Jedną z niewielu pewnych rzeczy w biznesie jest to, że warunki rynkowe, sektory gospodarki oraz metody pracy nigdy nie przestaną ewoluować. Firmy doświadczyły w ostatnich latach znacznego przyspieszenia tempa tych zmian, co wynikało z wielu różnych czynników, m.in. transformacji cyfrowej, zmian w preferencjach dotyczących sposobu pracy oraz zdarzeń zewnętrznych, na które przedsiębiorstwa mają niewielki wpływ. Aby zapewnić sobie największą szansę na długotrwały sukces, należy zaplanować przyszłe działania firmy. Zmiany są nieuniknione, ale nie sposób tego osiągnąć bez pracowników, który poprzez realizację swoich celów, będą realizować cele przedsiębiorstwa. Ludzie to najważniejszy atut każdego pracodawcy, dlatego skuteczne zarządzanie zespołem zaczyna się już w momencie rekrutacji. 

zacznij od stworzenia skutecznego zespołu

Decyzję o zatrudnieniu kandydata należy podjąć nie tylko w oparciu o jego umiejętności i kompetencje, ale także potencjał do rozwoju oraz dopasowanie do kultury organizacyjnej firmy. Oczywiście, posiadanie umiejętności wymaganych do wykonywania zadań na odpowiednim poziomie jest kluczowe, jednak nie należy zapominać o dopasowaniu do przełożonego, zespołu oraz firmy. Tutaj szczególnie istotne może okazać się ocena umiejętności miękkich, która jest zdecydowanie trudniejsza od sprawdzenia wiedzy technicznej, czy innych doświadczeń kwalifikujących się jako umiejętności twarde. 

Według portalu LinkedIn najbardziej pożądanymi umiejętnościami miękkimi w 2020 roku były kreatywność, umiejętność perswazji, współpraca, elastyczność, inteligencja emocjonalna. Rozwiązania technologiczne w obszarze HR dostarczają coraz to nowych i innowacyjnych narzędzi oraz platform systemowych, które mogą pomóc w przeprowadzeniu dokładnych ocen umiejętności miękkich, kiedy samo CV, czy rozmowa z kandydatem okaże się niewystarczająca. 

Przykładem może być Pymetrics, narzędzie, które wspiera pracodawców w zmierzeniu pełnego potencjału kandydata i zbiera dane behawioralne przy pomocy grywalizacji. Zastosowanie takiego innowacyjnego podejścia może pomóc ocenić umiejętności miękkie, takie jak uczciwość, podejmowanie decyzji, skupianie uwagi, zdolność uczenia się, czy skłonność do podejmowania ryzyka.

jak skutecznie zarządzać zespołem
jak skutecznie zarządzać zespołem

liderzy potrzebni bardziej niż kiedykolwiek

W okresach zmian i czasach kryzysu, skuteczni liderzy odgrywają jeszcze bardziej istotną rolę niż w sytuacjach, gdy wszystko jest pewne i wszyscy pracownicy wiedzą, jaka przyszłość ich czeka. W niepewnych czasach wzrok skierowany jest w stronę liderów, czy to jeżeli chodzi o rządzących, właścicieli firm, czy bezpośrednich managerów. To, o co każdy pracodawca powinien zadbać to zapewnienie i utrzymanie odpowiedzialnego kierownictwa, które będzie działać bez zbędnej zwłoki, transparentnie i uczciwie. 

W ostatnim czasie byliśmy świadkami zmian w sposobie prowadzenia działalności i wykonywania pracy, ale także zarządzania pracownikami i przywództwa. W sytuacji, gdy przyszłość jest niepewna, ważne jest, by działać, pomimo tego, że nie mamy wszystkich informacji. Jutro mogą pojawić się nowe, które wpłyną na kolejne decyzje. Lider, który zarządza zespołem powinien działać szybko, nawet jeżeli nie ma wszystkich informacji i nie boi się delegować zadań i angażować pracowników w szukanie rozwiązań. Tym samym sprawia, że czują się potrzebni i odczuwają mniejszy dyskomfort w związku z niecodzienną, niepewną sytuacją. 

Nowa rzeczywistość, która przyniosła nam pandemia COVID-19 pokazała, jak ważna w zarządzaniu zespołami jest komunikacja. Gdy firma i jej pracownicy są pod ogromną presją, nie ma czegoś takiego, jak nadmiar komunikacji. Kiedy kierownictwo przekazuje pracownikom maksymalnie dużo informacji na temat sytuacji przedsiębiorstwa, każdy z pracowników myśli podobnie i wie, co należy do jego zadań, a to pomaga firmie przetrwać trudny czas. Otwarte informowanie o sytuacji w firmie, jej celach i założeniach pozytywnie wpływa także na podniesienie efektywności zespołu. 

zarządzanie pracownikami zdalnymi

Dyskutując o zarządzaniu personelem, w obecnej sytuacji nie możemy nie wspomnieć o zarządzaniu zespołem zdalnym, czy też rozproszonym. Jest to rzeczywistość, z którą mierzą się obecnie managerowie wielu firm. Według badania przeprowadzonego przez PwC praca zdalna „zostanie z nami na dłużej”. Tę hipotezę zdają się potwierdzać wyniki ankiety przeprowadzonej przez Gartner, z której wynika, że 90% liderów HR planuje pozwolić pracownikom pracować zdalnie przez przynajmniej jakiś czas, nawet po tym, gdy szczepionki na COVID-19 będą powszechnie dostępne.

Jak wspomniano wcześniej bardzo istotną rolę, jeżeli nie najważniejszą będzie odgrywać komunikacja. W przypadku zarządzania pracownikami zdalnymi konieczne jest podjęcie dodatkowego wysiłku, aby na bieżąco przekazywać istotne dla zespołu informacje i by zadbać o utrzymanie kontaktu. Z pomocą przychodzi technologia, dzięki której managerowie mogą zadbać o to, aby pracownicy mieli wystarczająco dużo okazji, by wymieniać informacje, by widzieć swoich rozmówców i budować z nimi relacje.

Zachęcamy do pobrania przewodnika o zarządzaniu zdalnym zespołem. Wiele ze wskazówek z pewnością można zastosować w przypadku zespołów rozproszonych.

jak skutecznie zarządzać pracownikami zdalnymi?
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się