Gdy szukasz nowej pracy, wcale nie jest łatwo zaprezentować się jak najlepiej wszystkim potencjalnym pracodawcom, pokazać im się jako świetny fachowiec. Firmy stawiają bowiem kandydatom różne wymagania i różne doświadczenia premiują. Trudno mieć więc pewność, że sprostamy wszystkim.

Jednak, przy odpowiedniej strategii, to zadanie może stać się znacznie prostsze. Wystarczy dobry plan, aby wzmocnić twój wizerunek fachowca i ułatwić poszukiwanie nowego pracodawcy.

kluczem jest specjalizacja

Eksperci LinkedIna radzą, że jeśli chcesz, aby to, czym się zajmujesz zawodowo, było czymś więcej niż tylko pracą, powinieneś wyspecjalizować się w swojej dziedzinie. Dlatego przed rozpoczęciem poszukiwań nowej pracy, warto zrobić listę swoich umiejętności i pomyśleć o perspektywach z nimi związanych. Następnie zastanowić się, z czym radzisz sobie najlepiej i stale rozwijać te umiejętności w trakcie swojej kariery.

Wyspecjalizowanie się w konkretnych dziedzinach to sposób na to, by w karierze skupić się na pracy, którą faktycznie chcemy wykonywać, a nie takiej, która się nadarzy. Łatwiej wtedy spoglądać z pasją na daną branżę, a to z pewnością  spotka się z uznaniem rekurterów. Dla nich to sygnał, że jesteś pracownikiem zaangażowanym, konsekwentnie realizującym swoją ścieżkę kariery, a to daje ci przewagę nad innymi kandydatami.

Jeśli decydujesz się na rozwój umiejętności wyjątkowo pożądanych i cenionych na rynku, rosną twoje szanse na zatrudnienie przy pracy marzeń. Takie spojrzenie na rynek ma uzasadnienie. W wielu krajach brakuje bowiem fachowców o specjalistycznych umiejętnościach. Dla przykładu, z badań miesięcznika The Engineer wynika, że 67% brytyjskich wytwórców obawia się o to, czy w przyszłości będą mogli znaleźć wystarczającą liczbę wykwalifikowanych specjalistów.

zaplanuj swój rozwój

Czy umiesz odpowiedzieć na, znane doskonale z rekrutacji, pytanie o to, gdzie widzisz się za kilka lat? Jeśli aktywnie planujesz rozwój swojej kariery, to odpowiedź przyjdzie co z łatwością, a to nie jest zbyt powszechne wśród kandydatów.

Porządny plan zakłada określenie kroków milowych, które pomogą ci precyzyjnie określić przebieg kariery i nadzorować realizację założeń. W praktyce: łatwiej z takim planem wybierać takie zawodowe wyzwania, które prowadzą cię do celu. Specjaliści z LinkedIna doradzają, aby planować swój rozwój zawodowy w perspektywie półrocznej, rocznej i dwuletniej , opisując w ten sposób kierunek kariery. Pewności, że zmierzasz do osiągnięcia zawodowego celu, sprzyjać będzie konsekwentna realizacja właśnie tych zarysowanych przez siebie kroków. 

Takie plany pozwalają też w łatwy sposób ocenić, na jakim etapie realizacji celu jesteśmy. Jeśli nie wszystko idzie we właściwym kierunku i tempie, będzie to dla ciebie sygnałem, że trzeba coś z tym zrobić – może o rozwoju musisz szczerze porozmawiać ze swoim aktualnym przełożonym, a może zacząć się rozglądać za nowym zajęciem.

dostosuj swoje dokumenty aplikacyjne

Dokumenty aplikacyjne, przede wszystkim CV i list motywacyjny, powinny być przygotowywane pod kątem konkretnej oferty pracy. Chodzi o to, aby pokazać swoje umiejętności i doświadczenia istotne z punktu widzenia danego pracodawcy. Współcześnie w wielu firmach analizą CV na wstępnym etapie zajmuje się specjalnie oprogramowanie – zatem jeśli podkreślimy w dokumencie te umiejętności, które wyszczególnione zostały w ofercie, mamy pewność, że program nie odrzuci naszej aplikacji. Tam, gdzie dokumenty ocenia rekruter, nasze szanse także, by przejść do kolejnego etapu procesu, także będą większe.

Oczywiście nie musisz specjalnie dopasowywać swojego profilu na LinkedInie – to akurat miejsce, gdzie możesz wypisać każde swoje zawodowe doświadczenie i każdą umiejętność, a ponadto pochwalić się oszczędnościami, portfolio i każdy sukcesem, który podkreśli twoją zawodową markę.

To, co jest istotne zarówno na LinkedInie, jak i w elektronicznym CV, to słowa kluczowe. W pierwszym przypadku pracodawcy łatwiej nas znajdą, w drugiej – łatwiej będzie nam przebrnąć przez oprogramowanie wykorzystywanie do skanowania dokumentów aplikacyjnych.

mów szczerze o swoich umiejętnościach

Szczerość ustrzeże ciebie i twojego przyszłego pracodawcę przed kłopotliwymi sytuacjami. Pewnie zdarzyło ci się słyszeć historie o ludziach, którzy w CV wpisywali wszystkie możliwe zdolności, a po zatrudnieniu okazywało się, że mają problem z wykonaniem zadań, w których te umiejętności są kluczowe.

Jeśli obawiasz się, że brakuje ci wiedzy, by dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, sam porusz ten wątek. Wytłumacz, że chcesz uzupełnić wiedzę w tym zakresie, poznać dane zagadnienia. Jednocześnie opowiedz o wcześniejszych zawodowych doświadczeniach, w których trzeba było opanować zupełnie nowy zakres wiedzy – przekonaj twojego rozmówce, że poszło ci to sprawnie i że tym razem też tak będzie.

Powyższe wskazówki mogą pomóc ci w zaprezentowaniu się na rozmowie kwalifikacyjnej od jak najlepszej strony. Wizerunek świetnego fachowca na pewno wyróżni cię spośród innych kandydatów. 

sprawdź oferty pracy dla fachowców »

Tekst powstał na podstawie artykułu Eveline Kramers „Top tips to boost your credibility as a candidate” opublikowanego w serwisie Randstad.com.