Rewolucja cyfrowa niezmiennie kształtuje globalną rzeczywistość, a sztuczna inteligencja rozpoczyna transformację sposobu, w jaki żyjemy i wchodzimy w interakcje społeczne. Ta przełomowa technologia, oparta na uczeniu maszynowym, zdolna do szybkiego przetwarzania ogromnych ilości informacji, wkracza też wyraźnie do sektora logistycznego - branży bazującej na wielkiej ilości danych, które idealnie nadają się do integracji za pomocą AI.
Warto przyjrzeć się potencjałowi sztucznej inteligencji w logistyce i sprawdzić, co jej obecność oznacza dla pracowników. Warto też przyjrzeć się zestawom umiejętności, które będą kształtowane przez AI, ale także wpływowi technologii na strategie pozyskiwania talentów.

sztuczna inteligencja - jak to działa?
Sztuczna inteligencja (AI) to złożone systemy, które umożliwiają komputerom i maszynom symulowanie ludzkiej umiejętności i inteligencji. Swoją wiedzę opier na danych wsadowych, identyfikując skomplikowane wzorce pomagające w interpretacji i rozwiązywaniu zadań, a przede wszystkim podejmowaniu decyzji. Rozumiejąc jednocześnie naturalny ludzki język, umożliwia sprawną komunikację, a wręcz interakcje człowieka z AI.
Z technicznego punktu widzenia sztuczna inteligencja wykorzystuje algorytmy i zaawansowane techniki, takie jak uczenie maszynowe, do przetwarzania obszernych zbiorów danych. Algorytmy te umożliwiają systemom AI wnioskowanie, identyfikowanie powiązań i generowanie prognoz lub zautomatyzowanych odpowiedzi. Integrując te technologie, sztuczna inteligencja dąży do naśladowania i wzmacniania ludzkich umiejętności poznawczych.
co sektor logistyki może zyskać dzięki AI?
Zdolność AI do szybkiego przetwarzania i analizowania ogromnych zbiorów danych może znacznie poprawić zarządzanie logistyką i łańcuchem dostaw w małych i średnich firmach, umożliwiając:
- precyzyjne prognozowanie popytu
- wydajną optymalizację szlaków transportowych
- inteligentne zarządzanie stanem magazynowym
- strategiczne alokowanie zasobów kadrowych
- skuteczne pozyskiwanie talentów
precyzyjne prognozowanie popytu
Wykorzystując uczenie maszynowe i analitykę predykcyjną, AI stanowi potężne narzędzie dla firm zajmujących się logistyką i łańcuchem dostaw, umożliwiając precyzyjne prognozowanie popytu i wielkości dostaw. Ta przewaga technologiczna oznacza korzyści, takie jak lepsze planowanie, skrócenie okresów przestoju, lepsze zarządzanie zasobami i większa precyzja w zarządzaniu zapasami magazynowymi. Rezultatem takich innowacji są niższe koszty operacyjne, większe zyski i lepsza realizacja usług na rzecz klientów.
Według Precedence Research, do 2033 roku skumulowany roczny wskaźnik wzrostu inwestycji w AI w sektorze logistyki wyniesie 46,72%. Znaczna część tych inwestycji będzie najprawdopodobniej obejmować rozwiązania pozwalające na prognozowanie popytu.
wydajna optymalizacja szlaków transportowych
Optymalizacja szlaków transportowych to kolejna zaleta rozwiązań opartych na AI, które mogę mieć zastosowanie w logistyce. Zarówno w przypadku transportu drogowego, kolejowego, morskiego czy lotniczego, analiza takich czynników, jak odległość, natężenie ruchu, utrudnienia drogowe, warunki pogodowe, harmonogram pracy portów morskich czy lotniczych, harmonogramy dostaw, sztuczna inteligencja może zidentyfikować najbardziej efektywne trasy i środki transportu towarów. Zapewnia to nie tylko dokładniejsze czasy dostaw, ale także obniża zużycie zasobów, w tym paliwa, zwiększając zrównoważony charakter operacji logistycznych. Jeden z liderów transportu morskiego wylicza na przykład, że wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala firmie zmniejszyć roczne zużycie paliwa o 2,5%.
inteligentne zarządzanie stanem magazynowym
Zautomatyzowane systemy sortowania stanu magazynowego, których częścią roboty w centrach logistycznych, kompletujące i pakujące towary przez całą dobę, w połączeniu z oprogramowaniem pozwalające na monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym, przekształcają magazyny w zaawansowane i inteligentne ekosystemy. Rezultatem jest większa wydajność, mniej błędów i skrócenie okresów przestoju. Usprawniając procesy i automatyzując zadania dotychczas manualne, rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji łagodzą również negatywny wpływ niedoboru pracowników w centrach magazynowych.

strategiczne alokowanie zasobów kadrowych
Alokacja zasobów kadrowych to obszar, w którym sztuczna inteligencja może przynieść znaczne korzyści sektorowi logistyki. Wykorzystując możliwości AI w zakresie monitorowania kluczowych danych w czasie rzeczywistym, rozpoznawania wzorców na podstawie historycznych i bieżących danych, wykrywania zakłóceń i przewidywania wolumenu dostaw, małe i średnie firmy mają możliwość opracowania skutecznych długoterminowych planów zatrudnienia i planów awaryjnych w obszarze zasobów kadrowych na wypadek nagłych okoliczności wpływających na procesy logistyczne. Ponadto sztuczna inteligencja umożliwia zautomatyzowane tych planów, co uwalnia czas kadry zarządzającej przedsiębiorstwa.
skuteczne pozyskiwanie talentów
Randstad jest światowym liderem w pozyskiwaniu talentów, dlatego mamy możliwość obserwowania jak transformacja AI wpływa na rekrutacje i zarządzanie talentami - zarówno stałą częścią kadry, jak i pracownikami tymczasowymi. Nasi eksperci nie mają wątpliwości, że wdrożenie sztucznej inteligencji, w tym hiperautomatyzacja, może w dużym stopniu usprawnić procesy pozyskiwania talentów w sektorze logistyki.
Hiperautomatyzacja, definiowana przez specjalistów firmy Gartner jako zdyscyplinowane podejście biznesowe, które organizacje wykorzystują do szybkiej identyfikacji, weryfikacji i automatyzacji jak największej liczby procesów biznesowych i IT, może mieć zastosowanie w pozyskiwaniu talentów. Zaawansowana technologia AI może zautomatyzować weryfikację CV i usprawnić dopasowywanie kandydatów do warunków określonych w ofertach pracy - pozwala szybko przetwarzać informacje zawarte w CV i formularzach aplikacyjnych, oceniając umiejętności, doświadczenie i potencjał rozwoju. Co więcej, oparte na sztucznej inteligencji czatboty mogą ułatwiać stałe angażowanie kandydata w proces rekrutacji, co jest istotne w czasach, gdy osoby poszukujące pracy, bez kontaktu ze strony rekrutującej firmy, często rezygnują. Takie rozwiązania pomagają też planować rozmowy kwalifikacyjne i obsługę rutynowych zapytań, dotyczących na przykład warunków oferty i procesu rekrutacji.
AI oznacza podnoszenie kompetencji
Jeśli rozważasz częściowe lub kompleksowe wdrożenie AI w swojej firmie, w swoich procesach logistycznych i zarządzaniu łańcuchem dostaw, warto pamiętać, że wymaga to inwestycji zarówno w technologię, jak i kadry. Dlatego też opracowanie kompleksowego planu ma kluczowe znaczenie przed rozpoczęciem transformacji AI. Plan ten powinien jasno określać etapy i harmonogram wdrażania technologii, uwzględniać potrzeby w zakresie podnoszenie kwalifikacji pracowników i pozyskiwania talentów. Należy pamiętać, że elementy te są ze sobą powiązane. Koordynując te wysiłki, możesz zapewnić płynniejszą transformację organizacji i zmaksymalizować korzyści płynące z wdrożenia sztucznej inteligencji w logistce.
