Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon: jak się do niej przygotować?

Kandydaci poszukujący pracy zwykle z niecierpliwością oczekują na sygnał od potencjalnego pracodawcy. W XXI wieku coraz częściej pierwszym etapem rekrutacji jest rozmowa kwalifikacyjna przez telefon. Zdarza się, że rekruter kontaktuje się z kandydatem tylko po to, aby sprawdzić jego dyspozycyjność i umówić się na rozmowę przez telefon. Inną metodą jest przesłanie maila od pracodawcy z proponowaną datą oraz godziną rozmowy przez telefon. Kandydat, który wie, kiedy może się spodziewać rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon, powinien postarać się przygotować do takiej rozmowy, jak najlepiej. Ważne jest zastosowanie się do poniższych wskazówek:

  • warto umówić się z rekruterem na odpowiednią godzinę, to znaczy w czasie, w którym kandydat nie jest zajęty i może swobodnie rozmawiać,
  • dobrym pomysłem jest umawianie się poza godzinami obecnej pracy, aby obowiązki zawodowe nie przeszkodziły w znalezieniu nowego zatrudnienia,
  • bardzo ważne jest zadbanie o odpowiedni poziom baterii w telefonie oraz odpowiednie warunki techniczne (tj. dobry zasięg),
  • profesjonalizm i kultura osobista kandydata to bardzo ważne elementy jego postawy,
  • spore znaczenie ma opanowanie stresu i nerwów, a także powstrzymanie się przed jąkaniem lub pauzami w trakcie wypowiedzi,
  • dobrze mieć przed sobą swoje CV oraz notatki, a także kalendarz i długopis,
  • zarówno gadatliwość, jak i małomówność mogą być źle odczytane przez rekrutera,
  • ważny jest entuzjazm i chęć rozmowy

Pytania i odpowiedzi w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon powinny być wypowiedziane swobodnym tonem, a także w sposób konkretny i przemyślany. Rozmowa przez telefon zajmuje zwykle od 10 do 20 minut, dlatego ważne jest, aby wszystko zostało wypowiedziane w zwięzły sposób.

Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku przez telefon: o co może zapytać rekruter?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon, zarówno w języku ojczystym, jak i obcym, rekruter zwykle od razu przechodzi do sedna sprawy. W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej po angielsku przez telefon ogromne znaczenie ma odpowiednie przygotowanie językowe. Oznacza to, że kandydat powinien przypomnieć sobie najważniejsze słówka i zwroty w języku obcym. Rekruter może zapytać zarówno o doświadczenie zawodowe i edukację, jak i o motywy skłaniające do pracy w danej firmie, oraz o zainteresowania lub pozazawodowe doświadczenia i sytuacje stresowe. Najczęstsze pytania w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon w języku angielskim dotyczą prostych tematów, na przykład opisu swoich wad i zalet, omówienia swojego osiągnięcia zawodowego, opisu zakresu obowiązków w obecnej pracy. Pytania te mają na celu nie tylko uzyskanie informacji, ale także sprawdzenie kompetencji językowych. Właśnie dlatego tak ważne jest przećwiczenie rozmowy kwalifikacyjnej ze znajomym lub z kimś z rodziny. Dobre przygotowanie do rozmowy, opanowanie i profesjonalizm praktycznie są gwarancją sukcesu.