W dzisiejszych czasach budowanie wizerunku pracodawcy to klucz do sukcesu. Joanna Kolasa, HR Consultancy Manager w Randstad Polska, rozmawiała ostatnio z Markiem Wachnikiem, Kierownikiem Wydziału Budowania Wizerunku Pracodawcy w KGHM Polska Miedź S.A., aby dowiedzieć się, jak KGHM, lider sektora surowców i paliw, radzi sobie w tym obszarze. Jaka jest ich strategia, jak przyciągają i utrzymują talenty oraz z czego są najbardziej dumni?
pobierz raport REBR 2025.Joanna Kolasa: Jaką strategię w obszarze employer brandingu obrał KGHM? Co jest Waszym głównym celem w działaniach wizerunkowych?
Marek Wachnik: Naszym celem jest budowanie wizerunku KGHM jako pracodawcy pierwszego wyboru. Chcemy pokazać, że oferujemy wiele możliwości rozwoju, nie tylko w zawodach technicznych, ale także w obszarach takich jak IT, finanse, sprzedaż czy rozwój. Jesteśmy firmą globalną, ale z silnymi korzeniami w Zagłębiu Miedziowym. To pozwala nam połączyć korporacyjne wartości z kulturą i tradycją, która jest oparta na naszej wieloletniej historii. To nasza duża przewaga na rynku pracy. Zależy nam na tym, by pokazać „ludzką twarz” przedsiębiorstwa. KGHM to ludzie z pasją i ogromną wiedzą. W naszym przekazie staramy się być autentyczni, otwarci i pokazywać rzeczywistość taką, jaka jest.
JK: Jakie działania realizujecie, aby utrzymać pracowników, a jakie, aby przyciągnąć nowe osoby?
MW: Przede wszystkim stale analizujemy potrzeby zarówno obecnych, jak i potencjalnych pracowników. Staramy się być na bieżąco z dynamicznie zmieniającymi się trendami rynkowymi. Raport Randstad potwierdza, że obrany przez nas kierunek jest właściwy i wpisuje się w oczekiwania pracowników. Mamy bardzo niski wskaźnik fluktuacji, co jest dowodem na skuteczność naszych działań. Od lat prowadzimy wewnętrzne badania satysfakcji, które pozwalają nam ciągle się doskonalić.
Równocześnie pokazujemy nasz szeroki zakres benefitów i programów propracowniczych. Pod tym względem jesteśmy unikalni, oferując szereg możliwości pozapłacowych. Przygotowujemy też nowe kampanie, które jeszcze lepiej pozwolą poznać naszą firmę osobom z zewnątrz.

JK: Jakie są Wasze największe wyzwania w obszarze przyciągania i utrzymania pracowników?
MW: Największym wyzwaniem dla KGHM, ale i całej branży produkcyjnej, jest pozyskanie wykwalifikowanej kadry, co jest bezpośrednim skutkiem niżu demograficznego. W odpowiedzi na ten problem, już w 2018 roku uruchomiliśmy program „Kompetentni w branży”, który łączy biznes z edukacją. Współpracujemy z dziesięcioma szkołami w regionie, a w mijającym roku szkolnym w klasach patronackich uczyło się niemal 2200 uczniów w takich zawodach jak technik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny, technik elektryk czy elektromechanik. Ponad 500 absolwentów tego programu już dołączyło do naszych oddziałów.
Jeśli chodzi o utrzymanie pracowników, oprócz benefitów finansowych, oferujemy także naukę języków, dofinansowanie nauki na studiach wyższych, dodatkowe kursy, szkolenia i dedykowane programy rozwojowe. Tylko w 2024 roku szkolenia pracowników zajęły 547 325 godzin, co pokazuje, jak duży nacisk kładziemy na rozwój kompetencji.
JK: Z jakich działań jesteście szczególnie dumni?
MW: Jesteśmy bardzo dumni z programu „Kompetentni w branży”. Jego holistyczne podejście do edukacji pozwala młodym ludziom zdobywać nie tylko wiedzę techniczną, ale też istotne kompetencje miękkie. Kolejnym sukcesem była kampania wizerunkowa „Lepiej Miedź niż nie mieć”, w której nasi pracownicy wcielili się w rolę ambasadorów i promowali szeroką ofertę benefitów.
Pracownicy naszej firmy są także aktywni podczas targów pracy. W charakterystycznych kraciastych koszulach i tematycznych materiałach reklamowych, promowali swoje miejsce pracy pod hasłem „Bezpieczny KGHM” czy „KGHM od kuchni”. Kampania została przyjęta z dużym entuzjazmem.
Realizujemy też programy dedykowane konkretnym grupom, jak np. „CUdowni Rodzice”, w ramach którego pracownicy otrzymują upominki z okazji narodzin dziecka. Rozwinięty jest u nas również wolontariat pracowniczy, w ramach którego organizujemy akcje charytatywne, honorowe oddawanie krwi, czy sprzątanie lasów.
JK: Jakie macie plany na najbliższe lata w zakresie employer brandingu?
MW: Będziemy kontynuować nasze sprawdzone działania, aby wzmacniać pozytywny wizerunek firmy. Zależy nam na zwiększaniu rozpoznawalności, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia. Mamy wiele pomysłów na kolejne kampanie wizerunkowe, które pomogą nam zrealizować wizję KGHM jako lidera zrównoważonego rozwoju. Uważamy, że efektywne wykorzystanie naszych zasobów, w tym tych ludzkich, jest kluczem do osiągnięcia tego celu.
