W konkurencyjnym środowisku pracy pracodawcy coraz częściej szukają skutecznych sposobów na przyciągnięcie do organizacji najlepszych specjalistów i utrzymanie ich lojalności. Przez wiele lat za niezawodną metodę na osiągnięcie obu celów było uważane atrakcyjne wynagrodzenie. I choć do dziś konkurencyjna pensja oferowana kandydatom odgrywa ważną rolę w pozyskaniu nowych specjalistów, zmiany w oczekiwaniach pracowników sprawiły, że pracodawcy muszą zaoferować coś więcej, by zdobyć zainteresowanie, zaufanie i lojalność najbardziej utalentowanych pracowników na rynku. Elementem, który zyskuje coraz większe znaczenie w tym obszarze, są odpowiednio dobrane benefity pozapłacowe.

wsparcie

Poznaj pełne wyniki raportu Randstad Employer Brand Research 2023 i dowiedz się, czego oczekują dziś pracownicy od pracodawców

pobieram raport

czym są benefity pozapłacowe i dlaczego są tak ważne w budowaniu polityki wynagradzania?

Benefity pozapłacowe, czyli różnorodne, niegotówkowe dodatki do pensji oferowane przez pracodawców, najczęściej przyjmują formę niematerialnych korzyści dla pracownika i jego najbliższych. Jednymi z najpopularniejszych, powszechnie spotykanych na rynku pracy benefitów pozapłacowych są m.in.: możliwość korzystania z prywatnej opieki zdrowotnej i indywidualnych planów emerytalnych, dodatkowe dni urlopowe czy świadczenia socjalne. Jednak w ostatnich latach, wraz ze zmianami zachodzącymi w modelach pracy i współpracy, pracodawcy decydują się włączać do swoich ofert zatrudnienia również mniej oczywiste benefity pozapłacowe, takie jak świadczenia w formie online czy krótszy tydzień pracy.

Benefity pozapłacowe mają dziś ogromne znaczenie w budowaniu atrakcyjnych ofert pracy i pakietów wynagrodzeń. Dzięki nim firmy mogą nie tylko skuteczniej zawalczyć o najlepszych kandydatów na rynku pracy, ale także zwiększyć satysfakcję z zatrudnienia, co bezpośrednio przekłada się na większą efektywność i lojalność wobec pracodawcy oraz na zmniejszenie rotacji w przedsiębiorstwie.

Jednocześnie, mając do wyboru tak wiele opcji świadczeń pozapłacowych, wielu pracodawców zadaje sobie dziś pytanie: „które z nich warto wdrożyć w firmie, by stworzyć atrakcyjną i konkurencyjną ofertę benefitów?”.

Group of colleagues talking in an office, smiling.
Group of colleagues talking in an office, smiling.

benefity, na które warto zwrócić szczególną uwagę w 2023 roku

Wbrew pozorom odpowiedź na powyższe pytanie jest całkiem prosta: najlepsze i najskuteczniej spełniające swoje funkcje benefity pozapłacowe to świadczenia dopasowane do potrzeb zatrudnionych. Właśnie dlatego, aby zapewnić pracownikom benefity, których pragną, warto znać najnowsze dane na temat aktualnych oczekiwań pracowników wobec pracodawców. To niezawodny sposób, by dowiedzieć się, jakich świadczeń oczekują pracownicy od pracodawców, by czuć się dobrze w miejscu pracy.

Z pomocą przychodzą tu dane pochodzące z najnowszej edycji corocznego raportu Randstad Employer Brand Research. Tegoroczny raport nie pozostawia wątpliwości, że pandemia i wybuch wojny w Ukrainie bezpośrednio przełożyły się na zmiany w oczekiwaniach pracowników wobec pracodawców. W ciągu ostatnich trzech lat nastąpił w tym obszarze wyraźny zwrot: już nie tylko pensja decyduje o wyborze danego miejsca pracy i związania się z danym pracodawcą na dłużej. Na znaczeniu w oczach pracowników mocno zyskują takie czynniki pozapłacowe jak przyjazna atmosfera i możliwość rozwoju zawodowego w miejscu pracy. Na pierwszy z tych elementów zwraca szczególną uwagę aż 64% osób biorących udział w badaniu Randstad Employer Brand Research 2023 – a to sprawia, że atmosfera w miejscu pracy jest obecnie drugim (po pensji) najczęściej wskazywanym czynnikiem wyboru pracodawcy. Duży wpływ na tę zmianę niewątpliwie miała pandemia i powszechna praca zdalna. Wielomiesięczna społeczna izolacja i brak osobistego kontaktu ze współpracownikami sprawiły, że dziś, po powrocie do biur, zatrudnieni zaczęli bardziej doceniać ten czynnik zatrudnienia, który istotnie ucierpiał podczas pracy zdalnej.

Co ważne, na szansie rozwoju kariery zależy dziś aż 58% badanych – jest to nawet 15-procentowy wzrost w porównaniu z latami 2016 – 2019! Duży wpływ na ten stan rzeczy ma m.in. rosnąca niepewność utrzymująca się na rynku pracy w związku z niestabilną sytuacją gospodarczą wywołaną m.in. kryzysem inflacyjnym. 

To wszystko sprawia, że konstruując nowoczesną, dopasowaną do nowych potrzeb pracowników ofertę benefitów pozapłacowych, pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na obecność w niej dwóch wymienionych wyżej elementów. Przyjrzyjmy się im bliżej.

wsparcie

Poznaj pełne wyniki raportu Randstad Employer Brand Research 2023 i dowiedz się, czego oczekują dziś pracownicy od pracodawców

pobieram raport

przyjazna atmosfera pracy

Atmosferą w miejscu pracy zwykło się nazywać ogólny klimat, nastrój oraz relacje zachodzące pomiędzy pracownikami w danym środowisku zawodowym. Wpływa na nią wiele czynników – m.in. kultura organizacyjna, sposób komunikacji w firmie oraz wsparcie zapewniane przez przełożonych. Jeśli pracownicy uważają atmosferę panującą w miejscu pracy za przyjazną, stają się bardziej produktywni i zmotywowani do osiągania dobrych wyników.

Jak więc sprawić, by przyjazna atmosfera w miejscu pracy stała się jednym z magnesów przyciągających do organizacji talenty? Warto zadziałać w kilku obszarach. Oto kilka sprawdzonych wskazówek dla osób zarządzających:

  • Zwróć szczególną uwagę na to, by każdy pracownik czuł się wysłuchany i mógł w codziennej pracy liczyć na wsparcie zarówno przełożonych, jak i współpracowników.
  • Staraj się utrzymywać poprawną, pozbawioną niedopowiedzeń, niejasności i plotek komunikację w zespole. 
  • Na bieżąco i w sprawiedliwy sposób rozwiązuj pojawiające się w zespole problemy i konflikty.
  • Podejmuj działania sprzyjające integracji pracowników – może Ci w tym pomóc np. cykliczna organizacja firmowych imprez, warsztatów lub innych inicjatyw budujących więzi i zaufanie między członkami zespołów.
  • Wspieraj i doceniaj sukcesy pracowników. Regularnie przekazuj im wartościowe informacje zwrotne na temat ich pracy oraz nagradzaj za osiągnięcia.

 

możliwość rozwoju zawodowego

W ulegającym ciągłym zmianom środowisku pracy zdobywanie nowej wiedzy, kompetencji i umiejętności staje się koniecznością. To dzięki nim pracownicy mogą łatwiej dostosowywać się do nowych wymagań i wyzwań, jakie stawia przed nimi rynek zatrudnienia. Właśnie dlatego coraz większa część zatrudnionych przykłada dużą wagę do możliwości rozwijania swoich kompetencji zawodowych i osobistych w miejscu pracy.

W jaki sposób jako pracodawca możesz odpowiedzieć na tę potrzebę? Warto skorzystać z poniższych wskazówek:

  • Zapewnij pracownikom dostęp do szkoleń i programów rozwoju, umożliwiających zdobycie nowej wiedzy i umiejętności w ramach organizacji.
  • Stwórz program mentoringowy, w ramach którego doświadczeni pracownicy będą dzielić się swoją bogatą wiedzą i kompetencjami z młodszymi stażem członkami zespołu.
  • W oparciu o rozmowy z pracownikami wspólnie z nimi zaplanuj ich indywidualne plany rozwoju i przedstaw możliwości awansu wewnątrz firmy. Wspieraj ich w podążaniu wyznaczonymi w ten sposób ścieżkami rozwoju.
  • Rozważ wprowadzenie wsparcia dla osób, które chcą się rozwijać w ramach dodatkowych kursów zawodowych, zewnętrznych szkoleń lub studiów. Takim wsparciem może być np. dofinansowanie udziału w tego rodzaju inicjatywach.
  • Udzielaj pracownikom konstruktywnego feedbacku na temat ich osiągnięć, mocnych i słabych stron oraz obszarów, w których mogą się efektywniej rozwijać.

 

dowiedz się więcej o czynnikach pozapłacowych, których oczekują dziś pracownicy

Więcej informacji na temat aspektów zatrudnienia, na które zwracają obecnie szczególną uwagę kandydaci i osoby zatrudnione w firmach, zawarliśmy w najnowszym raporcie Randstad Employer Brand Research 2023. Sięgając po wyniki z tegorocznego badania marki pracodawcy, zyskasz wiedzę o aktualnych trendach oraz potrzebach pracowników i kandydatów na rynku.

wsparcie

Poznaj pełne wyniki raportu Randstad Employer Brand Research 2023 i dowiedz się, czego oczekują dziś pracownicy od pracodawców

pobieram raport
o autorze
Ewa Wawszczak
Ewa Wawszczak

Ewa Wawszczak

hr consultancy director general hr manager

Ewa Wawszczak posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu zespołów oraz doradztwie w zakresie wewnętrznych procesów HR, rozwoju kariery i coachingu, a także komercyjnego rozwoju biznesu HR. Była strategicznym doradcą wyższej kadry zarządzającej i kadry kierowniczej, a obecnie skupia się na zarządzaniu praktyką HR w Randstad Polska oraz kierowaniu linią biznesową HR Consultancy.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się