Feedback, czyli informacja zwrotna, to jedno z najcenniejszych narzędzi w pracy rekrutera. Jeśli jest przekazywany umiejętnie, z jednej strony pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, a z drugiej stanowi fundament doskonałego candidate experience, ponieważ wzmacnia zaufanie kandydata do pracodawcy i rekrutera.
Ale czy istnieje przepis na feedback idealny? Jak przekazywać informacje zwrotne, by były wartościowe dla kandydata i co warto o nich wiedzieć, by rekrutować skuteczniej?
feedback idealny: nie cel, a drogowskaz.
Idealny feedback powinien być raczej drogowskazem rekrutera niż celem samym w sobie. Właśnie dlatego warto przede wszystkim zastanowić się nad tym, jaki powinien być feedback, by efektywnie wspierał rozwój kandydata i jego dobre doświadczenia w procesie. A także: co zrobić, by był możliwie jak najbardziej wartościowy i skuteczny.
Wartościowy feedback rekrutacyjny to taka informacja zwrotna, która jest dopasowana do odbiorcy, trafna, uczciwa wobec kandydata i przede wszystkim konkretna. Przykładowo: przekazanie osobie rekrutowanej suchej i ogólnej wiadomości, że nie pasuje do zespołu, niewiele powie jej o tym, co właściwie wpłynęło na decyzję rekrutera. Z kolei informacja typu: „Twoje umiejętności techniczne są imponujące, ale zabrakło nam przykładów dotyczących tego, jak radzisz sobie w pracy zespołowej” – daje już jasny sygnał, nad czym dana osoba powinna popracować, by wzmocnić swoją kandydaturę na kolejnych etapach lub w przyszłych rekrutacjach.
Właśnie dlatego warto doskonalić umiejętności pomagające udzielać wartościowych informacji zwrotnych kandydatom – wśród nich dużą rolę odgrywa zwłaszcza zdolność uważnego słuchania i wyciągania wniosków oraz gotowość do stosowania dobrych branżowych praktyk w tym zakresie.
co powinien zawierać wartościowy feedback?
Informacja zwrotna, która będzie dla kandydata cennym wsparciem w rozwoju zawodowym, powinna przede wszystkim:
- obfitować w konkretne informacje oraz przykłady dotyczące tego, jak kandydat zaprezentował się w procesie oraz tego, co poszło dobrze, a co powinien poprawić. Ogólnikowe odpowiedzi nie mają racji bytu w przypadku dobrego feedbacku.
- być dostarczony w możliwie najkrótszym czasie po zakończeniu rekrutacji.
- w miarę możliwości zawierać rekomendacje rozwojowe, czyli sugestie dotyczące opcji nabycia brakujących kompetencji czy wiedzy przydatnej w zdobyciu upragnionej pracy (np. podpowiedzi konkretnych kursów, szkoleń czy obszarów wymagających uwagi) oraz wskazówki, które kandydat może wykorzystać podczas kolejnych rozmów rekrutacyjnych. Feedback powinien być sformułowany w sposób motywujący do rozwoju, a nie krytykujący.
- zawierać wyjaśnienie, dlaczego podjęto daną decyzję rekrutacyjną.
- być „szyty na miarę”, czyli dopasowany do danego kandydata i stanowiska.
A jeśli chcesz zdobyć więcej informacji o tym, w jaki sposób przekazywać kandydatom wartościowy feedback, koniecznie sprawdź dobre praktyki rekrutacyjne, którymi kierujemy się w Randstad, pozyskując talenty dla naszych klientów.
jak skutecznie wprowadzić informację zwrotną do codziennej pracy rekrutera?
Mimo że wdrożenie wartościowej informacji zwrotnej do procesu rekrutacyjnego może nie być łatwym zadaniem, warto poświęcić temu zadaniu odpowiednią ilość czasu i energii, by później móc cieszyć się jej efektami.
Przede wszystkim warto zadbać o to, by informacja zwrotna przekazywana kandydatom była wsparta autentycznością rekrutera. Staraj się budować swoją autentyczność wobec kandydata poprzez szczerość i otwartość w dzieleniu się obserwacjami. Dzięki temu osoba rekrutowana poczuje, że traktujesz ją z szacunkiem i na partnerskich zasadach, a informacja zwrotna, którą przekazujesz, jest szczera i prawdziwa. Bądź także gotowa/y do dialogu - zachęcaj kandydata do zadawania pytań i rozmowy o ewentualnych wątpliwościach dotyczących powodów decyzji rekrutacyjnej.
feedback pomaga budować wyjątkowe doświadczenia kandydatów.
Feedback często jest porównywany do klucza, który otwiera drzwi do najlepszego candidate experience, czyli doświadczeń kandydatów w procesie rekrutacji. Kandydaci oczekują od rekruterów jasnych informacji o swoim statusie w procesie, konstruktywnej opinii na temat kompetencji, a także wskazówek dotyczących tego, jak mogą się rozwijać. Właśnie dlatego rekruterzy, którzy umiejętnie posługują się informacją zwrotną, nie tylko zwiększają satysfakcję kandydatów z udziału w rekrutacji, ale również wzmacniają pozycję firmy na rynku pracy, co przekłada się na łatwiejsze pozyskiwanie kolejnych talentów.
Pamiętajmy, że dobry feedback buduje długotrwałe relacje, tworzy pozytywne doświadczenia i pokazuje kandydatowi, że firma szanuje jego czas oraz wysiłek. Dzięki konstruktywnym informacjom zwrotnym osoby rekrutowane wiedzą, na czym stoją i co mogą zrobić lepiej. To sprawia, że nawet kandydaci, którzy nie otrzymali oferty, z większym prawdopodobieństwem zaaplikują ponownie i podzielą się pozytywnymi doświadczeniami z innymi potencjalnymi kandydatami. Więcej na temat tego, jak budować wspaniały candidate experience poprzez feedback, piszemy w tym artykule.
technologia, czyli solidne wsparcie w dostarczaniu wartościowego feedbacku.
Ważnym aspektem wspierającym dziś pracę rekruterów, a dotyczącą przekazywania kandydatom informacji zwrotnych, są nowe technologie. To one pomagają skuteczniej zarządzać nie tylko procedurami związanymi z pozyskiwaniem talentów, ale również procesem feedbackowym: automatyzacją części komunikacji, czasem potrzebnym do przekazania informacji zwrotnej oraz dopasowaniu komunikatu do potrzeb konkretnej osoby. Ponadto z pomocą nowych technologii można znacznie usprawnić zbieranie informacji zwrotnych od kandydatów.
W dzisiejszym świecie rynku pracy informacja zwrotna – nie tylko ta powiązana ściśle z procesem rekrutacyjnym – jest bardzo ważnym elementem budowania dobrych doświadczeń pracowników i kandydatów.