zapytaliśmy polaków: w której branży praca wydaje im się najbardziej atrakcyjna?

pierwsze wyniki polskiej edycji globalnego badania randstad employer brand research

Sektor elektroniczny i elektrotechniczny – to właśnie firmy z tej branży Polacy postrzegają jako najbardziej atrakcyjne miejsce pracy. Tak wynika z tegorocznej edycji globalnego badania Randstad Employer Brand Research, realizowanego co roku także w Polsce. Respondenci określają w nich, które firmy postrzegają jako atrakcyjne miejsce pracy i co ma znaczenie dla takiej oceny. Pełne wyniki badania poznamy 25 kwietnia, ale już dziś możemy przyjrzeć się najbardziej atrakcyjnym branżom.

W firmach z sektora elektroniki i elektrotechniki chciałby pracować niemal co drugi z blisko 6000 uczestników tegorocznej edycji badania (48%). Kolejny rok z rzędu zmienia się więc lider zestawienia. W zeszłym roku przodowały firmy produkcyjne, przed dwoma laty – energetyka. W tym roku niemal równie atrakcyjnym dla pracowników sektorem, co lider rankingu, jest branża paliwowa i surowcowa (48%), a na trzecim miejscu ankietowani wskazali firmy zajmujące się produkcją artykułów gospodarstwa domowego.

W 2018 roku wśród najbardziej atrakcyjnych branż znalazły się również: sektor usług dla biznesu, motoryzacyjny, energetyczny, produkcyjny, komponentów motoryzacyjnych, telekomunikacji i IT oraz drzewno-papierniczy.

Zdaniem ankietowanych, na atrakcyjność sektora elektroniki i elektrotechniki wpływa przede wszystkim korzystania z nowoczesnych technologii, stabilność finansowa i bardzo dobra reputacja firm z branży. Dokładnie te same cechy wskazywali ankietowani, którzy docenili trzeci w kolejności sektor – artykułów gospodarstwa domowego. Nieco inaczej było w przypadku branży surowców i paliw – tutaj dominującym czynnikiem była stabilność finansowa. Dla ankietowanych ważne było także korzystania z najnowszych technologii oraz bezpieczeństwo zatrudnienia. 

płeć, wiek i wykształcenia nie bez znaczenia dla atrakcyjności pracodawców

Wyniki dla ogółu respondentów wyglądają zupełnie inaczej, gdy analizujemy je według cech demograficznych. Z najnowszej edycji Randstad Employer Brand Research wynika, że kobiety najczęściej doceniają pracę w sektorze meblarskim, usługach dla biznesu oraz w firmach farmaceutycznych i kosmetycznych. Mężczyźni jako atrakcyjne postrzegają sektory: surowców i paliw, elektroniczny i elektrotechniczny oraz artykułów gospodarstwa domowego.

Różnice doskonale też widać dla różnych grup wiekowych. Najbardziej od reszty odstają najmłodsi respondenci między 18 a 24 rokiem życia. Ci ankietowani chcieliby pracować w branży FMCG, przemyśle meblarskim oraz telekomunikacji i IT. Starsi uczestnicy badania najczęściej wskazują natomiast sektor surowców i paliw, elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu. Dwie z tych branż powtarzają się także w zestawieniu preferencji respondentów w wieku od 45 do 65 lat – na pierwszym miejscu pojawia się branża surowców i paliw, na trzecim – sektor elektroniczny i elektrotechniczny, a podium na drugim miejscu uzupełniają firmy energetyczne.

Przedsiębiorstwa z branży elektroniki i elektrotechniki są najczęściej wskazywane jako atrakcyjne miejsce pracy zarówno przez respondentów z wykształceniem podstawowym, jak i wyższym. Wśród osób ze średnim wykształceniem liderem jest sektor surowców i paliw.

Dużo też zależy od regionu, w którym mieszkają ankietowani. Respondenci z południowych i centralnych województw stawiają przede wszystkim na usługi dla biznesu. Mieszkańcy wschodnich i zachodnich regionów doceniają pracę w motoryzacji, a w północnej części Polski pracownicy najbardziej chwalą sobie sektor transportu i logistyki.

Do pobrania:

< powrót do poprzedniej strony