Dress code to powszechnie używana nazwa dla zasad dotyczących ubioru – przede wszystkim w sytuacjach oficjalnych oraz w pracy. Wiele firm wyraźnie określa, jak powinni ubierać się ich pracownicy. Ma to przede wszystkim znaczenie z punktu widzenia wizerunku przedsiębiorstwa, a dla pracownika może być oznaką prestiżu. Sprawdź, jakie są rodzaje dress code’u, w jakich zawodach obowiązuje i co grozi za jego nieprzestrzeganie.

Co to jest dress code?

Dress code to w dosłownym tłumaczeniu „kod ubierania się”, a w powszechnym rozumieniu zbiór zasad dotyczących ubioru w danych okolicznościach (np. na imprezie biznesowej) lub w pracy. Pracodawcy często informują o nim kandydatów na rozmowach wstępnych i umieszczają informacje na ten temat w regulaminie pracy. 

W niektórych miejscach pracy oprócz określonego stylu ubierania się obowiązuje odzież robocza, która chroni pracowników przed potencjalnymi zagrożeniami. Codziennie przebierają się w nią m.in. mechanicy, pracownicy budowlani, pracownicy zakładów produkcyjnych czy elektrycy. Stroje te spełniają określone standardy, ale mają też konkretny fason, kolorystykę i często są opatrzone logotypem firmy. W tym przypadku jednak identyfikacja wizualna odgrywa drugoplanową rolę – najważniejsze jest bezpieczeństwo, które ma zapewnić odzież ochronna.

Jeśli w pracy obowiązuje określony styl ubierania się, pracodawcy dostarczają szczegółowe instrukcje na ten temat lub zapewniają służbowe uniformy na koszt firmy.

Jakie są rodzaje dress code’u?

Dress code w pracy może przybierać różne formy. Oto najpopularniejsze przykłady:

  • smart casual dress code – łączy oficjalny styl biznesowy z codziennym. Nie ma tu ścisłych zasad, więc każdy pracownik może samodzielnie stworzyć stylizację, w której będzie odpowiednio wyglądał i świetnie się czuł. Przykładem takiego stroju jest połączenie eleganckiej koszuli z jeansami lub eleganckiej spódnicy, swetra i wygodnych balerin;
  • casual business dress code – to mniej formalny styl biznesowy, w którym nie trzeba chodzić pod krawatem, jednak nie wolno założyć obuwia sportowego czy T-shirtu. Przykładem może być ołówkowa spódnica z koszulą lub ciemne spodnie i sweter;
  • biznesowy dress code – to najbardziej oficjalny styl, którego oczekuje się najczęściej od pracowników na reprezentacyjnych stanowiskach, np. w bankach, kancelariach adwokackich czy recepcjach 5-gwiazdkowych hoteli. W przypadku panów będzie tu obowiązywał garnitur i krawat, a u pań garsonki, ołówkowe spódnice, eleganckie bluzki lub koszule i buty na obcasie. 

Zobacz również: Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną, aby zrobić dobre wrażenie?

Po co dress code? 

Pracodawca, który oferuje swoim pracownikom określone benefity, ma też wobec nich konkretne wymagania. Jednym z nich jest właśnie dress code. Dla pracodawcy ma on przede wszystkim znaczenie wizerunkowe: 

  • służy budowaniu zaufania do marki;
  • sprawia, że firma staje się rozpoznawalna na tle konkurencji; 
  • robi dobre wrażenie na klientach. 

Jasno określony styl ubierania ma też znaczenie dla pracowników – jeśli mają stroje służbowe, nigdy nie będą musieli się martwić, w co się ubrać. Ponadto noszenie uniformów z logotypami znanych firm (np. linii lotniczych) dodaje im prestiżu. 

Wiesz już, czym jest dress code? Sprawdź, czym jest netykieta, czyli zasady właściwego zachowania się w internecie.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Jaki dress code w pracy biurowej?

W pracy biurowej najlepiej sprawdzi się casual business dress code lub smart casual dress code. 

Brak dress code’u w regulaminie – jak się ubrać do pracy?

Jeśli pracodawca nie określa stylu ubierania się w regulaminie pracy, najbezpieczniej wybrać smart casual dress code i unikać elementów takich jak adidasy, klapki czy dres. Pracownicy zdalni mogą ubierać się w dowolny sposób, chyba że mają zaplanowane spotkanie z klientem w formie wideokonferencji.

Co grozi za brak przestrzegania dress code’u? 

Brak przestrzegania firmowego dress code’u może skutkować upomnieniem (ustnym lub pisemnym), karą finansową, a skrajnych sytuacjach nawet zwolnieniem z pracy. Konsekwencje są określone w regulaminie danego zakładu pracy.