informacja w jednym kierunku? czy polscy pracownicy mogą przedyskutować oceny z szefem?
Polacy utrzymują się nieco powyżej europejskiej średniej, ale wciąż brakuje im wiele do pracowników z Niemiec (88%), Danii (88%) czy Szwajcarii (87%), którzy mogą liczyć na bardziej swobodny, ukierunkowany na dialog, przebieg spotkań oceniających pracownika. Z drugiej strony są takie państwa, gdzie swobodna dyskusja jest znacznie rzadsza niż w naszym kraju. Zaledwie 61% Greków może szczegółowo omówić i przedyskutować ocenę wystawioną przez przełożonego. Najczęściej możliwość swobodnej dyskusji z pracodawcą deklarują w Polsce pracownicy branży budowlanej (96%), administracji publicznej (90%) i przetwórstwa chemicznego (89%). Najrzadziej natomiast w służbie zdrowia (67%), sektorze IT (62%) i sektorze motoryzacyjnym (60%).
gdy uwagami o swojej pracy dzielą się ze sobą pracownicy: naturalna przestrzeń feedbacku
Polacy relatywnie często (72%) dostają w firmach zachęty do dzielenia się informacją zwrotną między sobą w zespołach. Częściej doświadczają tego jedynie Holendrzy (72%) i Szwedzi (73%). Takich zachęt znacznie rzadziej mogą spodziewać się natomiast Austriacy (47%), Niemcy (54%) i Portugalczycy (54%).
Z kulturą stałego dzielenia się informacjami zwrotnymi między kolegami z pracy w Polsce spotykają się najczęściej pracownicy hotelarstwa i gastronomii (93%), branży motoryzacyjnej (86%) oraz firm zajmujących się produkcją żywności (82%). Jest to najrzadsza praktyka w logistyce i dystrybucji (64%), sektorze IT (60%) i szkolnictwie (60%).
gdy pracownik ocenia szefa: przełożeni nie mogą zamykać się na feedback
Blisko 3/4 Polaków ma w pracy stworzone warunki, aby informacje zwrotne przekazywać swojemu przełożonemu. W Europie jesteśmy w czołówce narodów, które mogą w pracy swobodnie rozmawiać o tym, co im się podoba, a co należałoby ulepszyć. Częściej od nas taką możliwość mają tylko Norwegowie (76%) i Duńczycy (74%).
Najczęściej o takiej swobodzie mówią w Polsce osoby zatrudnione w przetwórstwie chemicznym (90%) i produkcji żywności (88%) oraz branży hotelarskiej i gastronomicznej (86%). Najrzadziej komfort odczuwają Polacy pracujący w służbie zdrowia (68%), sektorze finansowym (60%) i IT (60%).
Gdy porównujemy się z innymi krajami Europy, to okazuje się, że Polacy najczęściej (73%) są przez pracodawców zachęcani do przekazywania feedbacku przełożonemu na bieżąco, nie tylko w trakcie rozmów rocznych, półrocznych czy kwartalnych. Najrzadziej z taką zachętą spotykają się Austriacy (40%), Luksemburczycy (45%), Niemcy (47%) i Węgrzy (47%).
Najczęściej z bieżącym feedbackiem spotykają się pracownicy branży hotelarskiej i gastronomicznej (86%), firm transportowych (80%) i sektora IT (80%). Najrzadziej natomiast respondenci zatrudnieni w budownictwie (66%), służbie zdrowia (63%) i szkolnictwie (56%).
W Polsce pracownicy najczęściej przekazują informacje zwrotne przełożonym w cztery oczy (70%). 14% twierdzi, że nikt ich nie prosi o feedback, 10% korzysta z ankiet on-line, a 6% przekazuje je pisemnie.