Według danych zebranych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) pod koniec 2020 roku w Polsce funkcjonowało ok. 13000 wydawnictw, a liczba ta znacząco nie uległa zmianie. Oznacza to, że na rynku wciąż pojawiają się oferty pracy dla redaktorów, korektorów, recenzentów czy ilustratorów. Sprawdź, jak wygląda praca w wydawnictwie, jakie umiejętności powinien mieć kandydat i na jakie zarobki można liczyć na poszczególnych stanowiskach.

na czym polega praca w wydawnictwie?

Wydawnictwo książkowe to miejsce pracy, które z pewnością nie jest monolitem. Opublikowanie książki – czy to w wersji tradycyjnej, czy w formie e-booka – wymaga zaangażowania osób o różnych zdolnościach. Praca nad wydaniem jednej pozycji wygląda następująco:

  • Książka napisana przez autora podlega redakcji, nad którą czuwają redaktory i przechodzi korektę językową pod okiem profesjonalnego korektora. Jeśli zawiera ona wątki o charakterze specjalistycznym (np. medyczne), musi przejść także korektę merytoryczną.
  • Jeżeli celem jest opracowanie polskiego wydania obcojęzycznej publikacji, trzeba zaangażować również tłumacza.
  • Jeśli wydawnictwo ma charakter naukowy, jest ono także recenzowane przez innych specjalistów w dziedzinie, której dotyczy.
  • Grafik lub ilustrator czuwa nad wizualnymi aspektami książki. Wydawnictwo ma swoich etatowych grafików lub korzysta z usług outsourcerów, czyli pracowników firm zewnętrznych.
  • Specjalista ds. promocji i marketingu planuje strategię promocyjną – organizuje spotkania autorskie, szuka sposobów na promocję książki w mediach i zajmuje się kwestią dystrybucji wydanego tytułu w księgarniach.

Czas pracy w wydawnictwach zależy od formy umowy. Jeśli jest to umowa o pracę, reguluje go odpowiedni Kodeks. Jeżeli współpraca odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej, pozostaje to kwestią do uzgodnienia między stronami. Wiele wydawnictw oferuje model hybrydowy, czyli łączący wykonywanie obowiązków zawodowych w biurze i w domu. Na niektórych stanowiskach można pracować w pełni zdalnie. Sprawdź, jak wygląda kwestia pracy zdalnej w Kodeksie Pracy.

jakich umiejętności wymaga praca w wydawnictwie?

Skuteczna rekrutacja do pracy w wydawnictwach wymaga wybierania kandydatów, którzy mają cechy przydatne w tym zawodzie. Wśród nich należy wymienić na pewno:

  • kreatywność;
  • dokładność;
  • doskonałą znajomość zasad języka polskiego;
  • terminowość;
  • umiejętność pracy w zespole;
  • zmysł estetyczny;
  • znajomość języków obcych.

Zestaw pożądanych cech zależy oczywiście od stanowiska, na które zamierzasz aplikować. Jeśli chcesz zostać ilustratorem, musisz również sprawnie posługiwać się programami graficznymi, a jeśli marzy ci się praca w dziale promocji, powinieneś doskonale znać świat social mediów.

ile zarabia się w wydawnictwie?

Wysokość zarobków zależy przede wszystkim od stanowiska i prestiżu wydawnictwa. Przeciętne wynagrodzenie redaktora to ok. 4000 zł brutto. Na nieco mniejszą kwotę może liczyć korektor. Specjaliści ds. marketingu – w zależności od zakresu swoich działań – zarabiają ok. 4000–5000 zł brutto. Wyższe stawki są zazwyczaj oferowane grafikom i tłumaczom. Trudno też określić miesięczny dochód recenzentów, który zależy od liczby zrecenzowanych pozycji.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Po jakich studiach można pracować w wydawnictwie?

W wydawnictwie możesz pracować po studiach humanistycznych takich jak filologia polska, historia, psychologia czy lingwistyka. Kierunkami, które stanowią dobre przygotowanie do tego typu pracy, są także grafika komputerowa oraz marketing i zarządzanie.

jakie są stanowiska w wydawnictwie?

W wydawnictwie możesz pracować na stanowisku redaktora, korektora (językowego lub merytorycznego), recenzenta, grafika, tłumacza, ilustratora lub specjalisty do spraw promocji i marketingu.

ile zarabia się w wydawnictwie?

Wysokość zarobków zależy przede wszystkim od zajmowanego stanowiska. Średnie zarobki redaktora wydawnictwa wynoszą ok. 4800 zł brutto, czyli 3577 zł netto, przy założeniu, że pracuje on na podstawie umowy o pracę.