Własna działalność gospodarcza to dobre rozwiązanie dla osób przedsiębiorczych, którym nie odpowiada praca pod czyimś kierownictwem. W przypadku założenia firmy pracownik staje się swoim własnym szefem. Musi jednak przygotować się na wytężony wysiłek, a także zainwestowanie sporej ilości czasu i pieniędzy. W przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej koszty takiego przedsięwzięcia są bowiem zazwyczaj wyższe niż w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę.

Własna działalność krok po kroku – jak założyć firmę?

Zgodnie z polskimi przepisami własna działalność gospodarcza może być prowadzona przez każdą osobę fizyczną, która ukończyła 18. rok życia. Ważnym wymogiem jest również konieczność posiadania obywatelstwa jednego z krajów Unii Europejskiej lub państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Jeśli chodzi o zajęcie, jakim jest własna działalność, pomysły na biznes mogą być różnorodne. Warto jednak wybrać dziedzinę, która stanowi pewną rynkową niszę – dzięki temu, istnieje większa szansa na osiągnięcie sukcesu. Przed założeniem firmy, dobrze też sprawdzić, czy istnieje możliwość uzyskania dotacji. W przypadku własnej działalności dofinansowanie może znacząco pomóc w rozkręceniu biznesu.

Choć sam proces założenia własnej działalności może wydawać się skomplikowany, w rzeczywistości nie powinien sprawić większych problemów. Należy jednak pamiętać o załatwieniu wszystkich kwestii formalnych, do których należą:

  • złożenie wniosku CEIDG-1, dzięki czemu możliwy jest wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  • rejestracja firmy w urzędzie statystycznym i uzyskanie numeru REGON,
  • rejestracja przedsiębiorstwa w urzędzie skarbowym,
  • rejestracja własnej działalności gospodarczej w ZUS.

Własna działalność – koszty prowadzenia biznesu

Osoby, które myślą o założeniu własnej firmy często zastanawiają się, ile kosztuje własna działalność gospodarcza. Choć prowadzenie firmy może przynosić naprawdę wysokie dochody, należy też przygotować się na niemałe wydatki. Należą do nich m.in. opłaty związane z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych czy eksploatacją sprzętu (np. telefonu, laptopa czy samochodu). W dużej części, koszty prowadzenia firmy można jednak odliczać od dochodu.

Należy również pamiętać, że w przypadku własnej działalności, ZUS wciąż musi być opłacany. Obowiązek ten leży w całości na osobie prowadzącej firmę. W pierwszych 2 latach przedsiębiorca może jednak skorzystać z ulg.

Umowa o pracę czy własna działalność gospodarcza – co wybrać?

Główną zaletą własnej działalności gospodarczej jest duża niezależność, elastyczność i swoboda działania. Prowadzenie firmy pozwala także na uzyskanie wyższego wynagrodzenia i daje nieograniczony potencjał zarobkowy. Z drugiej strony, wiąże się z większym ryzykiem i koniecznością samodzielnego opłacania składek ZUS, a także nie zapewnia stabilności finansowej czy przywilejów pracowniczych (np. prawa do płatnego urlopu). Wymaga również dużej odpowiedzialności i samodyscypliny.

Z kolei praca na etacie może być nieco bardziej ograniczająca – wymaga wypełniania obowiązków pod kierownictwem przełożonego, w określonym przez niego miejscu i czasie. Przynosi również z góry ustalone zarobki. Jej zaletą jest jednak brak konieczności  samodzielnego załatwiania kwestii formalnych, stabilność zatrudnienia, a także posiadanie wielu uprawnień wynikających z przepisów kodeksu pracy.

Jak widać, zarówno praca na etacie, jak i własna działalność gospodarcza mają swoje wady i zalety. Należy więc dokładnie przemyśleć, które rozwiązanie może okazać się korzystniejsze.