W czasach kryzysu dla wielu działów HR obsadzanie nieoczekiwanych wakatów, radzenie sobie z nieplanowanymi zwolnieniami i jednoczesna realizacja celów biznesowych bywa dużym wyzwaniem. Nie musi tak jednak być. Dzięki odpowiedniej strategii HR, działy te mogą być jeszcze bardziej proaktywne i lepiej przygotowane na nieprzewidziane wyzwania. W ten sposób możliwe jest zapewnienie dostępu do grupy pracowników, którzy w optymalny sposób będą zaspokajać zmienne potrzeby produkcyjne w krótszej i dłuższej perspektywie. Ponadto będzie to mieć także istotny wpływ na wyniki organizacji i kluczowe wskaźniki efektywności.

Jak zbudować strategię pozyskiwania talentów? Pobierz poradnik.

jak zwiększyć proaktywność działu HR

Warunkiem rozwoju w niepewnych czasach pełnych wyzwań i osiąganie celów biznesowych jest proaktywna strategia HR, która pomaga również dopasować się do wahań rynku.

W  opracowanym przez Deloitte raporcie 2020 Global Human Capital Trends czytamy, że firmy muszą inwestować w „gotowość na zmierzenie się z niepewną przyszłością”, jeżeli chcą odnosić sukcesy w „świecie, w którym jedynym stałym składnikiem jest zmiana”. Ponad połowa (53%) firm biorących udział w badaniu przyznała, że w ciągu kolejnych trzech lat co najmniej 1/2 ich pracowników będzie musiała pozyskać nowe kompetencje.

Przeczytaj artykuł: ocena kompetencji: jak sprawić, aby przynosiła właściwe rezultaty?

Cele biznesowe i ich realizacja wymaga zmiany strategii hr na taka, która pozwala zagwarantować, że odpowiednio wykwalifikowani pracownicy będą dostępni we właściwym momencie. Poniżej podpowiadamy, jak w czterech krokach wpłynąć na większą proaktywność Twojego działu HR.

dostosowanie strategii HR, a długoterminowe cele biznesowe

Jednym z kluczowych zadań działu HR jest przewidywanie, jakie umiejętności będą potrzebne w przyszłości. Dlatego konieczna jest ścisła współpraca z osobami podejmującymi decyzje strategiczne, aby dostosować strategię HR do długoterminowych celów biznesowych. Tylko w ten sposób można przewidzieć, jakie stanowiska i zespoły najprawdopodobniej będzie trzeba obsadzić w najbliższym czasie.

jak tworzyć strategię hr, która pozwoli pozyskać osoby niezbędne, by osiągać cele biznesowe
jak tworzyć strategię hr, która pozwoli pozyskać osoby niezbędne, by osiągać cele biznesowe
people.png

jak zbudować strategię pozyskiwania talentów?

pobierz

stworzenie puli wykwalifikowanych pracowników

Po określeniu stanowisk i stworzeniu planu przyszłych potrzeb w zakresie zatrudnienia, które zrealizują przyszłe cele biznesowe, nadchodzi czas na kolejny krok – należy zapewnić sobie możliwość pozyskania talentów i szybkiego obsadzenia tych stanowisk, gdy zajdzie taka potrzeba. Aby to osiągnąć, należy przyjąć proaktywną postawę w tworzeniu puli wykwalifikowanych pracowników. Gotowa baza potencjalnych kandydatów pozwala nie marnować czasu na ich pozyskiwanie w przypadku pojawienia się niespodziewanego wakatu.

Przeczytaj, jak randstad może pomóc zatrzymać utalentowanych pracowników.

Istnieją różne sposoby tworzenia puli wykwalifikowanych pracowników. Można na przykład wysyłać swoich przedstawicieli na wydarzenia i konferencje networkingowe, prosić obecnych pracowników o polecenia, albo dodawać do zakładek interesujące profile w serwisie LinkedIn. Dzięki narzędziom takim jak Brazen można to robić nawet online. Po zidentyfikowaniu potencjalnych kandydatów należy im wyjaśnić, że chociaż obecnie firma nie prowadzi rekrutacji, to w przyszłości prawdopodobnie będzie mogła im zaproponować stanowiska odpowiadające ich kompetencjom. Warto też stale utrzymywać kontakt z kandydatami aż do momentu pojawienia się potrzeby związanej z zatrudnieniem.

korzystanie z elastycznych form zatrudnienia

Aby przygotować swoją firmę na nieprzewidziane zdarzenia, trzeba uelastycznić strategię pozyskiwania pracowników. W porównaniu do tradycyjnego stałego zatrudnienia rośnie znaczenie elastycznych form zatrudnienia, bo zapewniają one dostęp do właściwych kompetencji wtedy, gdy faktycznie są potrzebne, a to wpływa na ograniczanie kosztów w przedsiębiorstwie.

Badanie przeprowadzone przez American Express wykazało, że 75% przedsiębiorstw uważa, iż zatrudnianie podwykonawców, freelancerów i pracowników tymczasowych będzie w nadchodzących latach stanowiło istotny element ich praktyk w zakresie zatrudnienia.

wzmocnienie marki pracodawcy

Silna marka pracodawcy przyciąga lepiej wykwalifikowanych kandydatów. Dlatego trzeba nieustannie mieć na uwadze docieranie do kandydatów z informacjach o kulturze organizacyjnej firmy, świadczeniach w niej dostępnych i dodatkowych korzyściach dla pracowników i kandydatów. Na przykład wielu milenialsów zwraca uwagę na wartości ważne dla pracodawcy i zaawansowane technologie, które pozwolą im stale się rozwijać i zdobywać nową wiedzę.

dowiedz się więcej, jak realizować cele biznesowe dzięki wykwalifikowanym pracownikom

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak uczynić pracę Twojego zespołu HR jeszcze skuteczniejszą, zajrzyj do naszego przewodnika, który pozwoli Ci stworzyć zbudować strategię pozyskiwania utalentowanych pracowników.

people.png

jak zbudować strategię pozyskiwania talentów?

pobierz
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się