Z tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research 2025 wynika, że – w ocenie polskich pracowników – najbardziej atrakcyjnym sektorem zatrudnienia jest branża motoryzacyjna, którą wskazało 53 proc. respondentów. Tuż za nią uplasowały się ex aequo branże AGD, komponentów motoryzacyjnych, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny, oraz usług dla biznesu (51 proc.). Respondenci wskazują, że o atrakcyjności tych branż decydują przede wszystkim takie czynniki jak dobra sytuacja finansowa, reputacja, możliwość rozwoju i równe szanse. Wyniki pokazują też zróżnicowaną ocenę atrakcyjności branż ze względu na demografię, co podkreśla złożoność dzisiejszych oczekiwań wobec pracodawców w Polsce.

materiały do pobrania

branża motoryzacyjna na szczycie – dla Polaków to gwarant stabilności i rozwoju.

Branża motoryzacyjna jest liderem w badaniu – 53 proc. respondentów uznaje ją za najbardziej atrakcyjne środowisko pracy. Wysokie miejsca zajęły również sektor AGD oraz produkcja komponentów motoryzacyjnych, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu osiągając po 51 proc. wskazań. Poza czołową piątką plasują się sektory farmaceutyczno-kosmetyczne i energetyczne, a zdecydowanie niższe notowania niż w zeszłorocznej edycji badania uzyskała branża IT z wynikiem 49 proc. wskazań. Stanowi to spadek z pozycji lidera na 9. miejsce w zestawieniu.

quote icon

Jak widać w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania, branża motoryzacyjna utrzymuje się na szczycie rankingu atrakcyjności nieprzypadkowo. Wyniki te pokazują, że Polacy cenią branże produkcyjne, szczególnie te związane z przemysłem nowoczesnym. Firmy z tego sektora od lat inwestują w nowoczesne linie produkcyjne, automatyzację i rozwój technologiczny. Dodatkowo, silna obecność międzynarodowych koncernów w Polsce oznacza dostęp do wysokich standardów pracy, jasno zdefiniowanych ścieżek kariery i rozbudowanych pakietów benefitów. W sektorze AGD i komponentów motoryzacyjnych widać podobne mechanizmy – firmy zwiększają moce produkcyjne i jednocześnie podnoszą kompetencje kadry, co sprzyja utrzymywaniu konkurencyjnych warunków pracy. Z perspektywy rynku pracy to właśnie te elementy – inwestycje i rozwój – stanowią dziś o przewadze wskazanych sektorów.

Joanna Kolasa
HR Consultancy Director w Randstad Polska

Zestawienie 25 najbardziej atrakcyjnych branż zamykają pracodawcy z sektora utrzymania czystości (36 proc.), handlu detalicznego (35 proc.) i sprzedaży hurtowej (33 proc.).

najbardziej atrakcyjni pracodawcy budują przewagę na pięciu filarach.

W przypadku wszystkich pięciu najbardziej atrakcyjnych sektorów pracownicy wyróżnili pięć kluczowych czynników: dobrą sytuację finansową, bardzo dobrą reputację, możliwości rozwoju, stabilność zatrudnienia i równe szanse.

Na dobrą sytuację finansową firm respondenci zwracali też uwagę szczególnie w przypadku sektorów: bankowości i ubezpieczeń, energetyki, farmaceutyczno-kosmetycznego, medycznego i e-commerce. Zdaniem uczestników badania najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie oferują firmy z sektora energetycznego i usług dla biznesu. Ta pierwsza branża wyróżnia się także pod kątem stabilności zatrudnienia w dłuższej perspektywie. Pod tym względem pracownicy doceniają także pracę w sektorze farmaceutyczno-kosmetycznym oraz medycznym. Szanse na rozwój kariery zapewniają najczęściej firmy świadczące usługi dla biznesu, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz bankowość i ubezpieczenia. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym wyróżnia producentów artykułów gospodarstwa domowego.

niedobór talentów a większa elastyczność pracodawców i zmiany w strategii zatrudnienia.

W ostatnim półroczu, z powodu niepewności makroekonomicznej, geopolitycznej oraz niższego poziomu rotacji pracowników, liczba działań rekrutacyjnych zmalała i spadła prawie o połowę, z 73 proc. firm rekrutujących rok temu do 39 proc. w pierwszym półroczu 2025. W tym czasie 25 proc. firm obsadzało istniejące wakaty, 21 proc. prowadziło rekrutacje na nowe stanowiska, a 3 proc. szukało zastępstw. 

Najbardziej aktywne były duże przedsiębiorstwa – aż 75 proc. z nich zatrudniało nowych pracowników. Intensywność rekrutacji była szczególnie widoczna w sektorach: przemysłu (46 proc.), handlu (45 proc.), logistyki (45 proc.) i budownictwa (44 proc.).

Obecnie 7 na 10 firm z łatwością pozyskuje pracowników, podczas gdy rok temu było to tylko 4 na 10 przedsiębiorstw. W efekcie prowadzonych rekrutacji 69 proc. pracodawców znalazło odpowiednią liczbę kandydatów o właściwych kwalifikacjach. Jednak w 13 proc. przypadków firmy nie były w stanie w pełni zrealizować procesów rekrutacyjnych – albo nie obsadziły wszystkich wakatów osobami o odpowiednich kompetencjach (4 proc.), albo musiały obniżyć wymagania wobec kandydatów (7 proc.), a niektóre z nich ostatecznie nie zatrudniły nikogo.

Car doors painted shiny red color in assembling workshop. Production conveyor line at automobile plant.
Car doors painted shiny red color in assembling workshop. Production conveyor line at automobile plant.

pokoleniowe różnice w postrzeganiu różnych branż.

To, jak oceniana jest atrakcyjność konkretnych sektorów, wyraźnie zależy też od wieku respondentów. Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób z przedziału 18-24 lata, największym uznaniem cieszy się branża e-commerce, którą wskazuje 63 proc. badanych. Drugim najbardziej atrakcyjnym sektorem jest farmaceutyczno-kosmetyczny (49 proc.), a podium zamyka handel detaliczny z wynikiem 38 proc. wskazań. 

Millenialsi w pierwszej kolejności wymieniają aż 3 branże: elektroniczną i elektrotechniczną, AGD oraz motoryzacyjną: wszystkie uzyskały tu po 51 proc. wskazań. Pracownicy z pokolenia X wybrali branżę energetyczną – za atrakcyjną uznało ją 57 proc. respondentów, a kolejne pozycje zajęły ex aequo motoryzacja oraz branża elektroniczna i elektrotechniczna: obie z wynikiem 56 proc.

Zróżnicowanie ocen atrakcyjności sektorów widoczne jest także w podziale na płeć. Mężczyźni najczęściej wskazują branżę motoryzacyjną – 57 proc., a po niej wymieniają przemysł elektroniczny i elektrotechniczny (56 proc.) oraz AGD (55 proc.). Kobiety natomiast w większym stopniu doceniają sektor farmaceutyczno-kosmetyczny, który uzyskał 54 proc. wskazań, a także medyczny (51 proc.) oraz motoryzacyjny (49 proc.).

quote icon

Różnice w ocenie atrakcyjności firm mogą okazać się swoistym papierkiem lakmusowym potrzeb poszczególnych generacji, a także odzwierciedlać różnice w stylu życia. Na podstawie danych z badania można wysnuć wniosek, że e-commerce przyciąga młodych, bo kojarzy się z nowoczesnością, elastycznością i natychmiastową reakcją na trendy. Z kolei branże takie jak energetyka czy przemysł motoryzacyjny zyskują w oczach starszych pracowników, są to marki z długą, ugruntowaną pozycją. Kobiety częściej poszukują branż, które zapewniają równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, empatyczne środowisko pracy i wyraźne wartości społeczne. Mężczyźni z kolei częściej kierują się technologicznym zaawansowaniem firm. W tym kontekście pracodawcy muszą nie tylko analizować dane demograficzne kandydatów, ale też projektować strategie komunikacji i oferty zatrudnienia z uwzględnieniem tych potrzeb, by budować trwałą przewagę na konkurencyjnym rynku pracy.

Joanna Kolasa
HR Consultancy Director w Randstad Polska

gospodarka i potencjał regionu kształtuje branżowych liderów.

Atrakcyjność pracodawców jest zróżnicowana również w ujęciu regionalnym. W Polsce południowej największym uznaniem cieszą się: branża elektroniczna i elektrotechniczna (58 proc.) oraz motoryzacyjna z wynikiem 56 proc. W centrum kraju szczególnie wysoko ocenia się sektor budownictwa (59 proc.) i HR (52 proc.). W regionie wschodnim liderami są firmy z branży chemicznej (59 proc.) i energetycznej (58 proc.), a w zachodniej części kraju zwraca uwagę silna pozycja sektora e-commerce (53 proc.) i sektora farmaceutyczno-kosmetycznego (48 proc.). Pracownicy północnej Polski wskazują atrakcyjność sektorów surowców i paliwa (44 proc.) oraz bankowości i ubezpieczeń (42 proc.) Widać więc, że atrakcyjność pracodawców jest silnie osadzona w strukturze gospodarczej poszczególnych województw i obecności konkretnych inwestorów.

materiały do pobrania