Każdy kolejny tydzień, miesiąc i rok przynosi nowe wyzwania dla działów HR w firmach, szczególnie, że często pojawiają się nowe projekty wymuszające powiększenie zespołu. Zbliżający się powoli koniec roku to dobry moment, aby podsumować trendy, jakie zawładnęły rekrutacją w 2018 roku. Były zmiany, jednak obserwować można było również podobne zachowania kandydatów do tych, które są już nam znane z ubiegłych lat. A jak było w Twojej firmie?

wspierająca automatyzacja

Czas trwania procesu rekrutacyjnego ma niewątpliwie duże znaczenie zarówno dla firmy, jak również dla kandydatów. Im jest on dłuższy, tym generuje większe koszty i obniża efektywność pracy w organizacji, co jest uwarunkowane zaangażowaniem pracowników w dodatkowe obowiązki związane z rekrutacją oraz dłużej utrzymującym się deficytem pracowników. Kandydaci oczekują możliwie jak najszybciej odpowiedzi od firmy, co ma wpływ na ich opinię o pracodawcy. Często długie podejmowanie decyzji sprzyja utracie cennego pracownika.

Skróceniu czasu procesu rekrutacji i zwiększeniu skuteczności wyboru pracownika o wymaganych umiejętnościach i kompetencjach sprzyja nowoczesna technologia. Rekruterzy zgodnie twierdzą, że narzędzia do automatyzacji mają wpływ na szybkość efektywność ich działań. W 2018 roku kluczową rolę odegrały automatyczne chatboty skanujące CV, selekcjonujące kwestionariusze oraz wysyłające automatycznie komunikaty do kandydatów. Automatyzacja usprawnia proces rekrutacji, inteligentne narzędzia przejmują od pracowników HR niektóre - szczególnie te konieczne do wykonania na początku rekrutacji - obowiązki. Ponadto pomagają w budowaniu i utrzymaniu relacji z kandydatami, co przekłada się na ich pozytywną opinię o firmie i pracodawcy, a także większą satysfakcję z późniejszej pracy.

Woman sitting at her desk, looking away from computer screens displaying marketing content.
Woman sitting at her desk, looking away from computer screens displaying marketing content.

początek budowania relacji z odbiorcami

Rekrutacja przestała być już tylko procesem mającym na celu pozyskanie konkretnego kandydata do pracy, ale jest też ważnym początkiem budowania relacji z odbiorcami. To pozwala nam twierdzić, że stała się już działaniem silnie marketingowym. Coraz częściej kandydaci są bierni w poszukiwaniu pracy, mając świadomość, iż rynek obecnie należy do pracownika. Przypisuje się im cechy odpowiadające profilowi klienta – kreowanie wizerunku marki, doświadczenia z obcowania z firmą, pielęgnowanie relacji. Proces rekrutacji jest momentem, w którym nawiązuje się więź między firmą i jej odbiorcą. Przyszłość relacji jest często nieznana, to bowiem kandydaci poznają najpierw Ciebie i Twoją firmę, a więc to, w jaki sposób się zaprezentujesz, decyduje nie tylko o złożeniu przez nich CV, ale też o tym, jak będziesz przez nich postrzegany.

śladami milenialsów na portale społecznościowe        

Szczególnie pokolenie Y traktuje coraz częściej media społecznościowe nie tylko jako kanał komunikacji ze znajomymi czy kreowania swojego wizerunku wśród rówieśników, lecz też jako narzędzie wspierające ich w poszukiwaniu pracy. Uzupełniają swoje profile o doświadczenie zawodowe i wykorzystują je jako kanał wyszukiwania nowych możliwości zatrudnienia. Czy jako pracodawca analizujesz profile w mediach społecznościowych swoich kandydatów? Wykorzystujesz te serwisy do aktywnego poszukiwania talentów do swojej firmy? Te działania mogą Ci pomóc znaleźć tych kandydatów pasujących do profilu Twojego pracownika, którzy nie zawsze z wystarczającym zaangażowaniem i motywacją szukają nowej pracy.

analiza biografii kandydata

Ogłoszenie o pracę, przesłanie dokumentów aplikacyjnych, telefon do wybranych kandydatów, rozmowa kwalifikacyjna, ewentualnie testy wiedzy oraz umiejętności, wyniki rekrutacji. Chcąc pozyskać idealnie pasującego na konkretne stanowisko kandydata, to wszystko często wciąż za mało. Analiza biografii kandydata to działania, których do niedawna podejmowało się niewiele firm. Świadomość kosztów i czasu, jakie trzeba poświęcić na rekrutację, wpłynęła na wzrost precyzji w wyborze kandydatów, którzy są zapraszani na rozmowy kwalifikacyjne. Analiza bio-danych wymaga przygotowania profilu idealnego pracownika z uwzględnieniem jego cech charakteru, predyspozycji, wykształcenia, doświadczenia zawodowego i osobowości. Kolejny etap to ustalenie tych aspektów życiorysu, które mogłyby je potwierdzić. W jaki sposób możesz pozyskać bio-dane?

Stwórz test dla kandydatów składający się z pytań, których odpowiedzi mogą Ci pomóc w ustaleniu, czy dobrze sprawdzi się na konkretnym stanowisku. Rekruterzy w kolejnym etapie przeanalizują odpowiedzi, porównując je ze stworzonym przez Ciebie profilem pracownika, ale też z członkami zespołu pracującymi na podobnym lub tym samym stanowisku.

silny Employer Branding

Większość kandydatów przyznaje, że nie podjęliby się pracy w firmie o negatywnej reputacji, nawet będąc bezrobotnymi. Pozytywny i jednolity wizerunek pracodawcy jest już nie tylko wsparciem w procesie rekrutacji a wymogiem. Ma kluczowe znaczenie dla pozyskania talentów, wzrost poziomu utożsamiania się pracowników z firmą i ich satysfakcji z wykonywanej pracy. Kandydaci poszukują informacji o pracodawcy i firmie, analizują opinie na forach i w mediach społecznościowych, dopiero podejmują decyzję, czy chcieliby podjąć pracę w takiej organizacji zarządzanej przez takiego pracodawcę. Employer Branding jest sprzężony z działaniami rekrutacyjnymi, o czym w mijającym roku mówiło się szczególnie dużo. Niektórzy pracodawcy wzięli sobie to do serca. A Ty?

pobierz e-book "Marka pracodawcy ma znaczenie" i dowiedz się jak budować, realizować i mierzyć sukces Twojej marki pracodawcy >>

Według danych GUS bezrobocie w Polsce jest najniższe od 1990 roku. Wiele zagranicznych firm pojawia się na polskim rynku, zwiększając liczbę stanowisk pracy i tym samym grono Twoich konkurentów. Trendy w rekrutacji w 2018 roku będą obowiązywały w roku następnym. Automatyzacja będzie się rozwijać, budowanie relacji z kandydatami będzie przez nich coraz bardziej doceniane, portale społecznościowe nie stracą swojej wysokiej pozycji na liście kanałów komunikacji z odbiorcami, natomiast  dla kandydatów wizerunek pracodawcy będzie miał jeszcze większe znaczenie. Jeżeli jeszcze nie korzystasz z tych praktyk rekrutacji, to początek przyszłego roku jest dobrym momentem na zmiany.

Jeżeli zainteresował Cię ten materiał, zapisz się na subskrypcję naszego bloga i przeczytaj więcej podobnych wpisów. Znajdziesz tu informacje między innymi o trendach na rynku pracy, pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów oraz budowaniu atrakcyjnej marki pracodawcy:

Staying home - Available for a blue, Turquoise and white background. Please use the version for the background color as indicated in the file name. The zip file contains the illustration in EPS, PNG, SVG and AI format.

subskrybuj blog hr randstad

zapisz się
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się