W dzisiejszych czasach zakłady produkcyjne, przedsiębiorstwa motoryzacyjne i logistyczne zmagają się z tym samym problemem – niedoborem pracowników. Pandemia pogłębiła problem globalnego niedoboru utalentowanych pracowników, jednak motywacje składanych masowo rezygnacji są takie same: brak zadowolenia z pracy, brak zaangażowania i względy finansowe. 

Firmy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej powinny stworzyć i dopracować rozwiązania z zakresu zarządzania pracownikami w zakresie rekrutacji i utrzymywania utalentowanych pracowników. Na szczęście nasz zespół w Randstad specjalizuje się nie tylko w strategiach rekrutacji, ale również zapewnia zarządzanie pracownikami tymczasowymi, w tym w zakresie wdrażania i szkolenia pracowników oraz planowania elastycznej pracy zmianowej.

Oto kilka sposobów, w jakie wsparcie ze strony Randstad może pomóc poprawić wskaźnik utrzymania pracowników i pomóc z zarządzaniem tymczasowymi pracownikami. 

hand

Pobierz case study, aby dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach do zarządzania pracownikami.

pobierz case study

oferowanie konkurencyjnych wynagrodzeń

W obecnej niepewnej gospodarce coraz więcej przedsiębiorstw szuka sposobów na ograniczenie wydatków. Może się wydawać, że ostatnią rzeczą, jaką może zaoferować Twoja firma, są wyższe płace. Jednak jeżeli aktualny poziom wynagrodzenia nie będzie wystarczająco konkurencyjny, aby przyciągnąć i zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników, możesz stracić więcej niż tylko koszt podwyżki wynagrodzeń.

Nowe analizy porównawcze przeprowadzane przez Stowarzyszenie Zarządzania Zasobami Ludzkimi sugerują, że średni koszt zatrudnienia jednego pracownika to 4700 USD. Ale nie jest to ostateczna kwota. Nie uwzględnia ona kosztów miękkich, takich jak koszt czasu spędzonego przez kierowników na współpracy z personelem działów HR, w ramach której przekazują oni wymogi dotyczące danego stanowiska i weryfikują kandydatury. A co ze zmniejszeniem wydajności w sytuacji, gdy brakuje pracownika albo nowy pracownik jest wdrażany do swoich obowiązków? Stowarzyszenie Zarządzania Zasobami Ludzkimi twierdzi, że koszty mogą wynosić trzy- lub czterokrotność wynagrodzenia nowego pracownika.   

Ostatecznie podwyżka wynagrodzenia może być o wiele bardziej opłacalna dla przedsiębiorstwa niż pokrycie kosztów rekrutacji i wdrożenia w przypadku zastępowania pracowników niezadowolonych ze swojego wynagrodzenia. Nasz zespół Randstad może wyjaśnić, w jaki sposób zrekompensować podwyżki wynagrodzenia wprowadzeniem innych rozwiązań kadrowych, aby jak najlepiej wykorzystać środki przeznaczone na wynagrodzenia.

Z pewnością odpowiednie wynagrodzenie może zapewnić Twojej spółce konkurencyjną pozycję podczas rekrutacji nowych talentów, ale czy to wystarczy, aby zapobiec odejściu najbardziej utalentowanych pracowników? Badania sugerują, że tak.

Takie czynniki motywujące jak elastyczny grafik; poczucie, że wykonywana praca jest znacząca oraz inne aspekty społeczne są ważne dla pracowników, jednakże pieniądze nadal są najważniejszym czynnikiem. Według przeprowadzonej przez PwC w 2022 r. Ankiety dotyczącej nadziei i obaw pracowników na całym świecie, 71% pracowników twierdzi, że wynagrodzenie jest dla nich najważniejszym czynnikiem przy wyborze miejsca pracy. Ponadto 35% pracowników planuje w przyszłym roku zażądać podwyżki. 

Rosnąca inflacja napędzana zakłóceniami łańcucha dostaw, pandemią i konfliktem rosyjsko-ukraińskim sprawia, że wielu osobom trudno jest utrzymać swój obecny standard życia. W rezultacie pracownicy, którzy są zadowoleni ze swojej pracy, mogą nie mieć innego wyboru niż szukanie lepiej płatnej pracy, aby zapewnić byt sobie i swoim rodzinom.

Nadszedł czas, aby przyjrzeć się podwyżkom związanym z kosztami utrzymania i sprawdzić, czy potrzeby Twoich pracowników są zaspokajane. Proaktywne podejście do spełniania oczekiwań pracowników i skuteczna komunikacja w sprawie polityki wynagrodzeń może pomóc Ci uniknąć odejścia wartościowego pracownika.

Group of colleagues (two males, one female) leaving work. Bicycle. Two caucasian males. One African-American woman. Checkered shirt and striped T-shirt. Primary color red. Secondary color yellow.
Group of colleagues (two males, one female) leaving work. Bicycle. Two caucasian males. One African-American woman. Checkered shirt and striped T-shirt. Primary color red. Secondary color yellow.

wzmocnij markę i reputację pracodawcy

W badaniu stanu globalnego środowiska pracy z 2022 r. przeprowadzonym przez Gallup wzięli udział pracownicy z 96 krajów, którzy odpowiadali na pytania dotyczące ich własnej oceny swojego zdrowia psychicznego oraz jego wpływu na postrzeganie wykonywanej pracy. Niestety, tylko nieco ponad jedna piąta pracowników czuje się zaangażowana w miejscu pracy i odpowiednio tylko jedna trzecia ankietowanych czuje zadowolenie ze swojego życia.

Wiele firm z branży produkcyjnej, motoryzacyjnej i logistycznej poczyniło wielkie postępy w poprawie zaangażowania pracowników, ale inne przedsiębiorstwa miały pod tym względem trudności. W niektórych przypadkach przyczyną, dla której wysiłki firm nie zwiększają poczucia zaangażowania u pracowników, jest fakt, iż pracodawcy mają trudności z pełnym zrozumieniem potrzeb ich pracowników.

Zespół Randstad od lat obserwował ten dysonans na linii pracownik-pracodawca i dlatego nasze rozwiązania z zakresu zarządzania kadrami obejmują kompleksowe badania marki pracodawcy i analizy. Na podstawie szeroko zakrojonych badań całej branży i spółki zapewniamy cenne wskazówki, aby pomóc Ci lepiej zrozumieć potrzeby nowych kandydatów, jak również aktualnych pracowników.

Z tymi informacjami w ręku Twój zespół będzie mieć dostęp do narzędzi i danych, których potrzebuje, aby zbudować pakiet świadczeń dodatkowych pozwalający nie tylko przyciągnąć najbardziej utalentowanych pracowników w branży, ale również zachęcić aktualnych pracowników, aby zostali na dłużej. To z kolei może pomóc zwiększyć zaangażowanie pracowników i zbudować markę pracodawcy, która przynosi wyniki i poprawia reputację spółki wśród byłych, aktualnych i potencjalnych pracowników.

Oprócz ograniczania rotacji, zwiększenie zaangażowania pracowników podwyższa również wydajność i zmniejsza wskaźnik nieobecności oraz ogranicza problemy związane z bezpieczeństwem. Według zbiorczych wyników z baz danych Gallup – przedsiębiorstwa świadczącego usługi analityczne i doradcze – przedsiębiorstwa z wysokimi wskaźnikami zaangażowania pracowników są o 14% bardziej produktywne, osiągają o 18% lepsze wyniki sprzedażowe oraz o 23% lepsze wyniki finansowe – są to wystarczające powody do przeznaczenia zasobów na zwiększanie zaangażowania pracowników i poprawę wskaźnika utrzymania pracowników.

quote icon

„Zwiększenie zaangażowania pracowników podwyższa również produktywność i zmniejsza wskaźnik nieobecności oraz ogranicza problemy związane z bezpieczeństwem”.

połóż większy nacisk na wdrażanie, aby przyspieszyć proces aklimatyzacji

W innym sprawozdaniu Gallup przedstawia wyniki badania procesu wdrożenia. Firma wykazała, że doświadczenia pracowników można porównać do podróży składającej się z kilku etapów: przyciągnięcia kandydata, przyjęcia oferty pracy, wdrożenia, budowania zaangażowania, wykonywania obowiązków, rozwoju oraz, ostatecznie, odejścia pracownika w dobrej atmosferze.

Dlaczego etap wdrażania jest tak ważny z zarządzaniu pracownikami tymczasowymi? W trakcie procesu wdrażania pracownik utwierdza się w decyzji o przyjęciu oferty pracy. Następnie przechodzi on do kolejnego etapu podróży – budowania zaangażowania.

Jednakże w przypadku problemów z wdrażaniem pracownik może „zbyt szybko” zdecydować, że praca ta nie jest dla niego odpowiednia. W rezultacie utracisz pracownika zanim będzie miał szanse się zaangażować.

Często się to zdarza, a ostatecznie może to kosztować Twoją spółkę tysiące albo dziesiątki tysięcy dolarów rocznie. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że w przypadku gdy pula pracowników tymczasowych jest zbyt mała, nie będziesz w stanie wyrobić normy produkcyjnej.

Dobre wieści są takie, że istnieje bezpośredni związek między procesem wdrażania a zadowoleniem z pracy. Firma Gallup odkryła, że dobry proces wdrażania nowych pracowników zwiększa prawdopodobieństwo, że pracownicy będą bardzo zadowoleni ze swojej pracy – nawet 2,6-krotnie

Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów proces wdrażania powinien zacząć się pierwszego dnia, na przykład w dniu, w którym nowy pracownik przyjmuje stanowisko. Ten krok może obejmować zwykły list powitalny zawierający więcej informacji na temat spółki i kultury w miejscu pracy albo wymóg wypełnienia przez pracownika dokumentów dla nowo zatrudnionych pracowników. Zanim pracownik zacznie pracę, powinien przejść kompleksowy proces wdrażania, obejmujący wartości spółki i pomagający nowemu pracownikowi zaaklimatyzować się jak najszybciej i jak najskuteczniej.

Randstad może zająć się całym procesem wdrażania za Ciebie. Rozumiemy jednak, że każda spółka posiada unikatowe słabe punkty i wymogi. Dlatego też oferujemy spersonalizowane rozwiązania, które pozwolą Ci wybrać, które części procesu wdrażania chcesz powierzyć naszemu zespołowi, a które chcesz zrealizować we własnym zakresie.

Przykładowo modele pracy hybrydowej i zdalnej zadomowiły się już na dobre – może to wpłynąć na niektóre z Twoich procesów wdrożeniowych. To bardzo ważne, aby nowi pracownicy nawiązali więź ze swoimi przełożonymi, dlatego skorzystaj z aplikacji i oprogramowania, które umożliwiają przekazywanie wiedzy, a jednocześnie zapoznanie się i stworzenie poczucia koleżeństwa.

Niezależnie od zapotrzebowania Twojego przedsiębiorstwa na bezpośrednie usługi możemy pomóc Ci stworzyć proces wdrażania, który zwiększy zaangażowanie pracowników, przyspieszy proces aklimatyzacji i zachęci nowych pracowników, aby przechodzili do dalszych etapów swojej podróży.

hand

Pobierz case study, aby dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach do zarządzania pracownikami.

pobierz case study

od początku zatrudniaj odpowiednich pracowników

Jednym z najlepszych sposobów na zmniejszenie rotacji jest zatrudnienie odpowiednich pracowników już od samego początku. Możesz poprawić wyniki rekrutacji poprzez stworzenie bardziej wnikliwego procesu zatrudniania. Na pierwszy rzut oka opracowanie bardziej szczegółowego procesu zatrudniania może się wydawać mało opłacalne w sytuacji, gdy masz problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Jednak alternatywą jest niekończący się cykl wysokiej rotacji pracowników.

Możesz poprawić wyniki rekrutacji poprzez stworzenie bardziej rygorystycznego procesu zatrudniania. Na pierwszy rzut oka opracowanie bardziej wybiórczych strategii zatrudniania może się wydawać mało opłacalne w sytuacji, gdy masz problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Jednak alternatywą jest niekończący się cykl wysokiej rotacji pracowników i słabe wyniki albo ryzyko zatrudnienia toksycznych ludzi, którzy odstraszą niektórych z Twoich najbardziej utalentowanych pracowników.

Wybierając nowych pracowników, uwzględnij nadchodzące zmiany, takie jak cyfryzacja i automatyzacja. Biorąc pod uwagę czwartą rewolucję przemysłową w branży produkcyjnej, motoryzacyjnej i logistycznej, ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujesz jest zatrudnienie i wdrożenie pracownika, którego stanowisko wkrótce stanie się niepotrzebne. Jednakże zatrudnienie pracowników, którzy będą w stanie zdobyć nowe umiejętności, może pomóc zapewnić sukces w zakresie przekwalifikowywania pracowników. Przekwalifikowanie to opłacalna strategia, dzięki której obecni pracownicy nauczą się wykonywać nowe zadania, co pomoże Ci uzupełnić przyszłe niedobory umiejętności w Twojej branży.

Randstad nigdy nie oferuje takich samych rozwiązań dla wszystkich. Zamiast tego poświęcamy czas na to, aby zrozumieć zarówno trendy w branży, jak i warunki panujące w firmie, w tym kulturę organizacyjną w miejscu pracy, procedury biznesowe oraz zapotrzebowanie i cele związane z zatrudnieniem.

Wykorzystujemy wartościowe dane analityczne do opracowania rzetelnego procesu zatrudniania, który nie tylko przyciągnie wykwalifikowanych pracowników, ale również pomoże zidentyfikować kandydatów, którzy będą nadawać się do Twojej firmy i na dane stanowisko. Proces ten z kolei skutkuje lepszymi wynikami procesu zatrudnienia, w tym powala uzyskać większą liczbę zatrzymanych pracowników.

stosuj kompleksowe rozwiązania z zakresu zarządzania zespołem

Jeżeli Twoja firma polega w znacznej mierze na pracownikach tymczasowych, zastanów się nad nawiązaniem współpracy z Randstad Inhouse Services. Zajmiemy się codziennymi obowiązkami z zakresu obsługi kadrowej, co pozwoli Ci zająć się ważniejszymi zadaniami. Nasz zespół składa się z kierownika ds. handlowych, kierownika ds. procesów i specjalisty ds. księgowości, których ma również dostęp do zespołu wspierającego w zakresie prawa, zgodności z przepisami i BHP. Ponadto będziesz mieć również kontakt z konsultantem pracującym na miejscu, który zajmie się różnymi problemami w ciągu dnia i w razie potrzeby zapewni profesjonalne wskazówki.

Randstad może zająć się wszystkim od rekrutacji i selekcji po proces wdrażania oraz zapoznanie z planem zmian i prognozowanie. Będziemy współpracować z Tobą bezpośrednio w celu ustalenia, które aspekty zarządzania pracownikami tymczasowymi chcesz przekazać naszemu zespołowi.

Przekazanie naszemu zespołowi niektórych albo wszystkich tych zadań zapewni Twojemu zespołowi wewnętrznemu możliwość skupienia się na relacjach między pracownikami i wzmacnianiu kultury firmy. 

Jeżeli Twoja firma ma problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników, których potrzebuje, aby utrzymać wydajność, priorytetowe traktowanie kwestii zatrzymania pracowników może być skutecznym rozwiązaniem. Dowiedz się, w jaki sposób Randstad pomógł jednej ze spółek poprawić ogólny wskaźnik zatrzymania pracowników, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów kadrowych.

Jest to zaktualizowana wersja artykułu, który pierwotnie opublikowano dnia 30 listopada 2021.

hand

Pobierz case study, aby dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach do zarządzania pracownikami.

pobierz case study
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

human forward.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się