By szybko znaleźć dobrą pracę, należy działać wielotorowo. Nieocenioną pomocą w zdobyciu zatrudnienia jest Internet, który pozwala wykorzystać nowatorskie sposoby i skoordynować wszelkie podejmowane w tym celu działania. Gdzie i jak szukać pracy w sieci?

grupy zainteresowań na facebooku

By szukanie zatrudnienia przez Internet przyniosło pożądany skutek, warto wykorzystać pełnię jego możliwości, a nie tylko popularne serwisy ogłoszeniowe. Przepustką do kariery mogą stać się grupy zainteresowań na Facebooku. Obok ciekawych artykułów i branżowych newsów, często pojawiają się tam także atrakcyjne oferty pracy. Wystarczy więc dołączyć do grup zainteresowań, które tworzą się w ramach określonych specjalizacji, i uważnie je obserwować. A nuż ktoś udostępni interesujące ogłoszenie.

Dołączenie do grup zainteresowań na Facebooku i bierne przyglądanie się im nie ma jednak wiele wspólnego z efektywnym szukaniem pracy przez Internet. Warto więc publikować własne wpisy i komentować treści udostępniane przez innych. Pozwala to wyróżnić się na tle użytkowników grupy oraz zbudować wizerunek eksperta. Zwiększa to także prawdopodobieństwo, że pracodawca, widząc naszą aktywność, sam się zgłosi z propozycją zatrudnienia.

pomysłowe wiedoprezentacje/wideo CV

Chociaż klasyczne CV wciąż stanowi jeden z najważniejszych dokumentów aplikacyjnych, który decyduje o tym, czy osoba starająca się o posadę zostanie zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną, to powoli odchodzi do lamusa. Zastępują je wiedoprezentacje i wideo CV. To nieszablonowe rozwiązania, które podkreślają pomysłowość kandydata i pozwalają mu zaprezentować się z jak najlepszej strony. Są dość powszechne w Europie Zachodniej, w Polsce dopiero co zdobywają zainteresowanie. Bez cienia wątpliwości można jednak rzec, że szturmem podbijają branżę HR.

Nie ma w tym nic dziwnego. Liczone w setkach dokumenty aplikacyjne, które codziennie lądują na biurkach rekruterów lub zalegają w skrzynkach mejlowych, wcale nie zachęcają do lektury. Inaczej jest w przypadku krótkiego nagrania. Jego obejrzenie wymaga zdecydowanie mniej zaangażowania niż przeczytanie życiorysu. Dlatego wiedoprezentacje i wideo CV są z chęcią przyjmowane przez rekruterów, także przez wzgląd na to, że pozwalają ocenić umiejętność autoprezentacji kandydata.

Mają one tę jeszcze przewagę nad klasycznymi życiorysami, że zapoznanie się z nimi zajmuje zaledwie kilka chwil. Biorąc pod uwagę presję czasową, pod którą działają rekruterzy, stanowią rozwiązanie naprawdę ułatwiające ich pracę. Dodatkowo ukazują zaangażowanie i determinację osoby starającej się o posadę.

pomysłowe posty na linkedinie

LinkedIn to portal społecznościowy, który ułatwia zawieranie kontaktów zawodowo-biznesowych. Szacuje się, że co dzień loguje się do niego 260 milionów użytkowników. Posiadanie profilu w tym serwisie powoli przestaje być więc kwestią wyboru, a staje się koniecznością. Dlaczego? Jak wskazują różne badania, aż 64-94% rekruterów używa LinkedIn do szukania kandydatów i ich sprawdzania. Robi to wrażenie. Prawda?

Samo posiadanie konta w serwisie może jednak okazać się niewystarczające, by zainteresować przyszłego pracodawcę naszą kandydaturą. Dobrze widzianą praktyką jest publikowanie ciekawych postów na swoim profilu. Pokazują one nie tylko zainteresowanie branżą, ale również pozwalają budować własną markę i wizerunek wykwalifikowanego specjalisty w sieci. Udostępniając branżowe treści, zawsze warto opatrzyć je komentarzem. Zachęca to do szerszej dyskusji oraz umożliwia wyrażenie własnego zdania na dany temat, co dla rekrutera jest wyrazem asertywności kandydata.

jak wykazać się kreatywnością jako kandydat?

Nawet jeśli potencjalny pracodawca wymaga klasycznego CV, nie oznacza to, że nie można udoskonalić jego formy na tyle, by przyciągało uwagę i budziło większe zainteresowanie. Niestandardowy układ tekstu czy też oryginalna kolorystyka to strzał w dziesiątkę. Nie ma co jednak szaleć z efektami. Ma być prosto i przejrzyście, co podkreśli profesjonalizm kandydatury.

By uwypuklić cechy osobowościowe predysponujące nas do objęcia danego stanowiska i zatuszować ewentualne braki doświadczenia zawodowego, warto sięgnąć po dostępne w sieci narzędzia z zakresu psychometrii. W atrakcyjny sposób zaprezentują one pracodawcy nasze mocne strony i styl zachowania. By wykazać się kreatywnością jako kandydat, można również umieścić w CV odnośnik do prowadzonego bloga lub własnej strony internetowej.

nietuzinkowe rozwiązania wykraczające poza wertowanie ogłoszeń w portalach pracy

Wertowanie ogłoszeń w portalach internetowych jest zajęciem żmudnym, czasochłonnym i często nie przynosi pożądanych skutków. Wręcz przeciwnie – budzi frustrację i zniechęcenie, zwłaszcza jeśli na kilkadziesiąt wysłanych zgłoszeń, otrzymujemy raptem kilka odpowiedzi. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zrezygnować z tego sposobu szukania zatrudnienia. Warto go jednak uzupełnić o pewne niestandardowe metody, które, jak się okazuje, są niezwykle skuteczne.

Coraz bardziej naturalnym miejscem poszukiwań pracy stają się wspomniane wcześniej portale networkingowe: Facebook oraz LinkedIn. Można je wykorzystać na różne sposoby. Przykładem nietuzinkowego rozwiązania jest facebookowy profil „Chcę, żeby Szczepan pracował dla Brainshake.pl!”. Co prawda, ostatecznie zainteresowany nie został zatrudniony w firmie, jednak sama inicjatywa jest godna uwagi i wskazuje, jak duży potencjał drzemie w mediach społecznościowych.

Do zdobycia wymarzonej posady można wykorzystać także Instagram oraz Pinterest, publikując CV w formie interesującej grafiki. Teoretycznie serwisy te nie służą do prezentacji życiorysu, jednak obok tak przygotowanego CV nie sposób przejść obojętnie.

Internet pozwala zdywersyfikować źródła poszukiwań pracy, co zdecydowanie ułatwia osiągnięcie celu, jakim jest szybkie zdobycie wymarzonej posady. Umożliwia również zastosowanie nietuzinkowych metod, które podnoszą atrakcyjność kandydata w oczach rekrutera i przyszłego pracodawcy. Warto je stosować. Charakteryzują się bowiem wysoką skutecznością.