Wysokie temperatury mogą naprawdę dać się we znaki – również w pracy. Zmęczeni upałem pracownicy mogą mieć trudności ze skupieniem się na swoich zadaniach. Temperatura wpływa na nastrój, efektywność, produktywność oraz ogólne zadowolenie z wykonywanej pracy.
Zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniach sprawia, że pracownicy odczuwają znaczne zmęczenie. Zbyt niska natomiast utrudnia koncentrację. Naukowcy z Technicznego Uniwersytetu w Helsinkach oraz z Lawrence Berkeley National Laboratory doszli do wniosku, że o ile w chłodnych pomieszczeniach efektywność pracy spada o 4 proc., to w zbyt wysokich może spaść nawet o 10 proc.
Prof. Jolanta Walusiak-Skorupa, dyrektorka Instytutu Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera w Łodzi podkreśla, że wysokie temperatury mają negatywny wpływ na zdrowie pracownika.
Główną przyczyną jest odwodnienie, mamy problemy z koncentracją, spowalnia się czas reakcji. Najgroźniejsze jest to dla osób starszych, osób z chorobami krążenia i chorobami nerek.
upał w pracy a obowiązki pracodawców.
Wysokie temperatury mogą mieć wpływ nie tylko na wydajność, ale i bezpieczeństwo. Kodeks pracy określa obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, także w związku z upałem.
Jak przypomina Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w sytuacji, gdy ze względu na warunki atmosferyczne dochodzi do pogorszenia warunków pracy, pracodawca powinien podjąć działania, by je poprawić.
Przykładem takich działań mogą być:
- skrócenie czasu pracy pracowników,
- wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy,
- zapewnienie klimatyzowanych pomieszczeń do odpoczynku,
- zapewnienie klimatyzacji w pomieszczeniach pracy.
- skrócenie czasu pracy.
Prawo pracy pozwala pracodawcy w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. Zależy to jednak wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. Wcześniejsze wyjście z pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzenia pracownika.
W ostatnich latach rośnie popularność oferowanych przez niektórych pracodawców tzw. przerw regeneracyjnych w pokojach relaksu.
jaka temperatura w miejscu pracy?
Przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach odpowiedniej temperatury, wymiany powietrza oraz zabezpieczenia przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem. Co do zasady nie określają jednak maksymalnej temperatury powietrza, w jakiej praca może być wykonywana w pomieszczeniach.
Zapewnienie właściwej wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczeń zmniejsza uciążliwości związane z upałami. Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza.
Kiedy temperatura w pomieszczeniu jest wyższa, pracodawca musi zapewnić pracownikom napoje. Nie ma wówczas znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację czy też nie. Napoje powinny być dostępne stale, w ilości zaspokajającej potrzeby zatrudnionych oraz odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy.
W przypadku osób pracujących na otwartej przestrzeni, pracodawca musi zapewnić napoje, gdy temperatura przekracza 25 stopni Celsjusza. Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu czy na otwartej przestrzeni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej.
Osoby pracujące na zewnątrz muszą mieć zapewnione odpowiednie środki profilaktyczne np. ochronę głowy, odzież ochronną, przez którą przenika mniej promieni słonecznych oraz krem z filtrem zabezpieczający przed promieniowaniem UV.
Przy pracy na otwartej przestrzeni pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku w miejscu zacienionym i zadaszonym. Pracodawcy mogą wprowadzać rotację na stanowiskach pracy i dodatkowe przerwy, aby umożliwić pracownikom odpoczynek i regenerację sił.
Jak dodaje Państwowa Inspekcja Pracy, pracodawcy zobowiązani są zapewnić pracownikom dostęp do bieżącej wody dla celów higienicznych. Przy pracach brudzących, wykonywanych w wysokiej temperaturze lub wymagających zapewnienia odpowiedniej higieny procesów technologicznych, pracodawca zobowiązany jest zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 litrów wody dziennie na każdego pracownika.
Pracownicy młodociani natomiast nie mogą pracować w pomieszczeniach, w którym temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza – 65 proc.
praca podczas upału. podpowiedzi dla pracowników.
Pracownicy mogą też sami przygotować się do pracy w upale. Jak radzi Portal BHP można np. stworzyć kurtynę wodną z wiatraka i spryskiwacza do kwiatów. Wystarczy stanąć przed wiatrakiem i delikatnie rozpylać drobinki wody w kierunku wiatraka. Schłodzi to nie tylko osobę, ale i niewielkie pomieszczenie.
Warto zamknąć okna pomieszczenia bez klimatyzacji, by gorące powietrze dodatkowo nie podnosiło i tak wysokiej temperatury we wnętrzu. Warto też zasłonić żaluzje lub rolety, uruchomić wiatrak lub wentylator na maksymalne obroty. Najlepiej zrobić to rano, zanim pomieszczenie się nagrzeje.
Jeśli temperatura na zewnątrz nie jest zbyt wysoka, to warto kilka razy w ciągu dnia wietrzyć pokoje. W zachowaniu komfortu cieplnego pomoże picie przynajmniej szklanki niegazowanej wody co godzinę.
Warto rozważyć przeniesienie roślin z pomieszczenia, gdyż w czasie upałów mogą wydzielać określony zapach, który może dodatkowo podrażniać układ oddechowy. Dobrym rozwiązaniem może być też postawienie flakonu lub innego naczynia z wodą, która – parując powoli – nawilży powietrze.
Pracownicy techniczni, czy robotnicy budowlani powinni korzystać z częstych przerw. Trudne prace, np. związane z układaniem nawierzchni torowej, można wykonywać w nocy, gdy temperatura jest niższa – wymaga to jednak zmian w regulaminie pracy.
dbanie o komfort cieplny pracowników opłaca się także pracodawcom.
- Zdrowi pracownicy to obecni pracownicy. Pracownicy, którzy są w stanie zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, z większym prawdopodobieństwem będą regularnie stawiać się w pracy.
- Szczęśliwi pracownicy zazwyczaj dłużej pozostają w firmie. Wysokie morale i dobre samopoczucie wiążą się z mniejszym odsetkiem rezygnacji, a sprawdzeni pracownicy są zazwyczaj bardziej produktywni niż osoby, które nadal się szkolą.
- Troska o pracowników jest elementem wpływającym na markę pracodawcy. To nieodzowny element każdego procesu zatrudnienia, a bez silnej reputacji pracodawcy trudno jest zatrudnić najbardziej utalentowanych pracowników.
- Dobre samopoczucie pracowników to dodatkowa korzyść. W branży produkcyjnej i podobnych sektorach coraz więcej kandydatów zastanawia się, jak praca u danego pracodawcy może polepszyć ich życie w inny sposób niż zapewniając regularne wynagrodzenie.
Dbanie o komfort cieplny w pracy ma kluczowe znaczenie dla wydajności, zdrowia i samopoczucia pracowników. Badania wskazują, że optymalna temperatura pomieszczeń sprzyja lepszej koncentracji, redukuje liczbę błędów i zwiększa produktywność.