Z tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research 2025 wynika, że – w ocenie polskich pracowników – najbardziej atrakcyjnym sektorem zatrudnienia jest branża motoryzacyjna, którą wskazało 53 proc. respondentów. Tuż za nią uplasowały się ex aequo branże AGD, komponentów motoryzacyjnych, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny, oraz usług dla biznesu (51 proc.). Respondenci wskazują, że o atrakcyjności tych branż decydują przede wszystkim takie czynniki jak dobra sytuacja finansowa, reputacja, możliwość rozwoju i równe szanse. Wyniki pokazują też zróżnicowaną ocenę atrakcyjności branż ze względu na demografię, co podkreśla złożoność dzisiejszych oczekiwań wobec pracodawców w Polsce.
materiały do pobraniabranża motoryzacyjna na szczycie – dla Polaków to gwarant stabilności i rozwoju.
Branża motoryzacyjna jest liderem w badaniu – 53 proc. respondentów uznaje ją za najbardziej atrakcyjne środowisko pracy. Wysokie miejsca zajęły również sektor AGD oraz produkcja komponentów motoryzacyjnych, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu osiągając po 51 proc. wskazań. Poza czołową piątką plasują się sektory farmaceutyczno-kosmetyczne i energetyczne, a zdecydowanie niższe notowania niż w zeszłorocznej edycji badania uzyskała branża IT z wynikiem 49 proc. wskazań. Stanowi to spadek z pozycji lidera na 9. miejsce w zestawieniu.
Jak widać w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania, branża motoryzacyjna utrzymuje się na szczycie rankingu atrakcyjności nieprzypadkowo. Wyniki te pokazują, że Polacy cenią branże produkcyjne, szczególnie te związane z przemysłem nowoczesnym. Firmy z tego sektora od lat inwestują w nowoczesne linie produkcyjne, automatyzację i rozwój technologiczny. Dodatkowo, silna obecność międzynarodowych koncernów w Polsce oznacza dostęp do wysokich standardów pracy, jasno zdefiniowanych ścieżek kariery i rozbudowanych pakietów benefitów. W sektorze AGD i komponentów motoryzacyjnych widać podobne mechanizmy – firmy zwiększają moce produkcyjne i jednocześnie podnoszą kompetencje kadry, co sprzyja utrzymywaniu konkurencyjnych warunków pracy. Z perspektywy rynku pracy to właśnie te elementy – inwestycje i rozwój – stanowią dziś o przewadze wskazanych sektorów.
Zestawienie 25 najbardziej atrakcyjnych branż zamykają pracodawcy z sektora utrzymania czystości (36 proc.), handlu detalicznego (35 proc.) i sprzedaży hurtowej (33 proc.).
najbardziej atrakcyjni pracodawcy budują przewagę na pięciu filarach.
W przypadku wszystkich pięciu najbardziej atrakcyjnych sektorów pracownicy wyróżnili pięć kluczowych czynników: dobrą sytuację finansową, bardzo dobrą reputację, możliwości rozwoju, stabilność zatrudnienia i równe szanse.
Na dobrą sytuację finansową firm respondenci zwracali też uwagę szczególnie w przypadku sektorów: bankowości i ubezpieczeń, energetyki, farmaceutyczno-kosmetycznego, medycznego i e-commerce. Zdaniem uczestników badania najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie oferują firmy z sektora energetycznego i usług dla biznesu. Ta pierwsza branża wyróżnia się także pod kątem stabilności zatrudnienia w dłuższej perspektywie. Pod tym względem pracownicy doceniają także pracę w sektorze farmaceutyczno-kosmetycznym oraz medycznym. Szanse na rozwój kariery zapewniają najczęściej firmy świadczące usługi dla biznesu, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz bankowość i ubezpieczenia. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym wyróżnia producentów artykułów gospodarstwa domowego.
niedobór talentów a większa elastyczność pracodawców i zmiany w strategii zatrudnienia.
W ostatnim półroczu, z powodu niepewności makroekonomicznej, geopolitycznej oraz niższego poziomu rotacji pracowników, liczba działań rekrutacyjnych zmalała i spadła prawie o połowę, z 73 proc. firm rekrutujących rok temu do 39 proc. w pierwszym półroczu 2025. W tym czasie 25 proc. firm obsadzało istniejące wakaty, 21 proc. prowadziło rekrutacje na nowe stanowiska, a 3 proc. szukało zastępstw.
Najbardziej aktywne były duże przedsiębiorstwa – aż 75 proc. z nich zatrudniało nowych pracowników. Intensywność rekrutacji była szczególnie widoczna w sektorach: przemysłu (46 proc.), handlu (45 proc.), logistyki (45 proc.) i budownictwa (44 proc.).
Obecnie 7 na 10 firm z łatwością pozyskuje pracowników, podczas gdy rok temu było to tylko 4 na 10 przedsiębiorstw. W efekcie prowadzonych rekrutacji 69 proc. pracodawców znalazło odpowiednią liczbę kandydatów o właściwych kwalifikacjach. Jednak w 13 proc. przypadków firmy nie były w stanie w pełni zrealizować procesów rekrutacyjnych – albo nie obsadziły wszystkich wakatów osobami o odpowiednich kompetencjach (4 proc.), albo musiały obniżyć wymagania wobec kandydatów (7 proc.), a niektóre z nich ostatecznie nie zatrudniły nikogo.
pokoleniowe różnice w postrzeganiu różnych branż.
To, jak oceniana jest atrakcyjność konkretnych sektorów, wyraźnie zależy też od wieku respondentów. Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób z przedziału 18-24 lata, największym uznaniem cieszy się branża e-commerce, którą wskazuje 63 proc. badanych. Drugim najbardziej atrakcyjnym sektorem jest farmaceutyczno-kosmetyczny (49 proc.), a podium zamyka handel detaliczny z wynikiem 38 proc. wskazań.
Millenialsi w pierwszej kolejności wymieniają aż 3 branże: elektroniczną i elektrotechniczną, AGD oraz motoryzacyjną: wszystkie uzyskały tu po 51 proc. wskazań. Pracownicy z pokolenia X wybrali branżę energetyczną – za atrakcyjną uznało ją 57 proc. respondentów, a kolejne pozycje zajęły ex aequo motoryzacja oraz branża elektroniczna i elektrotechniczna: obie z wynikiem 56 proc.
Zróżnicowanie ocen atrakcyjności sektorów widoczne jest także w podziale na płeć. Mężczyźni najczęściej wskazują branżę motoryzacyjną – 57 proc., a po niej wymieniają przemysł elektroniczny i elektrotechniczny (56 proc.) oraz AGD (55 proc.). Kobiety natomiast w większym stopniu doceniają sektor farmaceutyczno-kosmetyczny, który uzyskał 54 proc. wskazań, a także medyczny (51 proc.) oraz motoryzacyjny (49 proc.).
Różnice w ocenie atrakcyjności firm mogą okazać się swoistym papierkiem lakmusowym potrzeb poszczególnych generacji, a także odzwierciedlać różnice w stylu życia. Na podstawie danych z badania można wysnuć wniosek, że e-commerce przyciąga młodych, bo kojarzy się z nowoczesnością, elastycznością i natychmiastową reakcją na trendy. Z kolei branże takie jak energetyka czy przemysł motoryzacyjny zyskują w oczach starszych pracowników, są to marki z długą, ugruntowaną pozycją. Kobiety częściej poszukują branż, które zapewniają równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, empatyczne środowisko pracy i wyraźne wartości społeczne. Mężczyźni z kolei częściej kierują się technologicznym zaawansowaniem firm. W tym kontekście pracodawcy muszą nie tylko analizować dane demograficzne kandydatów, ale też projektować strategie komunikacji i oferty zatrudnienia z uwzględnieniem tych potrzeb, by budować trwałą przewagę na konkurencyjnym rynku pracy.
gospodarka i potencjał regionu kształtuje branżowych liderów.
Atrakcyjność pracodawców jest zróżnicowana również w ujęciu regionalnym. W Polsce południowej największym uznaniem cieszą się: branża elektroniczna i elektrotechniczna (58 proc.) oraz motoryzacyjna z wynikiem 56 proc. W centrum kraju szczególnie wysoko ocenia się sektor budownictwa (59 proc.) i HR (52 proc.). W regionie wschodnim liderami są firmy z branży chemicznej (59 proc.) i energetycznej (58 proc.), a w zachodniej części kraju zwraca uwagę silna pozycja sektora e-commerce (53 proc.) i sektora farmaceutyczno-kosmetycznego (48 proc.). Pracownicy północnej Polski wskazują atrakcyjność sektorów surowców i paliwa (44 proc.) oraz bankowości i ubezpieczeń (42 proc.) Widać więc, że atrakcyjność pracodawców jest silnie osadzona w strukturze gospodarczej poszczególnych województw i obecności konkretnych inwestorów.