Szafiarka to osoba, która łączy w sobie rolę stylistki, redaktorki modowej, a czasami także modelki. Zawód ten stał się popularny w drugiej dekadzie XXI wieku i od tego czasu nie wychodzi z mody. Podpowiadamy, kim jest szafiarka, czym się zajmuje i ile zarabia. 

To właśnie w XXI wieku zaczęły pojawiać się zupełnie nowe zawody, takie jak influencer, youtuber, bloger czy właśnie szafiarka. To ostatnie zajęcie początkowo było niedoceniane, jednak obecnie jest uznawane za bardzo dochodowe. W końcu w obecnych czasach wielu osobom zależy na dobrym, stylowym wyglądzie. 

Kim jest szafiarka i czym się zajmuje?

Początki tego zawodu przypadają na drugą dekadę XXI wieku, a pierwszą szafiarką była urodzona w 1990 roku Cora Kennedy. To właśnie ona, w 2007 roku, gdy była jeszcze nastolatką, zdecydowała się pokazać całemu światu swoje pomysły na stylizacje na podstawie ubrań, które miała w szafie. Chłopak Cory fotografował ją i prezentował zdjęcia na stronie internetowej. W ten sposób nastolatka stworzyła zupełnie nowy zawód i sprawiła, że zupełnie zmieniło się podejście do mody oraz tworzenia stylizacji. Co ciekawe, Cora Kennedy trafiała wielokrotnie na okładki magazynów o modzie, a także innych znanych czasopism. W Polsce szybko stało się popularne tworzenie własnych blogów o modzie, rosło też zainteresowanie zawodem szafiarki. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych oraz powstaniem nowych portali pojawiły się zupełnie nowe możliwości dla kobiet, które chciały rozpocząć karierę w tej branży. W 2009 roku w Polsce było już 200 blogów o modzie, a obecnie trudno zliczyć szafiarki publikujące swoje treści w internecie. Fenomen szafiarek opiera się przede wszystkim na tym, że zwykłe dziewczyny pokazują swoje codzienne stylizacje, w przeciwieństwie do kreatorów mody, którzy zwykle koncentrują się na haute couture, modzie wysokiej, a stylizacje modelek z wybiegów nie pasują na wyjście do pracy lub spacer po mieście. W ten sposób zachodzi obecnie coraz większa demokratyzacja świata mody, co niesie ze sobą zarówno plusy, jak i minusy. Każda kobieta, która chce zostać szafiarką, musi przebić się przez ogromną konkurencję, znaleźć swoją niszę oraz grupę docelową. Popularne są nie tylko outfity z sieciówek czy sklepów vintage, lecz także stroje na bazie ubrań mam i babć. Szafiarki tworzą stylizacje, same są modelkami, czasami też podpowiadają innym użytkowniczkom, kreują ich stylizacje i zajmują się konsultacją. Poza dobrymi pomysłami na kreacje muszą mieć świetny sprzęt fotograficzny oraz regularnie publikować swoje materiały. Obecnie szafiarki często nazywa się także blogerkami modowymi lub po prostu influencerkami.

przeczytaj też: zawód fotograf – wykształcenie, doświadczenie, zarobki i możliwości rozwoju

Randstad employer brand photo, internal, people, consultants, branch, branches
Randstad employer brand photo, internal, people, consultants, branch, branches

Zarobki szafiarki 

Zarobki szafiarek zależą przede wszystkim od ich stopnia rozpoznawalności w świecie mody. Te osoby, które mają wyrobioną markę i są naprawdę znane, zarabiają od 6 do 20 tysięcy miesięcznie, z kolei celebrytki, które się tym zajmują, mogą zarobić nawet 50–70 tysięcy złotych miesięcznie. Początkujące szafiarki często nie otrzymują żadnego wynagrodzenia, ponieważ dopiero rozwijają swoją markę i budują wokół niej społeczność. Należy pamiętać o tym, że współcześnie coraz więcej kobiet chce się wyróżnić, tworząc oryginalne, ciekawe stylizacje. Te panie, które robią to naprawdę dobrze, mogą spróbować swoich sił w zawodzie szafiarki. Warto wspomnieć, że w tej branży działają także mężczyźni, chociaż jest ich zdecydowanie mniej niż kobiet. W tym zawodzie duże znaczenie ma poczucie stylu, wiedza i umiejętność tworzenia świetnych stylizacji.

przeczytaj też: ile zarabia stewardessa? jak nią zostać?

oferty pracy dla Ciebie

znajdź pracę