mocne i słabe strony pracownika – jak o nich mówić na rozmowie kwalifikacyjnej?

09/05/2018 15:44:06

Mówienie o swoich wadach i zaletach może być bardzo trudne, zwłaszcza w sytuacji stresowej, takiej jak rozmowa rekrutacyjna. Mocne strony pracownika powinny wyróżniać kandydata i wiązać się ze stanowiskiem pracy lub cechami potencjalnego pracownika, które zostały opisane w ogłoszeniu. Z kolei słabe strony pracownika powinny być obiektywne i prawdziwe, aby wskazać potencjalnemu pracodawcy, nad czym kandydat musi jeszcze popracować.

Jak mówić o swoich zaletach i wadach?

Pytanie o słabe i mocne strony pracownika nie jest lubiane przez kandydatów do pracy. Właśnie dlatego wiele osób przed rozmową kwalifikacyjną próbuje przygotować się do odpowiedzi na to pytanie, wypisując na kartce swoje silne i słabe strony. Wielu kandydatów poszukuje w Internecie przykładów mocnych i słabych stron pracownika – dużo lepiej jednak opisać własne, autentyczne cechy wyróżniające. Odpowiadając na pytanie o słabe i silne strony pracownika, warto kierować się kilkoma zasadami. Przede wszystkim najlepiej jest podawać konkretne cechy, które mogą mieć znaczenie w danej pracy. Zdecydowanie nie należy przedstawiać swoich mocnych i słabych stron w postaci ogólnych stwierdzeń, które nie dadzą rekruterom żadnej wiedzy na temat kandydata.

Mocne strony pracownika: przykłady

Jest wiele przykładów mocnych stron, które są wymieniane przez pracowników na rozmowach rekrutacyjnych. Warto jednak postarać się unikać rozwiązań mało kreatywnych czy wręcz sztampowych. Mówienie o tym, że jest się sumiennym, uporządkowanym i zaangażowanym w pracę, to słowa powtarzane przez wielu kandydatów do pracy. Wśród dobrych stron pracownika, które mogą znacznie bardziej zaciekawić rekruterów, można wymienić:

●     skuteczne zarządzanie czasem – warto tu podać przykłady sytuacji np. z poprzedniego miejsca pracy, w których ta cecha się przydawała,

●     kreatywność i innowacyjność – szczególnie ważne na stanowiskach twórczych, takich jak grafik, copywriter, osoba odpowiedzialna za nowe technologie itp.,

●     elastyczność – cecha szczególnie ceniona w XXI wieku.

Ocenę własnych zalet warto dopasować do konkretnego stanowiska pracy. Przykładowo, mocną stroną pracownika biurowego może być zdolność do szybkiego wdrożenia się do pracy, a także wielozadaniowość. Z kolei mocną stroną pracownika obsługi klienta będzie zdolność do negocjacji oraz wrodzony optymizm.

Słabe strony pracownika: przykłady

Ocena słabych stron samego siebie może okazać się wyjątkowo trudnym zadaniem. Głównym celem pytania o słabe strony jest sprawdzenie, czy pracownik potrafi się obiektywnie ocenić i zastanowić nad tymi cechami charakteru, nad którymi warto popracować. Najlepiej jest przygotować kreatywną wypowiedź, a nie decydować się na najbardziej utartą wersję, w której pojawią cechy takie jak pracoholizm, nadmierna ambicja czy perfekcjonizm. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej najważniejsze jest to, aby słabe strony mogły zostać przekształcone w zalety. Wśród przykładów słabych stron pracownika można wymienić:

●     nadmierną gadatliwość,

●     przywiązanie do szczegółów,

●     dokładność.

Każdą wadę należy dobrać w taki sposób, aby nie przeszkadzała w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. Słabą stroną pracownika biurowego może być np. niechęć do wystąpień publicznych, ponieważ pracownik biurowy przez większą część czasu pracuje indywidualnie i zajmuje się uzupełnieniem dokumentów lub analizą danych na komputerze, więc taka cecha nie będzie mu przeszkadzać w pracy.