Rekrutacja zdalna – jak się do niej przygotować, by dostać pracę?

22/05/2020 11:44:26

Rekrutacja zdalna stanowi nowoczesne rozwiązanie, które przynosi wygodę i oszczędność czasu nie tylko kandydatom do pracy, lecz także pracodawcom. Taki sposób naboru nowych pracowników jest dobrym rozwiązaniem w czasie pandemii koronawirusa również dlatego, że eliminuje konieczność bezpośredniego kontaktu z ludźmi. Należy przy tym pamiętać, że rozmowa kwalifikacyjna prowadzona zdalnie wciąż ma oficjalny charakter, dlatego wymaga właściwego przygotowania się i odpowiedniej autoprezentacji.

Jak wygląda rekrutacja zdalna?

Rekrutacja zdalna przypomina tę prowadzoną w trybie tradycyjnym. Aby wziąć w niej udział, należy wysłać dokumenty aplikacyjne (CV i, opcjonalnie, list motywacyjny lub portfolio) w odpowiedzi na ofertę zatrudnienia i poczekać na kontakt ze strony pracodawcy. Dostęp do różnorodnych ogłoszeń o pracę gwarantują specjalne portale internetowe dedykowane poszukiwaniu pracy (ogólnopolskie, lokalne i branżowe), strony internetowe agencji zatrudnienia lub pracy tymczasowej, a także media społecznościowe, zwłaszcza te ukierunkowane na relacje biznesowo-zawodowe.

Rekrutacja zdalna wyróżnia się jednak sposobem przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej. Pracodawcy rezygnują w niej z tradycyjnego spotkania twarzą w twarz w siedzibie firmy np. na rzecz rozmowy telefonicznej. Coraz chętniej stosowanym rozwiązaniem jest też wykorzystywanie komunikatorów internetowych takich jak np. Skype, WhatsApp lub Google Hangouts. Możliwe jest także zastosowanie specjalnego oprogramowania dedykowanego wyłącznie wideorekrutacjom. To właśnie na podstawie takiego spotkania online rekruter podejmuje decyzje o przyjęciu danego kandydata lub odrzuceniu jego aplikacji.

Rekrutacja zdalna a kwestie techniczne

Rekrutacja zdalna wymaga przede wszystkim przygotowania pod względem technicznym. Jeśli pracodawca ustali rozmowę w tym trybie, należy skonsultować z nim, jakie narzędzie ma zostać wykorzystane podczas spotkania online. Przed planowaną datą połączenia z rekruterem należy odpowiednio wcześniej pobrać wybrany komunikator na swój komputer lub telefon. Warto go także przetestować np. spróbować za jego pośrednictwem porozmawiać z kimś znajomym. Dzięki temu można lepiej oswoić się z danym narzędziem, a także zweryfikować poprawność funkcjonowania mikrofonu i kamerki internetowej.

Przed samą rekrutacją zdalną trzeba też zadbać o wystarczające naładowanie baterii narzędzia (komputera lub telefonu), z którego będzie się korzystać. Oprócz tego warto sprawdzić stan łącza internetowego.

Rekrutacja zdalna – o czym trzeba pamiętać?

Sama rekrutacja zdalna nie różni się zbytnio od tradycyjnego spotkania z rekruterem – do niej również trzeba być odpowiednio merytorycznie przygotowanym. Warto jednak zadbać także o inne elementy, które mogą wpłynąć na ogólną autoprezentację. Aby poczuć się pewniej podczas połączenia z pracodawcą, należy rozmawiać z nim w komfortowym dla siebie miejscu. Najlepiej wyznaczyć sobie konkretne pomieszczenie i uprzedzić domowników, aby nie wchodzili do niego w trakcie spotkania online. Konieczne jest też uporządkowanie pokoju – porozrzucane w tle przedmioty czy ubrania mogą zniechęcić rekrutera.

Aby zrobić na pracodawcy dobre wrażenie, należy przestrzegać zasad dress code'u. Choć rekrutacja zdalna prowadzona jest w domowym zaciszu, wciąż pozostaje sytuacją oficjalną. Dlatego zamiast rozmawiać z rekruterem w typowo domowym stroju, należy ubrać się elegancko, nie zapominając o starannej fryzurze.

Chcąc zwiększyć swoje szanse na zdobycie pracy, można również przygotować sobie materiały pomocnicze – rekrutacja zdalna ułatwia korzystanie z różnego typu notatek. Należy jednak pamiętać, aby nie zaglądać do nich zbyt często – w miarę możliwości warto utrzymywać kontakt wzrokowy z rekruterem.