Zdecydowanie najbardziej docenianymi przez pracowników benefitami są obecnie wszystkie te związane z ochroną zdrowia, zabezpieczeniem społecznym i finansowym – pokazuje najnowsze badanie „Monitor Rynku Pracy” zrealizowane przez Randstad w drugim kwartale 2020 roku. Natomiast wśród świadczeń socjalnych, widoczna jest popularność dopłat do wczasów – zarówno jako oczekiwanie pracowników, jak i propozycja pracodawców.
Jakich benefitów i świadczeń oczekują pracownicy? Jakie są najczęściej zapewniane przez pracodawców?
ochrona zdrowia i ubezpieczenie – na to liczą pracownicy…
Szczególnie teraz zatrudnieni doceniają benefity, które byłyby dla nich wsparciem w sytuacji uszczerbku na zdrowiu lub utraty źródła utrzymania. Uczestnicy badania poproszeni zostali o wybranie 3 najbardziej atrakcyjnych według nich propozycji. Wśród wymienianych benefitów, w top 3 znalazły się:
- prywatna opieka zdrowotna (48%)
- ubezpieczenie na życie (40%)
- ubezpieczenie na wypadek utraty pracy (36%)
Pracownicy wysoko cenią również posiadanie samochodu służbowego (30%), otrzymywanie bonów towarowych (26%) oraz dofinansowanie studiów, kursów zawodowych lub językowych i możliwość korzystania ze sprzętu służbowego w celach prywatnych (po 22%). Na podobnym poziomie znalazły się kupony obiadowe lub darmowe obiady w pracy (21%) oraz karty rabatowe lub rabaty na zakupy (19%). Najrzadziej wymienianymi benefitami były karta sportowa (15%) oraz pracownicze zniżki na produkty lub usługi pracodawcy (13%).
te benefity proponują też pracodawcy
A jakich benefitów możemy się spodziewać od pracodawców? Okazuje się, że firmy często potrafią się wsłuchać w potrzeby pracowników, bo prywatna opieka zdrowotna i ubezpieczenie na życie znalazły się zarówno wśród najbardziej popularnych rozwiązań według pracowników, jak i wśród tych najczęściej oferowanych przez pracodawców (kolejno 12% i 17%). Rzadkością wciąż jest jednak oferowanie ubezpieczeń na wypadek utraty pracy (2%).
W zakresie benefitów związanych z firmowym sprzętem, 8% respondentów podało, że ich pracodawca zaoferował im samochód służbowy, natomiast 6% ma możliwość korzystania ze służbowego sprzętu (np. telefon, laptop) w celach prywatnych. Zdecydowanie rzadziej badani mają natomiast dostęp do bonów, dofinansowań czy kart zniżkowych oferowanych przez pracodawców (2%-5%).