarzają ogromne możliwości na pracę w zawodzie absolwentom, czy studentom wybranych kierunków. – Od wielu lat Polska potwierdza, że jest topową lokalizacją, jeśli chodzi o uruchamianie SSC/BPO przez międzynarodowe korporacje. Nie ma w tym zaskoczenia – jesteśmy w pierwszej piątce najludniejszych państw Unii, a zmiany kulturowe po ’89 roku sprawiły, że dziś znaczna większość osób w przedziale wiekowym 19-26 to studenci, którzy jeśli wszystko pójdzie z planem, powinni każdego roku wkraczać na rynek pracy – zauważa Michał Karpik, Recruitment Business Partner w AML RightSource.

Warto zatem podkreślać to na etapie działań mających na celu pozyskanie pracownika, by mieć pewność, że osoby wchodzące na rynek pracy zdają sobie sprawę z tego, że sektor SSC/BPO jest przestrzenią, gdzie z powodzeniem można wykorzystywać wiedzę zgromadzoną w trakcie studiów i rozwijać się w ramach swoich specjalizacji.

Z punktu widzenia pracodawcy zatrudnienie osoby, która posiada odpowiednie wykształcenie, również wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Do organizacji dołącza osoba z określoną wiedzą i umiejętnościami, a zatem proces wdrożenia, a w dalszej części już sama praca przebiega efektywnie. 

– Ogólny charakter programu studiów na polskich uczelniach zdecydowanie pozwala na pozyskanie wyżej wymienionych umiejętności w sposób usystematyzowany i zorganizowany – dodaje Michał Karpik. – Jednakże brak ukończenia studiów wyższych zwykle nie oznacza braku dostępu do pracy w SSC/BPO. Oczywiście warto nadmienić, że niektóre z firm stawiają formalny wymóg posiadania jakiegokolwiek wykształcenia wyższego – z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że jednak w ramach procesu rekrutacji wspólnie z Hiring Managerami weryfikujemy przede wszystkim umiejętności przydatne na danym stanowisku, a kwestia formalnego wykształcenia naprawdę idzie na dalszy plan.

jak przyciągnąć kandydatów, którzy nie posiadają kierunkowego wykształcenia?

W świecie organizacji SSC/BPO podobnie jak w życiu: dąży się do sytuacji modelowej, idealnej, ale nie zawsze się to udaje. W związku z tym obserwujemy różnorodne metody działania w sytuacji, gdy brakuje kandydatów, którzy posiadają wymagane wykształcenie. W tym momencie należy również zaznaczyć, że wykształcenie jest tylko jednym z wielu czynników, który ułatwia zdobycie i wykonywanie pracy w centrach usług wspólnych. Równie ważne w tym wypadku pozostają np. wiedza kandydata, dotychczasowe doświadczenie zawodowe danej osoby oraz znajomość języków obcych. Jak zauważa Michał Karpik z AML RightSource znajomość dodatkowych języków, innych niż angielski, zwiększa szansę na zatrudnienie, a także znacząco wpływa na wysokość wynagrodzenia. –Dodatkowa znajomość języka niemieckiego zwiększa pensję średnio o 50%, a znając języki niszowe, jak holenderski, hebrajski czy języki skandynawskie, pracownicy mogą liczyć na dwa razy wyższą stawkę wynagrodzenia.

Coraz częściej obserwujemy sytuacje, kiedy kandydaci wykonujący określoną pracę (np. AP Accountant) nie posiadają kierunkowego wykształcenia (Finanse i księgowość, Ekonomia) i z powodzeniem realizują wszystkie powierzone zadania. Szkolenia wdrażające oraz odpowiednio przygotowany “onboarding” czy program “buddy” w ramach organizacji są kluczem do sukcesu w takich sytuacjach.

Widzimy również, że coraz większa ilość firm z sektora SSC/BPO w obliczu braku kandydatów z określonym wykształceniem, decyduje się na wdrożenie tego rozwiązania: a więc odpowiednie przeszkolenie pracownika, który ukończył studia na kierunku innym niż wymagany. Istotnym okazuje się tutaj więc opracowanie odpowiednich programów, projektów szkoleniowo-wdrożeniowych, umożliwiających przygotowanie do wykonywania określonych obowiązków osoby, które nie posiadają wymaganego wykształcenia. Daje to możliwość szybkiego reagowania organizacji w momencie kiedy proces rekrutacji przedłuża się ze względu na brak kandydatów będących absolwentami, czy studentami określonych kierunków studiów.

Randstad wspiera Klientów również w zakresie opracowania tego rodzaju planów, a także wielu innych aspektach HR. Dowiedz się więcej.

Przeszkolenie absolwenta innego kierunków studiów niż wymagany jest rozwiązaniem skutecznym i coraz popularniejszym, jednak tylko i wyłącznie w przypadku stanowisk niższego szczebla. W trakcie kariery w ramach organizacji SSC/BPO pracownicy decydują się na uzupełnienie swojej wiedzy z danego zakresu różnorodnymi kursami (w tym wypadku kursy księgowe), które ułatwiają zrozumienie danego procesu i umożliwiają dalszy rozwój zawodowy. Również sami specjaliści, a więc osoby z kierunkowym wykształceniem w trakcie pracy podejmują wiele kroków w celu poszerzenia swojej wiedzy z danego zakresu, uczestnicząc w licznych szkoleniach, czy kursach i zdobywając określone certyfikaty, aby jak najlepiej wywiązywać się z codziennych obowiązków. Trzeba przy tym zaznaczyć, że pracownicy cenią sobie i wykorzystują wsparcie w tym temacie ze strony pracodawcy. Również coraz większa ilość organizacji typu SSC/BPO oferuje w swoich benefitach dofinansowanie do różnorodnych szkoleń, kursów.

Pobierz nasz przewodnik: 5 strategii na podniesienie kompetencji pracowników.

kierunkowe wykształcenie przestaje mieć znaczenie

Z pewnością wykształcenie kierunkowe jest elementem, który ułatwia zdobycie pracy oraz jej późniejsze wykonywanie w ramach organizacji SSC/BPO. Nie jest to jednak czynnik decydujący. Co to właściwie oznacza?

– Zgrupowanie podobnych pozycji w ramach jednej organizacji pozwoliło firmom na zoptymalizowanie procesu szkolenia do tego stopnia, by trening, który zwykle trwa od dwóch tygodni do miesiąca pozwolił nowym pracownikom na rozpoczęcie pracy na stanowisku juniorskim w ramach najpopularniejszych pozycji w Customer Service, Helpdesk, Call-Center, czyli rolach nastawionych na kontakt z klientem czy pozycje typu back-office, takie jak Accountant, Analyst – odpowiada Michał Karpik, Recruitment Business Partner w AML RightSource.

Jeśli wybrany kandydat jest studentem lub absolwentem innego kierunku studiów niż oczekiwany a posiada odpowiedni „zestaw” umiejętności, kompetencji i wiedzy to również z powodzeniem może realizować się na danym stanowisku w ramach SSC/BPO. Coraz więcej organizacji tego typu decyduje się na zatrudnienie osób, które nie posiadają wymaganego wykształcenia kierunkowego. Elastyczność w tym temacie oraz opracowanie odpowiednich szkoleń wdrażających okazują się kluczem do sukcesu w zamknięciu wielu procesów rekrutacyjnych w centrach usług wspólnych. Istotnym w tym wypadku jest również praca  działów HR/Talent Acquisition z wybranymi Hiring Managerami i uświadamianiu im, że dana praca może być również z powodzeniem realizowana przez osoby z wykształceniem innym niż wymagany przy wykorzystaniu odpowiednich szkoleń i programów wdrażających.

Jeżeli poszukujesz specjalistów z obszarów finansów, księgowości, bankowości, obsługi klienta, zakupów czy IT w ramach Shared Service Centre i Business Process Outsourcing zaufaj ekspertom Randstad. Znajdziemy dla Ciebie pracowników, którzy pomogą w rozwijaniu prawdziwego potencjału Twojej firmy.

dowiedz się więcej
o autorze
Katarzyna Cimoch
Katarzyna Cimoch

Katarzyna Cimoch

senior recruitment specialist ssc/bpo w randstad polska.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się