Przedsiębiorcy z wielu branż poszukują zaangażowanych pracowników, którzy będą odpowiadali za kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz kontakt z jej odbiorcami. Jest to odpowiedzialne zajęcie, które wymaga nie tylko odpowiednich predyspozycji i cech charakteru, ale również wiedzy. Praca jako doradca klienta jest więc stosunkowo złożona. Osoby, które chcą ją wykonywać, mogą jednak liczyć na możliwość rozwoju i zdobywanie cennych doświadczeń.

Doradca klienta – opis zawodu

W przypadku zawodu, jakim jest doradca klienta, obowiązki na tym stanowisku są często uzależnione od profilu konkretnego przedsiębiorstwa. Mimo to, podstawowe zadania zawsze są podobne. Najogólniej mówiąc, osoba pracująca w tej branży odpowiada za nawiązywanie pozytywnych kontaktów z odbiorcami oferty danego przedsiębiorstwa. Po jej stronie leży prezentowanie towarów lub usług proponowanych przez firmę, udzielanie porad i informacji na ich temat, a także dostosowywanie ich do potrzeb i preferencji konkretnych klientów. Rolą doradcy klienta jest często pozyskiwanie nowych odbiorców i budowanie z nimi długotrwałych relacji.

przeczytaj też: jak negocjować wynagrodzenie z nowym pracodawcą?

Pod tym względem, zakres obowiązków doradcy klienta w sklepie czy w banku jest bardzo podobny. Różnice mogą z kolei dotyczyć  technik i sposobów działania osób pełniących to stanowisko. Wynika to z tego, że doradcy klienta muszą spełniać standardy narzucone przez konkretne przedsiębiorstwa.

Co ważne, oprócz bezpośredniego kontaktu z odbiorcami oferty firmy, doradca klienta zajmuje się także wieloma kwestiami formalnymi. Do jego zadań może należeć m.in. przygotowywanie umów i zestawień, a także sporządzanie raportów sprzedażowych.

Wymagania do pracy doradcy klienta

Biorąc pod uwagę szeroki zakres obowiązków na tym stanowisku, praca jako doradca klienta wymaga odpowiedniej wiedzy i kompetencji. Przede wszystkim, przydatne może się okazać posiadanie umiejętności sprzedażowych, a także znajomość technik negocjacji. Oprócz tego doradca klienta indywidualnego czy biznesowego musi odznaczać się szeregiem konkretnych cech i predyspozycji – powinien być osobą komunikatywną, otwartą, samodzielną, odporną na stres, a także posiadającą dużą kulturę osobistą. Wśród wymogów formalnych warto także wymienić bardzo dobrą umiejętność obsługi komputera oraz znajomość języka obcego (najczęściej angielskiego).

przeczytaj też: pierwsza praca po studiach – jak ją znaleźć?

Rodzaje pracy jako doradca klienta

Praca jako doradca klienta może dotyczyć wielu firm. Najbardziej popularne jest zatrudnienie w sklepach, np. z branży odzieżowej, kosmetycznej czy motoryzacyjnej, a także w placówkach reprezentujących sieci telekomunikacyjne. Równie znane zajęcie stanowi praca jako doradca klienta w banku. W instytucjach finansowych zawód ten można wykonywać na jednym z kilku odrębnych stanowisk. Najpopularniejszymi z nich są:

  • doradca klienta indywidualnego, czyli osoba odpowiedzialna za utrzymywanie kontaktów z indywidualnymi odbiorcami oferty banku;
  • doradca klienta biznesowego, czyli osoba zajmująca się obsługą przedstawicieli biznesu.

Ile zarabia doradca klienta?

Jeśli chodzi o zarobki na tym stanowisku, to mogą być zróżnicowane. Wiele zależy od lokalizacji i profilu działalności danej firmy. Przykładowo, kwestia tego, ile zarabia doradca klienta w banku, prezentuje się zgoła inaczej niż wysokość wynagrodzenia osoby pracującej w sklepie. Istotny jest także staż pracy i doświadczenia konkretnego pracownika. Co do zasady, początkujący doradca klienta może zarobić około 2000 zł brutto, natomiast dobry specjalista zatrudniony w banku nawet ponad 10000 zł brutto.

oferty pracy na stanowisku doradca klienta

Nie czekaj i sprawdź nasze oferty pracy na stanowisku doradca klienta. Pokierujemy Cię w stronę nowych możliwości zawodowych. 

poznaj nasze oferty pracy