Planujesz kolejny krok w swojej karierze? Być może przeglądasz już internetowe oferty, zasięgasz opinii o pracodawcach, budujesz sieć kontaktów zawodowych. Tylko, czy to na pewno są pierwsze kroki, które warto podjąć? A jeśli powinieneś zacząć od… spojrzenia w lustro?

OK, może nie aż tak dosłownie. Chodzi nie tyle o wygląd, a o to jaka jest Twoja marka osobista. Firmy dokładają wszelkich starań, aby zaprezentować się w dobrym świetle, wzmacniając swoją markę pracodawcy. Dzięki temu skuteczniej pozyskują najlepszych kandydatów. To działa też w drugą stronę – poszukujący pracy zwiększają swoją szansę na dobre zatrudnienie, jeśli poświęcą choć trochę czasu na budowanie swojej marki osobistej.

od czego zacząć?

Uzupełnienie CV czy pozyskanie kilku rekomendacji (chociaż na pewno warto to zrobić) to za mało, aby zrobić dobre wrażenie na pracodawcach. Na początek warto przede wszystkim zadbać o swoją obecność zawodową w sieci. Skoro Twój dawny znajomy ze szkoły może w ten sposób dowiedzieć się, czym się zajmujesz, to tak samo może do Ciebie dotrzeć Twój przyszły szef.

Aby prezentować się w sieci jak najlepiej, staraj się często publikować w mediach społecznościowych treści dotyczące Twojej branży. Szczególnie warto koncentrować się na LinkedInie, postrzeganym jako społeczność profesjonalistów. W światowej skali dobrze postrzeganym kanałem komunikacji jest także Twitter. 

znaczenie linkedina

LinkedIn to największa na świecie sieć profesjonalistów. Korzysta z niej ponad pół miliarda użytkowników (dane za kwiecień 2017). Jest to zatem świetny kanał, w którym możesz prezentować swoją osobistą markę. Wykorzystaj to, uzyskując rekomendacje od współpracowników, przełożonych, klientów, publikując linki do artykułów i wypowiedzi, których jesteś autorem, pokazując swoje umiejętności i stałe zaangażowanie w dziedzinę, którą zajmujesz się zawodowo.

Laura Shin, publicystka Forbesa, uważa, że kluczowe jest stworzenie profilu, który będzie tak bardzo wizualnie atrakcyjny i łatwy do odnalezienia w wyszukiwarce, jak to tylko możliwe. Podstawą są profesjonalne zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle. Warto także w nagłówku profilu umieścić słowa kluczowe, dzięki którym pracodawcom łatwiej będzie Cię namierzyć, jeśli będą poszukiwać kandydata z Twoimi umiejętnościami.

Pewnie jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Może więc warto dzielić swoją wiedzą i opiniami na przykład na blogu. Istnieje wiele platform, z których możesz korzystać. To świetna forma prezentacji swoich umiejętności, doświadczenia i wiedzy. Jeśli w ten sposób inicjujesz też dyskusję wokół danego zagadnienia zawodowego, udowadniasz swoją umiejętność skupiania innych wokół wspólnej idei, zadania, a to jest cechą niezwykle pożądaną przez pracodawców. Skuteczniej osiągniesz zamierzone efekty, gdy swojego bloga połączysz z profilem na LinkedInie, będziesz promował swoje artykuły w tym serwisie społecznościowym. 

imponuj swoim CV

Jeśli udało Ci się już opanować swoją obecność w sieci, warto teraz przejrzeć swoje CV. Jeśli, tak jak większość ludzi, odłożyłeś na koniec jego uporządkowanie, czas by uczynić to swoim priorytetem. CV może Ci się wydawać staromodną formą aplikowania, ale wciąż wielu menedżerów od tego zaczyna poszukiwanie idealnych pracowników.

Mary Eileen Williams, autorka książki „Land the Job You Love”, podpowiada poszukującym pracy, że  warto popracować nad swoim CV, bo to wciąż najważniejszy dokument opisujący nasze wszystkie zawodowe dokonania w jednym miejscu.

Upewnij się, że Twoje dokumenty aplikacyjne „przyciągają wzrok i wygodnie się je czyta” – radzi autorka na łamach The Huffington Post. Uporządkuj projekt stosując wypunktowanie. Nie ścieśniaj nadmiernie tekstu w CV, ale także w listach motywacyjnych, profilach w mediach społecznoścowych, czy na wizytówkach. Rekruterzy spędzają średnio zaledwie sześć sekund na przeglądaniu danego CV, zatem warto wytłuścić najbardziej istotne elementy, aby zwrócić ich uwagę.

złóż do nas swoje CV »

Przy okazji szukania nowego zawodowego wyzwania pamiętaj, że na Twoją osobistą markę składa się przede wszystkim to, jak postrzegane są często drobne składowe Twojej kariery. Wpływając na ich odbiór, mamy większe szanse, że przyjdziemy na myśl potencjalnemu pracodawcy, gdy ten będzie szukał pracownika takiego, ja Ty.

Tekst powstał na podstawie artykułu Eveline Kramers „Personal branding: what should you be doing as a job seeker?” opublikowanego w serwisie Randstad.com.